Apex Legends

Apex Legends

Apex Legends falt ned som lyn fra klar himmel, men Titanfall-entusiasten Ingar var ikke overbevist. Det var dog før han faktisk testet spillet ...

Jeg skal innrømme at min første og umiddelbare reaksjon da Apex Legends ble annonsert og lansert ut av intet for et par uker siden ikke var spesielt positiv. Jeg er en stor fan av Respawn Entertainment og Titanfall-spillene deres, og irriterer meg fortsatt over at EA valgte å legge lanseringen av Titanfall 2 til uka mellom Call of Duty: Infinite Warfare og Battlefield 1. Å sette dette studioet til å mekke sammen et battle royale-spill virket for meg som et desperat grep fra EAs side om å skape det «neste Fortnite», noe tydeligvis alt som kan krype og gå av spillskapere prøver på for tiden, og i mitt hode virket dette å være bortkastede ressurser, særlig når vi har fått vite at Titanfall 3 alt å dømme ikke blir noe av.

Det siste irriterer meg fortsatt litt. De øvrige irritasjonsmomentene har derimot forduftet som dugg for solen, for etter flere timer med Apex Legends kan jeg trygt understreke at dette spillet bør man merke seg i tiden som kommer.

Apex Legends

Jeg tenkte at det var bortkastede ressurser å sette så dyktige folk som Respawn Entertainment til å jobbe med et battle royale-spill, men dette har vist seg å være feil tilnærming. Det er nettopp fordi Respawn Entertainment er så dyktige at det er lurt å sette dem til å lage et battle royale-spill. For når man tenker over det: Hvem er vel bedre egnet til å finpusse og ta en spillformel til neste nivå enn folkene som i sin tid definerte en hel sjanger med Call of Duty 4: Modern Warfare?

For min del har battle royale-formelen aldri blitt det helt store. PUBG var for buggete og med en straight-from-Chernobyl-estetikk som aldri falt i smak, og Fortnite har heller ikke klart å appellere med sin kombinasjon av bygging og skyting. Det største problemet jeg har med battle royale-spill generelt er at tempoet har vært for lavt. Når kampene står på som mest er det intenst nok, men ofte blir kampene redusert til mye løping og venting og lite action. Dette er nettopp noe av poenget, vil noen si, men for noen av oss mer kritiske har ikke dette vært nok til å holde på interessen.

Apex Legends

Det er her vi finner den største og klart beste fordelen med Apex Legends. Her har vi et battle royale-spill hvor de kjedelige øyeblikkene er få, tempoet jevnt over er høyt, og hvor selv det å finne seg et lurt sted å gjemme seg oppleves som en actionfylt opplevelse. Bevegelsene til rollefigurene dine er raske, spillet kjører solide 60 bilder i sekunder (i hvert fall på PC), og til gjengjeld er øya man spiller på noe mindre i areal, hvilket gjør at man slipper å gå ekstremt langt før man blir nødt til å konfrontere motstanderne. Det er det karakteristiske høye tempoet fra Titanfall-spillene vi møter her, selv om kjemperobotene og veggløpingen er borte. Resultatet er et battle royale-spill hvor både korte og lange kamper føles meningsfulle og givende, fordi det faktisk skjer noe i dem.

Mens PUBG i hovedsak henter inspirasjonen sin fra filmens verden og ARMA-serien, og Fortnite forsøker å appellere til Minecraft-generasjonen, virker Apex Legends å hente sin inspirasjon fra heltefokuserte skytespill som Overwatch. I spillet har du åtte forskjellige rollefigurer med hver sine personligheter, evner og egenskaper, og hver av dem kan skimte med en passiv, offensiv og ultimat egenskap. På nåværende tidspunkt må man dessuten spille sammen tre og tre, og ettersom ingen av spillerne kan velge samme rollefigur betyr det at man må tenke på lagkomposisjonen. Dette gjør imidlertid at det er lettere også for nybegynnere å bidra ved å velge en helt som fokuserer med på helse eller forsvar fremfor angrep. At rollefigurene er såpass varierte med tanke på at de er så få er også et pluss, og man føler fortere en tilknytning til rollefigurene takket være karakteristiske aksenter og evner.

Man må altså spille Apex Legends i grupper på tre og tre, og totalt er det 20 skvadroner som lander på øya. Dette innebærer at samarbeid er svært viktig i spillet, særlig når man kjemper sammen med to ukjente mennesker og den sosiale beskjedenheten din forhindrer deg å bruke talekommunikasjon. Dette har Respawn Entertainment løst temmelig fiffig, for med et lite tastetrykk kan man «pinge» forskjellige ting i spillet. Dermed kan man enkelt kommunisere hvor man ønsker å gå, våpen og ammunisjon man finner som man ikke trenger selv, eller hvis man ser en fiende. Gir du et feilsignal kan du lett avbryte, og man kan også respondere ting som «OK» og «dibs» på andres beskjeder. Det er et enkelt og lettfattelig system, men det gjør en rimelig stor forskjell.

