Norsk
Gamereactor
anmeldelser
God Eater 3

God Eater 3

Anders har tatt på seg rollen som gudespiser, og gitt seg i kast med en monsterjakt som virker mistenkelig kjent.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

God Eater er spillserien med navnet som kan få hvilken som helst katolsk kirke til å se rødt. Tidligere har den vært låst til bærbare konsoller som PlayStation Portable og Vita, men tar nå turen over til PlayStation 4 og PC under navnet God Eater 3. Selv kan jeg ikke skryte på meg å være noe kjempefan av serien, men jeg kjenner til den gjennom spillene, samt den helt greie anime-adaptasjonen. Etter noen runder på internett har jeg lagt merke til at fansen av denne serien faktisk er litt sinte. Flere personer som har hatt tidlig tilgang til spillet sammenligner det nemlig mye med et visst spill fra Capcom ved navn Monster Hunter: World. Nevnte spill ser ut til å være målestokken og det skaper amper stemning.

Men så fort man starter opp God Eater 3 er det umulig ikke å trekke paralleller til fjorårets monsterjakt. Tradisjonen tro begynner du med å konstruere din egen figur i en "character creator" som er helt ok. Verken mer eller mindre. Etter en småmakaber intro våkner du opp i et fengsel, hvor du blir sendt ut på oppdrag av noen lite hyggelige mennesker. Oppdragene er ganske simple, og går i all hovedsak ut på å drepe mystiske monstre kalt Arigami. Som "god eater" har du litt av hvert i ditt arsenal og kan velge mellom alt fra "små kniver" til tre meter lange spyd. Spillet følger ren logikk slik at figuren din angriper saktere jo større våpenet er. Du kan også hogge av ulike deler på monstret for å svimeslå det noen sekunder og gjøre mer skade.

Så langt kan Capcom nesten gå til søksmål for skamløs plagiering, men etter hvert begynner God Eater 3 å følge en litt egen sti. Til tross for å være oppdragsbasert er spillet nokså historietungt, og du oppholder deg ikke på det samme tilholdsstedet hele tiden. Spillet tilbyr mulighet til å opprette jaktgrupper sammen med andre og hele åtte spillere kan koble seg opp til samarbeid over internett. Ønsker du heller å spille alene så vil ulike NPC'er fortsette å følge deg gjennom hele spillet. Man trenger heller ikke å spore opp monstrene før man nedkjemper dem, siden de står klare til å sluke deg så fort du entrer oppdragsområdet. Sist, men ikke minst foregår God Eater 3 i et mye raskere tempo, selv når du tar i bruk større våpen.

God Eater 3 skiller seg også litt ut i bruk av avstandsvåpen. I stedet for å måtte velge det ene fremfor det andre, har du mulighet til å skifte mellom våpen for nærkamp og avstand, uansett hvilken type nærkampsvåpen du velger. Disse "børsene" kan du skreddersy med egne projektiler du enten plukker opp eller lager selv. Byttet mellom de ulike våpentypene fungerer nokså sømløst, selv om avstandsvåpnene trenger å kjøle seg ned litt etter du har fyrt av en viss mengde løskrutt.

Dette er en annonse:
God Eater 3
Spillet er ikke japansk hvis ikke våpnene er din egen størrelse ganger to.

Hvert tilholdssted lar deg ta i bruk en terminal for å endre eller oppgradere våpen, tilpasse hvilke evner de skal ha og fylle på flasker for helbredelse og magi. En litt merkelig detalj er hvordan figuren endrer bevegelsesmønster så fort du havner på et slikt sted. Mens figuren er ute i felten vil hen løpe normalt når du bruker analogspaken. Ønsker du å spurte kan du holde inne R1 på kontrolleren. Så fort figuren er ute av oppdragsområdet og tilbake i basen vil hen gå i et snegletempo uten like og du er nødt til å holde inne spurteknappen for å oppnå samme hastighet som normale bevegelser på oppdrag. Selv om det greit lar seg gjøre å mose R1 så langt ned i kontrolleren som mulig, er dette et gansk sært og ikke minst irriterende valg av utvikleren og jeg ser ingen annen logisk forklaring enn at enkelte baser kan være litt trange å navigere seg gjennom. Og derfor må man gå og ikke løpe...

Grafikken bygger på en klassisk animestil jeg har sett i spillserier som 'Tales of' i 10 år, med ansiktsanimasjoner så stive at det er rart figurene i det hele tatt klarer å snakke. Det er klart det er en visuell stil som det er vanskelig å gjøre for mye med, men når man ser på andre jevnaldrene spill fra samme land, merker man at denne stilen begynner å gå ut på dato. Det engelske stemmeskuespillet er også veldig varierende, hvor det nesten skjærer i ørene når enkelte figurer åpner kjeften. Det japanske er hakket bedre, selv om du også her finner de klassiske skrikhalsene du helst vil stenge krana på for godt. Figuren din holder selvfølgelig tåta gjennom samtlige dialoger i spillet og "kommuniserer" i stedet gjennom tekstbaserte valg du tar. Disse har ingen verdens ting å si for det som skjer videre i spillet, og oppleves derfor bare som en unødvendig gimmick.

God Eater 3
Ansiktsuttrykket mitt når jeg ser denne grafikkstilen for hundrede gang.
Dette er en annonse:
God Eater 3God Eater 3God Eater 3

Kampsystemet til God Eater 3 består av klassiske "slå, rull, blokk, slå enda hardere, skyt, hopp og slå aller hardest"-elementer. Selve kontrolleroppsettet føles ganske knotete, litt på grunn av at evner er plassert på knapper man kanskje ikke er vant til, men mest takket være en lite velfungerende "lock-on"-funksjon og en nokså svimmel kameramann. Lock-on-funksjonen låser seg riktignok til monsteret du sikter på, men det gjør en svært dårlig jobb i følge etter det. Dette gjør at du ofte både kan fly forbi og til og med hoppe over monstret du holder på å denge.

