Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas (Xbox)

Vold, dop og hor er en salig kombinasjon - i spill vel og merke. Rockstar har mikset alle ingrediensene sammen til en utrolig cocktail, som allikevel har et snev av bismak.

Jo da, GTA San Andreas er et svært bra spill på mange måter, og det er samtidig tro mot sine forgjengere. Så dersom du er stor fan av de tidligere spillene er det bare å løpe av gårde til nærmeste spillbutikk. Du vil få nøyaktig det du forventer, og mer til. Men dersom du er av den litt mer kritiske typen, som foretrekker en nærmere vurdering før du handler - les videre! Jeg skal forklare deg hvorfor det ikke nødvendigvis er noen grunn til å bite på all hypen som omsvermer dette spillet.

I GTA San Andreas har vi naturlig nok flyttet til delstaten San Andreas. Delstaten består av de tre enorme byene Los Santos, San Fierro og Las Venturas. Når jeg sier enorm, så er ikke det uten grunn. Spillområdet er vanvittig stort. Med bil på motorveien tar det lang tid å kjøre bare fra den ene siden av Los Santos til den andre, og du vil sannsynligvis ikke bli lommekjent før du har et titalls kjøretimer på baken. Når du da samtidig vet at delstaten består av to andre byer i tillegg, forstår du at dette spillet er mer enn gigantisk.

Carl Johnsen, også kjent som CJ, er den store stjernen i dette spillet. Han er en fullblods negro, som kommer fra feil side av byen, for å si det sånn. CJ er født og oppvokst i den mørkeste ghettoen du kan tenke deg, og vold og dop er ikke akkurat fremmedord i hans vokabular. Etter fem år på rømmen kommer han hjem i forbindelse med mordet på hans mor. Familien hans har selvfølgelig gått i oppløsning, og hans tidligere vennegjeng beveger seg med sjumilsteg mot det beryktede skråplanet. Oppi alt dette siktes CJ for drap, av to korrupte politimenn. Utgangspunktet er med andre ord ypperlig for en real vendetta.

Nå skal det sies at historien i dette spillet ikke nødvendigvis trenger å være hovedfokuset for din spillopplevelse. I likhet med de foregående spillene har du muligheten til å frese rundt som du selv vil. San Andreas fortoner seg som en slags enorm digital lekeplass, hvor ditt alterego kan få fritt spillerom. Her kan du altså prøve ut alt det du ikke får muligheten til i ditt kjedelige hverdagsliv. Mange av elementene er de samme som i GTA 3 og Vice City, men forskjellen ligger vel i at ditt gangsterliv nå er mer nyansert, og om mulig, enda friere. Mye av spillet dreier seg om å få respekt, og dersom du har mye respekt, vil du også få kontroll over større områder av byen. Slår du hardt ned mot rivaliserende gjenger, vil du også oppdage at din personlige økonomi bedrer seg.

Du må trene for å holde deg i form, og ikke minst spise, for å ikke gå tom for krefter. GTA har på sett og vist stjålet noen elementer fra The Sims. Disse tilleggene er svært kjærkommene, og bidrar til å gjøre spillet mer variert og nyansert. Samtidig fjerner det noe av det overdrevne voldsfokuset, som har kjennetegnet spillserien i alle år. Du kan nå investere noen timer treningsstudio, for så å nyte godt av det, i form av høyere sexappell, og ikke minst bedre utholdenhet. Treningen har altså en praktisk funksjon også. Boksetreningen kan gi deg ekstra slagkombinasjoner, og med litt jogging, vil du raskt erfare at din utholdenhet i sprint øker. Disse rollespillaktige elementene er virkelig med på å gjøre gameplayet både dypere og mer finmasket.

Til tross for disse positive sidene, så har San Andreas et par utilgivelige svakheter. Dette er svakheter som på mange måter hindrer spillgleden i å slå ut i full blomst, og spillet ender i enkelte tilfeller opp som en øvelse i "anger management". I første rekke dreier problemene seg om spillbarheten. Et hovedmoment i den sammenheng er implementeringen av automatisk sikte. Dette er et problem som har fulgt med helt siden GTA 3, og det er totalt uforståelig at Rockstar ikke har klart å komme opp med et bedre system i løpet av de siste fem årene. Dersom du i kampens hete ønsker å sikte på fienden, må du holde inne høyre skytekanpp. Du vil da få opp et sikte som peker på motstanderen. Dersom du ønsker å fyre av noen dødlige kuler, er det bare å trykke på venstre skyteknapp. Dette skulle man jo tro var en enkel og grei løsning, men det har vist seg i løpet av et femtitalls spilltimer, at dette systemet er grenseløst frustrerende. For det første vil du få problemer med å orientere deg dersom det er mer enn en fiende på skjermen samtidig. CJ snur seg nemlig automatisk mot den som er nærmest. Kameraet snus brått og du vil raskt miste retningssansen. For det andre, så må du "bla" deg gjennom motstanderne, for å finne den du skal ta knekken på. Dette blir svært tungvint i intensive skytesekvenser. Det totale kaos bryter løs dersom det er sivile tilsted. Du må da bla deg gjennom alle, til du finner fienden, og innen det skjer, så kan jeg garantere deg at du har fått en blykule plassert i bakhodet. I tillegg er det ikke få ganger CJ har snudd seg i totalt feil retning, og heller siktet rett i murveggen. Det skal selvfølgelig bemerkes at du har en mulighet til å sikte manuelt, men etter en del testing, fremstår ikke dette som et så veldig mye bedre alternativ. Selve siktet er utydelig på skjermen, samtidig som det er vanskelig å få skikkelig kontroll med de analoge spakene. Problemet kan kanskje virke som en bagatell, men etter en del spilling fremstår dette som en av de største svakhetene ved spillet. Du kan rett og slett ende opp med å måtte prøve deg et titalls ganger på samme oppdrag, før du klarer det, bare på grunn av sikteproblematikken. Og tro meg - det er ikke noe du gjør med glede.

