film-anmeldelser
Mulan (Disney+)

Mulan (Disney+)

Kinoåret 2020 har blitt sterkt amputert, og nå får vi storfilmene servert rett hjem i stua i stedet. Nå kan alle med Disney+ få med seg Mulan, men innfrir denne nyversjonen?

Etter en lang rekke med suksessrike filmer på begynnelsen av 90-tallet, gikk Disney over i en litt svakere periode fra andre halvdel av 90-tallet når det gjaldt helaftensfilmene deres. Filmer som Pocahontas, Tarzan og Ringeren av Notre Dame hadde absolutt noe å by på de også, men for et barn av sene 80-tallet hadde de aldri samme appellen hos meg som Aladdin, Skjønnheten og udyret eller Løvenes konge. Det store unntaket var Mulan, filmen fra 1998 basert på den kinesiske balladen om jenta som utga seg for å være mann, slik at hun kunne ta farens plass i keiserens hær og deretter endte opp med å redde hele riket. Med en fin blanding av humor, action og en stilig setting var dette en film som fikk slitt seg ut i VHS-spilleren, og det skadet heller ikke at Eddie Murphy bidro med stemmen til dragen Mushu, filmens festlige sidekick.

De siste årene har Disney gjenopplivet mange av sine gamle klassikere i form av spillefilmer. Selv om det er lett å forstå de økonomiske motivene bak dette har disse filmene aldri truffet blink hos meg, og det er tydelig at filmens målgruppe først og fremst er de yngre seerne som ikke nødvendigvis har et forhold til de gamle tegnefilmene (sekundærmålgruppen er foreldre som vokste opp med filmene og nå vil introdusere neste generasjon for historiene de selv vokste opp med). Nå er det Mulans tur til å få denne behandlingen, men i motsetning til de tidligere spillefilmene har jeg sett for meg at Mulan kan tjene på en nyversjon. Med en fullstendig asiatisk rollebesetning og trailere som vitnet om kraftig inspirasjon fra kinesiske wuxia-filmer hadde Mulan anno 2020 potensiale til å bli en god kinoopplevelse. 2020 er derimot året da kinoopplevelsene må vente til neste år (hvis de i det hele tatt kommer tilbake), men nå kan endelig alle med Disney+ strømme filmen rett inn i egen stue.

Mulan (Disney+)

Essensen av historien er fortsatt den samme. Mulan er ungjenta med et modig hjerte som sjelden sitter stille, men hennes oppførsel passer ikke inn i en tradisjonsbundet kultur med sterkt definerte roller som den ulike borger må innfinne seg etter. Når riket blir invadert av fiender fra nord og Mulans skrøpelige far blir kalt inn til krigstjeneste, risikerer Mulan livet ved å kle seg ut som en mann og ta farens plass i keiserens hær. Gjennom møtet med verden og sine intetanende medsoldater blir Mulan stadig satt på prøve, og gjennom filmens gang må Mulan lære seg å stole på sin indre styrke og den hun egentlig er, til tross for de konsekvenser det kan medføre.

Det er mye å sette pris på med denne versjonen av Mulan. Det kinesiske kulturlandskapet er vakkert realisert, med utsøkt blikk for detaljer og klare, sterke farger, og det er flott se hvordan Disney håndterer den historisk-kulturelle epoken filmen er satt til. Fortellingen om Mulan som strever med å passe inn i en kultur som forsøker å forhåndsdefinere hvem hun er tror jeg vil være en fortelling med sterk resonans hos mange seere. Grunnfortellingen har fortsatt god flyt og spenning, og endringer som er foretatt sammenlignet med 1998-versjonen gjør ikke filmopplevelsen dårligere. Nei, Mushu er ikke med, men det gjør samtidig at filmen behandler kildematerialet med mer respekt og alvor enn tidligere, noe jeg tror har mye å si for mange seere der ute.

Dessverre er det flere punkter der denne filmatiseringen halter, hvor den største svakheten ligger i filmens klipping og cinematografi. Det er ingenting i veien for at en film tar seg god tid til å fortelle en fortelling og dvele ved de rolige øyeblikkene, men i Mulan gjøres dette så ofte at filmen mister sitt momentum fullstendig. Filmen er nesten to timer lang, som takket være haltende dialog og mangel på de store vendingene i fortellingen blir for langt. Kampsekvensene blir også skadelidende av klippingen og kamerabruken, der imponerende koreografi blir erstattet med flittig skifte av kamera. Der filmen kunne tjent mye på imponerende kampsport i beste wuxia-stil, blir dette tonet ned. Vi får heldigvis noen øyeblikk der filmskaperne ikke er redde for å leke seg med sjangeren, men disse øyeblikkene kommer altfor sjelden og er heller ikke så lange eller imponerende som man skulle ønske. Her må også digitale spesialeffekter ta noe av skylden, der Disney overraskende nok ikke leverer samme kvaliteten som vi har sett fra dem de siste årene.

Mulan (Disney+)

Skuespillervalget er også noe variabelt. Vi får noen opptredener fra veteraner som Jet Li og Donnie Yen som er helt på det jevne, samt en liten gjesteopptreden fra en av skuespillerne fra 1998-versjonen som skaper et nydelig øyeblikk (så sant man tar koblingen, vel å merke). Hovedrolleinnehaver Yifei Liu skal også ha ros for å ha gjennomført mesteparten av egne stunts, noe som filmen kan by mye på underveis. Dessverre føler man sjelden at dynamikken mellom skuespillerne er særlig god, hvor resultatet er mange stive og upersonlige dialoger. Her savner jeg bedre kjemi mellom skuespillerne.

Den nye utgaven av Mulan lever kanskje ikke helt opp til forventningene, men det betyr heldigvis ikke at filmen mangler underholdningsverdi av den grunn. Grunnfortellingen er fortsatt inspirerende og engasjerende, og presentasjonen er absolutt flott å se på når alt sitter som det skal. Dessverre tør ikke filmen å slippe seg like mye løs som den burde, og opplevelsen trekkes ned av klipping, cinematografi og et til tider stivt skuespill som mangler kjemi mellom skuespillerne. Heller ikke denne gangen lykkes Disney med å overbevise meg med en nyversjon av en gammel klassiker, men fullstendig skivebom er det ikke.

6 / 10
+
God fortelling i bunn, vakre omgivelser, flott realisering av den historisk-kulturelle epoken.