Dette får naturligvis også konsekvenser for kameraet, som ofte sliter med å holde følge med det som skjer. I så temposterke kamper er dette ganske frustrerende og det er først lenger uti spillet at du begynner å føle litt flyt. At spillelementer forbedrer seg gradvis er nå intet nytt i denne sjangeren, men i God Eater 3 sitt tifelle gjør dette de første timene meget seige. Når hele hovedkonseptet til spillet er å dra på oppdrag, drepe monstre, for så å gjenta det samme om igjen, er det også klart at det blir ensformig og det er heller ikke etter altfor lang tid.

En viss variasjon oppnås nå i hvert fall gjennom bruk av alle de ulike våpnene som er å velge mellom. Disse kan oppgraderes med materialer som etterlates av monstrene du feller, så om ønskelig kan du følge ditt favorittvåpen gjennom hele spillet. Til hvert våpen kan du tilegne evner kalt "Burst Arts" som er alt fra økt basisskade til flashy kombinasjoner. En god eater har også en egenskap kalt "devour" de kan bruke i møte med udyrene. Denne lar deg "stjele krefter" fra en Arigami, som både kan fylle på kuler til avstandsvåpenet ditt, samt holde deg i"Burst-sonen". Så lenge figuren din befinner seg i Burst-sonen vil aktiveringen av Burst Arts trigge oftere, så å sørge for å holde seg i denne sonen er ganske essensielt for å felle de største monstrene.

God Eater 3God Eater 3God Eater 3

Etter mye blod og slit vil monstrene falle, men siden de ikke har en helsebar kan det være vanskelig å vite når. Når en Arigami er felt vil den etterlate seg ulike goder, som oftest er det påfyll av helsedrikker, materialer til oppgradering av våpen, samt penger og andre ressurser.
Det man derimot ikke får av å drepe monstre i dette spillet, er noe som helst du kan bruke for å tilpasse antrekket ditt. Den eneste måten å unngå at figuren din ser dønn lik ut gjennom hele spillet, er å velge et av de heldekkende kostymene man kan låse opp underveis og det er svært få av de som er særlig stilige. Jeg har spilt mange rollespill hvor det ikke er mulig å tilpasse hver enkelt del av et antrekk/rustning og setter det ikke som noe absolutt krav. Men akkurat i et så "lootbasert"-spill som dette, hvor du også spiller som en egendesignet figur, mener jeg jaggu det burde være en selvfølge at man kan tilpasse selve figuren litt mer. Og det gjør dessverre også at kampene i God Eater 3 føles litt lite belønnende.

Spillet har helt klart noen rare designvalg som påvirker spillopplevelsen, men heldigvis gjør det annet enn å bare snuble. Historien fokuserer på alle disse gudespiserne, hvor de henter kreftene sine, hvor Arigamiene stammer fra, hvorfor de er så fryktelig blodtørstige og andre forvirrende mysterier man kun finner i japanske spill. Det er ikke veldig mange av rollefigurene som drar opp snittet, men selve handlingen blir etter hvert overraskende interessant og således en nokså fin drivkraft for videre fremgang.

Etter hvert som du vender deg til kaoset og lærer nye evner, kan også kampene bli ganske underholdende, spesielt mot de litt større monstrene. Mange av de har et ganske lekkert design, selv om det dessverre er mange som også ser tilnærmet identiske ut. Å mikse og trikse med ulike våpen, evner og oppsett er også ganske givende. Sist, men ikke minst er God Eater 3 heldigvis nok et bevis på at japanerne virkelig mestrer spillmusikk, for her er det mange heftige lydspor som i hvert fall bidrar godt på stemningen.

God Eater 3
At menyskjermen tar utgangspunkt i og endrer seg sammen med figuren din er i hvert fall en litt stilig detalj.

God Eater 3 er et spill som selvfølgelig skal få lov til å leve i en verden med nære slektninger. Det gjør sine egne ting nokså bra, men i en uunngåelig sammenligning med f.eks. Monster Hunter: World, leverer God Eater 3 et mer knotete kontrollsystem, mindre belønnende gameplay og samlet sett en litt mer begrenset spillopplevelse. Jeg ser for meg at fans av serien vil finne glede i at den nå har tatt turen over på nymoderne konsoller. For oss andre er det helt klart mulig å ha det gøy med God Eater 3, men det er ikke så altfor mange grunner til at det skal triumfe over andre lignende action-rollespill.

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Overraskende sterk historie, bra musikk, en del intense og underholdende kamper, tidvis stilig monsterdesign, mange våpen du kan tilpasse og oppgradere, online co-op.
-
Klønete kontrollsystem, noen rare designvalg, få muligheter til å tilpasse antrekk, en grafikkstil som trenger fornyelse, blir fort ensformig.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

1
God Eater 3Score

God Eater 3

ANMELDELSE. Skrevet av Anders Aarhus

Anders har tatt på seg rollen som gudespiser, og gitt seg i kast med en monsterjakt som virker mistenkelig kjent.

0
Her er åpningssekvensen til God Eater 3

Her er åpningssekvensen til God Eater 3

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

I God Eater 3 må du og de andre heltene søke tilflukt på en Ash Crawler fordi hjemmet deres har blitt ødelagt. Dette kjøretøyet blir ditt mobile hovedkvarter i spillet....

0
God Eater 3 offentliggjort

God Eater 3 offentliggjort

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

I fjor fikk vi hele to God Eater-spill her til lands, og nå er det klart hvorfor Bandai Namco fikk så stort hastverk. De har nemlig annonsert at God Eater 3 er på vei....



Loading next content