I tillegg til den mildt sagt begrensede muligheten til å sikte som du selv vil, kan det virke som om dine åndsfeller lider av samme syndrom. De er iallefall ikke til så veldig mye hjelp, når du trenger dem som mest. Den dårlige kunstige intelligensen er selvfølgelig også i rikt monn representert hos motstanderen. Om ikke annet kan du regne med å se en del svært så bissarre hendelser, som følge av den manglende intelligensen. Her løper guttene likeglad rett i døden, og enser overhode ikke at kulene flyr veggimellom.

En annen ting som fremstår som et skår i gleden, er den tildels falmede grafikken. Det er ikke vanskelig å finne spill som ser bedre ut enn GTA San Andreas. Utendørs grafikken er for så vidt grei nok. Der det derimot virkelig svikter er i presentasjonen av spillfigurene, samt i enkelte innendørs sekvenser. Spillfigurene ser rett og slett ut som om de er satt sammen av relativt store firkantede kuber. I tillegg er teksturene på vegger og gulv svært utydelig på nært hold. Om ikke det var nok, så hakker spillet i enkelte områder, som for eksempel når det regner. Xboxen klarer å prestere bedre enn dette, og det ser ikke ut som om utviklerne har brydd seg så mye om de egenskapene maskinen faktisk har. Den svake grafikken kan kanskje forklares ved at områdene er så til de grader enorme, og spillet ville sannsynligvis vært altfor krevende for dagens maskiner, dersom grafikken hadde vært helt på høyden.

Ser vi bort i fra disse svakhetene, skal det allikevel sies at dette spillet nærmest har en uendelig varighet. Oppdragene er som regel varierte og morsomme. Mye har du sikkert vært med på før, men konseptet fungerer fremdeles og virker relativt slitesterkt. I tillegg er det utrolig at et spill kan være så grandiost som San Andreas faktisk er. Det finnes nærmest ikke grenser for hvor du kan dra, og hva du kan gjøre. Det er for eksempel mulig å finne et utall spill i spillet. Biljard og dansing er bare noe av det du kan være med på. GTA San Andreas er rett og slett for omfattende til at jeg kan gå inn på alle de mulighetene som finnes. Du må bare tro meg når jeg sier at du kan rote deg bort i mye snusk og fanteri, i tillegg til utallige timer med moro - og frustrasjon.

GTA San Andreas er uten tvil et av de største spillene jeg noen sinne har vært borti. Rockstar har gjort en utmerket jobb i å utvide et allerede vinnende konsept, og dersom du likte GTA 3 eller Vice City, vil du sannsynligvis elske San Andreas. Men som kjent så er det ikke alltid nok med en storstilt utvidelse. Enkelte ganger kan det være vel så viktig å reparere elementære feil og mangler. Mangler som virkelig kan ødelegge for spillopplevelsen. Mitt inntrykk er at Rockstar har begått denne feilen et par ganger nå, uten at de har fått høre det. Disse manglene er så fundamentale, at det er et mirakel at de ikke har blitt utbedret i løpet av de siste tre spillene. Og gud forby at de samme feilene blir oversett i neste kapittel av GTA-serien.

Grand Theft Auto: San AndreasGrand Theft Auto: San AndreasGrand Theft Auto: San AndreasGrand Theft Auto: San Andreas
8 / 10
+
Overveldende stort. Mye frihet til å gjøre det du selv ønsker. Bra historie.
-
For svak grafikk. Et svært klønete siktesystem. Dårlig kunstig intelligens.

• iDream
    Grand Theft Auto: San Andreas Vel ... Vil du bli begeistret når du hører ordene Vold, driving og drama? Hvis det er så, så du må bare kjøpe... 9/10
  • Cutter606
    Story: Grand Theft Auto: San Andreas Du skal hjelpe hovedpersonen Carl Johnson (CJ) gjennom en hel masse av oppdrag, som inneholder intens... 9/10
  • sim0n
    I den tredje utgivelsen av GTA i 3D spiller du Carl Johnson (CJ) i den fiktive staten San Andreas (basert på California) på 90-tallet.... 10/10

1
Grand Theft Auto: San Andreas (Xbox)Score

Grand Theft Auto: San Andreas (Xbox)

ANMELDELSE. Skrevet av Joachim Gresslien

6
Grand Theft Auto: San AndreasScore

Grand Theft Auto: San Andreas

ANMELDELSE. Skrevet av Mats André Bækkelund

Etter 75-100 timer med dette spillet på Playstation 2 for ni måneder siden, forskanser jeg med nok en gang inne, med utallige liter brus og fast food. Nå er GTA: SA endelig kommet til PC. Vil det imponere meg nok denne gangen til at jeg sitter godt plassert i godstolen i umennesklige mange timer igjen? Jeg kan allerede nå høre Barne- og familieminister Laila Dåvøy rope "Varsku" på lang v...

2
Fjerner 17 låter fra San Andreas til PC

Fjerner 17 låter fra San Andreas til PC