Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Josefine og dinosaurene

Josefine og Dinosaurene

Pinjata er kjent for å lage gode barnespill og har en lang fartstid med sine mange Josefinespill. Barnespillene fra Pinjata er av veldig god kvalitet og innfrir kravene jeg stiller til hvordan barnespill skal være og dette spillet er intet unntak.

TwitterRedditGoogle-Plus

Pinjata er kjent for sine mange populære Josefine-spill. Denne gangen er de på banen med et nytt spill som har fått navnet Josefine og Dinosaurene. Dette er et spill som tar med Josefine og vennene hennes hele 65 millioner år tilbake i tiden. Det vil si til den tiden da dinosaurene var herskere på jordkloden.

En varm og deilig vårdag oppdager Josefine og Sofus noe merkelig i gulrotenga. Begge trodde de hadde funnet en kjempegulrot. Men det var ingen gulrot, men en slags rakett. Josefine henter alle vennene og de hjelper til med å grave frem den rare tingen. Ferdig utgravd, finner gjengen en dør og de går inn. Da først oppdager de at tingen er en tidsmaskin. Alle er nyskjerrige og Josefine finner en knapp som ligner en puslespill-bit. Josefine trykker på knappen og får vite at hvis hunklarer å sette sammen et puslespill, ville tidsmaskinen starte. Selvfølgelig klarer hun dette på en enkel måte og plutselig er tidsmaskinen i gang. Den reiser 65 millioner år tilbake i tiden. Her vil du få oppleve dinosaurene på nært hold. Heldigvis er ikke dinosaurene så farlige, men er derimot søte og snille.

Vel utenfor tidsmaskinen finner Josefines og vennene hennes en verden fylt med dinosaurer, vulkaner, tette skoger, høye fjell og store sjøer. Du finner fort 3 plasser du kan velge og dra til. Disse 3 plassene består av en skog, et fjell og en sjø. På hvert enkelt område kan du virkelig fråtse i forskjellige oppgaver. De består bl.a. av å finne små dinosaurunger, legge mange forskjellige puslespill, rafte med en gummibåt ned en farefull elv, synge sanger, fargelegge dinosaurer i forskjellige positurer, hjelpe T-rex i mål, finne feil på to nesten like bilder, pluss mange andre artige og spennede oppgaver. Klarer du oppgavene til rett tid venter det premier i form av deler som kan settes sammen i dinosaurmuseet. I dette museet finner du alt fra en professor som har mistet redskapene sine, til skjeletter som mangler viktige beindeler. Finner du professorens redskaper eller beindeler til dinosaurene, blir du belønnet med fine diplomer du kan skrive ut og henge opp på veggen.

Spillet har 3 vanskelighetsgrader og alle har de utrolig mange spørsmål du kan prøve deg på underveis. Blir spørsmålene for vanskelige i første omgang, kan du droppe disse. Josefine og Dinosaurene appelerer til barn fra 5 år og oppover. Selv jeg som har passert 32 år synes spillet var interessant og skal ikke legge skjul på at jeg lærte meg ett og annet. Grensesnittet er veldig enkelt og det tar ikke den lange stunden før barnet er godt i gang. Grafikken er av god Pinjata-kvalitet med animerte tegninger som kan fenge store som små. Lyden og stemmene er som du kjenner fra de forrige spillene, med god innleving av stemmegiverne. Musikken er fengende og det går fort for barnet og lære de. Det gikk ikke lange stunden før min datter gikk rundt og nynnet på melodiene. Spillet styres med både musen og piltastene på en enkel måte. Med flere vanskelighetsgrader gir spillet en brukbar holdbarhet. Det er et lite skjær i sjøen, lyden hakker nemlig litt, spesielt når CD-ROM spilleren må lese mye. Her kunne man ha gitt spilleren muligheten til å legge inn spillet på harddisken og det ville ha blitt mye mindre hakking i lyden. Ellers har Pinjata nok en gang laget et bra spill som er gøy for barna og trygt for oss voksne. Ønsker du å kjøpe et spill til barnet ditt, så kjøp Josefine og Dinosaurene eller for den slags skyld, et annet spill fra Josefine-serien. Det vil du ikke angre på! Helt til slutt vil jeg anbefale deg og ta med barnet inn på www.josefine.com for mer moro med Josefine og vennene.

Josefine og dinosaurene
Josefine og dinosaurene
Josefine og dinosaurene