Skulle en være så uheldig å krepere i møte med et fiendelag betyr ikke det nødvendigvis slutten. I likhet med PUBG-kamper hvor man spiller på lag med andre kan følgesvennene dine gjenopplive deg, men dersom de skulle feile har man fortsatt en siste mulighet. Innen tiden løper ut må lagkameratene dine sikre seg et banner du etterlater deg der du falt, før de løper til nærmeste gjenopplivingsmaskin og aktiverer denne (man må naturligvis ha en respawn-mulighet i et spill fra Respawn Entertainment, må vite). Så lenge det er liv i skvadronen din er det med andre ord håp, og det er lite som kjennes så godt i Apex Legends som å vende tilbake fra de døde og gi fiendene dine en på tygga som takk for sist.

Apex Legends

Det hjelper også på at Apex Legends ser betydelig bedre ut enn det meste annet i sjangeren. Spillet har en stilart som er lett å kjenne igjen fra Titanfall 2, og man vil også kjenne igjen våpen og lignende fra Titanfall-spillene, men det er heldigvis ikke nødvendig å kjenne til disse før man kaster seg inn i Apex Legends. Både våpen og omgivelser ser meget bra ut, hvert våpen har sitt særpreg og unike følelse når man bruker dem, og ikke minst er lyddesignet i en klasse for seg sammenlignet med PUBG og Fortnite, som er temmelig stille og rolige spill.

Det er fort gjort å rose Apex Legends opp i skyene, men det er noen svakheter som utmerker seg når det solide førsteinntrykket senker seg. Spillets kanskje største svakhet er at det på nåværende tidspunkt er relativt lite innhold, og med bare én bane og åtte helter å velge blant (hvorav to må låses opp) er det litt lite variasjon. Dette vil uten tvil forbedres med tiden, men det er unektelig en svakhet ved lansering. De av oss som liker den slags kan fort også savne litt mer bakgrunnshistorie for de forskjellige rollefigurene, noe som har vært en drivkraft for spill som Overwatch. Det største problemet er at treningsmodusen er rimelig mangelfull, og det er få arenaer å teste de forskjellige rollefigurene på utover å kaste seg ut i slagmarken uten den minste anelse om hva man gjør. Noen mindre bugs kan man også risikere å støte på, men i PC-versjonen har jeg ennå til gode å støte på noen veldig store eller ødeleggende annet enn litt tilkoblingstrøbbel ved kampstart (og det kan man fort mistenke er et problem med Origin snarere enn spillet).

Apex Legends

Siden Apex Legends satser på en free-to-play-modell, og EA er selskapet som står bak utgivelsen, kan man fort bli litt engstelig med tanke på selskapets historie med spill som FIFA 18 og Star Wars Battlefront II. Denne gangen skal imidlertid EA ha ros, for mikrotransaksjonene i spillet er rent kosmetiske og føles på ingen måter påtrengende - tvert imot føles de nesten litt snille til EA å være. Til gjengjeld kan noen av prisene på de kosmetiske varene være absurd høye, så lykke til dersom du føler for å bruke ekte penger på at våpnene dine i spillet skal se ekstra shiny ut.

Kan Apex Legends med dette vippe Fortnite fra tronen? Det er høyst tvilsomt, for spillet kjører en ganske annerledes profil og høyere aldersgrense enn konkurrenten. Samtidig er det ingen tvil om at Apex Legends fyller et hull i battle royale-sjangeren som vil gjøre spillet interessant for både gamle og nye spillere av sjangeren, og særlig for dem som ikke har blitt interessert i sjangeren tidligere. Med høyt tempo, solid kontrollsystem og et velbalansert fokus på samarbeid er dette et spill man fort kan legge ned mange timer i, og som viser at Respawn Entertainment fortsatt vet hva de holder på med. Sjelden har jeg vært så glad for å endre mening!

9 / 10
+
Spillmekanikken sitter som støpt fra første sekund, høyt tempo med fokus på samarbeid, heltene har klare personligheter og egenskaper, lekkert audiovisuelt design, gjenopplivingsmulighetene, overraskende snille mikrotransaksjoner til EA å være.
-
Litt lite innhold nå i startfasen, mangelfull treningsmodus, noen bugs her og der, absurde priser på mikrotransaksjonene.

0