Mutant Year Zero: Road to Eden

Mutant Year Zero: Road to Eden

En and og et villsvin drar ut på eventyr langs det som er igjen av Sveriges vestkyst.

TwitterReddit

Mutanter kommer i alle former og størrelser, enten de er grufulle fiender eller rettferdige velgjørere. Det er det sistnevnte som gjelder for Road to Eden, et snikefokusert eventyr med turbaserte kamper satt til Mutant RPG-universet. Det dreier seg rundt to mutanter, Dux og Bormin (en and og et villsvin) som drar på oppdrag i Zonen for å redde Arken (frie folks siste tilholdssted) fra Ghouls og, hvis de er heldige, finne veien til det sagnomsuste Eden.

Det tok ikke lang tid før jeg måtte spørre meg selv om det å spille Mutant Year Zero: Road to Eden på hard var spesielt lurt. Jeg måtte veldig tidlig laste inn en save på nytt, tenke gjennom hele strategien min og bytte rundt på alt utstyret mitt. Men for å være helt ærlig så er det utfordringen som gjør det hele verdt det. Uten de utfordrende kampene, vanskelige fiendene og kinkige situasjonene hvor man virkelig må bruke alle de små grå, hadde dette spillet vært ganske forglemmelig. De beste øyeblikkene i spillet var når jeg måtte revurdere strategien min, vurdere om jeg skulle løpe inn som en gærning, eller bruke røykbomber for å dele opp slagmarken, eller bruke granater for å styre fiendene i riktig retning.

Jeg har allerede nevnt noen av de taktiske mulighetene du har å velge mellom. Kampmessig er det i bunn og grunn ganske likt Xcom. Du har to action points per figur per runde, og alle store angrep eller mutasjoner avslutter turen til den gjeldende figuren (mens det å forflytte seg eller lade våpenet ditt bare koster ett poeng). Du må passe på ammoen din, flytte deg rundt for å få bedre sikt, og finne dekke å gjemme deg bak. Hver mutant utvikler mutasjoner (eller ferdigheter) og kan ha en hovedmutasjon, en mindre mutasjon og en passiv mutasjon på plass. En mindre mutasjon er for eksempel Bormin sin hog rush-evne som lar ham brase rett inn i fiender og slå dem ut i to runder. Eller så kan det være at noen kan gror møllvinger og ta seg opp i høyden (for å få bedre treffsjanse på viktige skudd, for eksempel). Store mutasjoner er generelt kraftigere og lar deg for eksempel fyre av to skudd rett etter hverandre, gjør deg immun mot skade i en runde, har bivirkninger som EMP-stun og lignende. Det er ikke et kjempetuvalg av mutasjoner for hver mutant, men det å velge riktig sammensetning kan være nøkkelen til seier. Visse evner fungerer bra sammen med andre evner og utstyret du har på deg, og det er fullt mulig å kombinere våpenoppgraderinger, mutasjoner og utstyr slik at du får 100% treffsjanse i gitte situasjoner. Riktig kombinasjon er ofte avgjørende for om du overlever et sammenstøt eller ikke.

Mutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to Eden

Det er system hvor de små tingene er utslagsgivende. Litt ekstra skade, et ekstra action point eller 25% høyere treffsjanse kan være det som står mellom deg og den sikre død. Men det viktigste her er å holde deg i skjul, og begrense hvor mange fiender du møter på en gang. Kan du knerte en enslig fiende uten at noen legger merke til det, bør du absolutt gjøre det. Så hver bane fører til litt hjernetrim, hvor du må finne ut av hvordan du best kan gjøre et innhogg i fiendenes antall, uten at det fører til skuddveksling i stor skala. En måte å gjøre dette på, er å splitte opp gruppa di og utplassere dem på steder hvor patruljerende fiender kan settes ut av spill på en enkel og grei, og viktigst av alt, stille måte. Det er utrolig fascinerende hvor mye taktisk dybde det er i spillet til tross for at du har minimalt med verktøy til rådighet.

Du blir derfor nødt til å prøve forskjellige tilnærminger, og mesteparten av tiden lønner det seg å være stille og nøyaktig og ta deg god tid. Men noen ganger må ting rett og slett gå litt hardt og bråkete for seg. Bormin har en ferdighet som gjør at han ikke tar skade en hel runde, som er veldig nyttig hvis du har gjort en gruppe med fiender oppmerksom på deg. Det er verdt å nevne at du nesten alltid er i mindretall, gjerne tre til en, så den forsiktige tilnærmingen anbefales.

Mutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to Eden