Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate

Nintendos siste store utgivelse i 2018 er endelig her, og det ser ut som de har spart det aller beste til slutt!

• Tekst: Kieran Harris

TwitterReddit

Jeg har vært hyped som fy på Nintendo sitt all-star brawler Super Smash Bros. Ultimate siden det først ble avduket i mars under en Nintendo Direct. Det har som mål å være det ultimate spillet i franchisen, og gjenforener alle figurene fra tidligere spill, samt tilfører litt nytt blod i form av et rollespillinspirert spirit-system. To Smash Directs senere er endelig spillet her, og jeg kan med hånda på hjerte si at dette er noe av det beste serien har å by på.

Ultimate samler alle figurene som noensinne har dukket opp i et Smash-spill i løpet av franchisens 19-årige karrière, og introduserer seks helt nye ansikter. Nykommerne inkluderer Inkling (Splatoon), Ridley (Metroid), King K. Rool (Donkey Kong), Isabelle (Animal Crossing), Incineroar (Pokemon) og Simon (Castlevania), i tillegg til syv nye ekkoformer. Kremling-sjefen King K. Rool utmerket seg øyeblikkelig for min del, mye takket være den enorme størrelsen og de varierte bevegelsene, og det at han ser helt sprø ut med et vilt uttrykk i trynet, og et blodskutt øye. Den omfangsrike krokodillen kan bruke krona si som bumerang, og mose motstandere ned i bakken med den gullbelagte magen sin. En annen favoritt ble Inklingene som kan dampveivalse motstanderne sine med en malingsrulle, fyke opp i luften ved å gjøre seg om til blekkspruter, og de har et distinkt handicap ved at du hele tiden må passe på hvor mye blekk de har til rådighet.

Hoveddelen av enkeltspilleropplevelsen i Ultimate foregår i World of Light, en ny modus som flørter med rollespillmekanikker og som har et vidstrakt brettspillignende kart man kan utforske. I historiedelen blir slåsskjempene våre gjort til slaver av skurken Galeem, etter at de har blitt knust av en horde med Master Hands og okkupert av åndene til diverse andre spillmaskoter. Den eneste som har sluppet helskinnet unna angrepet, og som fortsatt er fri, er Kirby, og det er han du styrer til å begynne med mens du forsøker å overvinne Galeem og frigjøre de andre figurene.

Super Smash Bros. Ultimate

Når du beveger deg rundt på brettet støter du på spirits som du kan slåss mot for å skaffe deg orbs og snacks, som du kan bruke til å gå opp i nivå. Her finner du et ferdighetstre hvor du kan bruke orbs til oppgradere ferdigheter og attributter, som styrken på skjoldet ditt og hvor lett du bryter gjennom andres skjold og blokkeringer, og dette låses opp på tvers av alle de spillbare figurene dine. Du kan også låse opp andre aktiviteter på kartet, som huler og dojoer, hvor du kan sende spiriten din inn for å lete etter godsaker, eller få litt etterlengtet trening. Brettet har en veldig åpen struktur, så hvis du sliter med en spesifikk spirit, kan du alltids bare ta en omvei, grinde litt orbs og samle flere spirits for å gå opp i nivå og så komme tilbake.

Spirits er selve kjernen i World of Light og gir det hele litt ekstra dybde ved at alle har sine egne fordeler og ferdigheter. Det er totalt 1297 spirits med i spillet, noe som har gjort at utviklerne har kunnet hente inn figurer fra franchiser som Shovel Knight og F-Zero, Det er to typer spirits tilgjengelig - hoved-spirits og støtte-spirits. Førstnevnte bolstrer angrepet og forsvaret ditt, men sistnevnte byr på forskjellige ferdigheter. Wrinkly Kong, for eksempel, lar deg start kamper med 30% skade men mer forsvar. Mite øker hoppehøyde og sveveevnen din, mens Blaze the Cat lar deg starte med karriånde.

Super Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. Ultimate

Det er noe litt avhengighetsskapende ved å låse opp spirits og jeg digger hvordan hvert sammenstøt på brettet føles mye mer spesielt enn et vanlig møte. Da jeg traff på Pidgey sin spirit, for eksempel, slåss vi på en arena hvor vindkastene truet med å blåse meg av, og jeg måtte også slåss med en Squirtle med gullskall som var besatt av en Glint Beetle fra Pikmin. Det er verdt å nevne at spirits også er tilgjengelige i flerspillerdelen og du kan lagre forskjellige kombinasjoner sånn at lett finner frem til favorittene dine. Det eneste problemet jeg hadde her var at altfor mange spirits har de samme ferdighetene, noe som gjør at en del av dem føles overflødige.

Spirit-brettmodusen er den mer avslappa kompisen til World of Light og lar deg samle spirits i mer konsentrerte intervaller uten den brettspillaktige utforskningen. Spirit-brettet består av en rekke felt med spirits som fornyes med jevne mellomrom, så her er det bare å kaste seg ut i kamp etter kamp for å låse opp enda flere spirits. De kan være litt vanskelig å samle opp, selv etter at du har vunnet, men heldigvis finnes det visse gjenstander du kan skaffe deg som gjør det lettere, og som øker sjansen for at du får den spiriten du er ute etter.

Super Smash Bros. Ultimate