Apex Legends

Apex Legends falt ned som lyn fra klar himmel, men Titanfall-entusiasten Ingar var ikke overbevist. Det var dog før han faktisk testet spillet ...

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Jeg skal innrømme at min første og umiddelbare reaksjon da Apex Legends ble annonsert og lansert ut av intet for et par uker siden ikke var spesielt positiv. Jeg er en stor fan av Respawn Entertainment og Titanfall-spillene deres, og irriterer meg fortsatt over at EA valgte å legge lanseringen av Titanfall 2 til uka mellom Call of Duty: Infinite Warfare og Battlefield 1. Å sette dette studioet til å mekke sammen et battle royale-spill virket for meg som et desperat grep fra EAs side om å skape det «neste Fortnite», noe tydeligvis alt som kan krype og gå av spillskapere prøver på for tiden, og i mitt hode virket dette å være bortkastede ressurser, særlig når vi har fått vite at Titanfall 3 alt å dømme ikke blir noe av.

Det siste irriterer meg fortsatt litt. De øvrige irritasjonsmomentene har derimot forduftet som dugg for solen, for etter flere timer med Apex Legends kan jeg trygt understreke at dette spillet bør man merke seg i tiden som kommer.

Apex Legends

Jeg tenkte at det var bortkastede ressurser å sette så dyktige folk som Respawn Entertainment til å jobbe med et battle royale-spill, men dette har vist seg å være feil tilnærming. Det er nettopp fordi Respawn Entertainment er så dyktige at det er lurt å sette dem til å lage et battle royale-spill. For når man tenker over det: Hvem er vel bedre egnet til å finpusse og ta en spillformel til neste nivå enn folkene som i sin tid definerte en hel sjanger med Call of Duty 4: Modern Warfare?

For min del har battle royale-formelen aldri blitt det helt store. PUBG var for buggete og med en straight-from-Chernobyl-estetikk som aldri falt i smak, og Fortnite har heller ikke klart å appellere med sin kombinasjon av bygging og skyting. Det største problemet jeg har med battle royale-spill generelt er at tempoet har vært for lavt. Når kampene står på som mest er det intenst nok, men ofte blir kampene redusert til mye løping og venting og lite action. Dette er nettopp noe av poenget, vil noen si, men for noen av oss mer kritiske har ikke dette vært nok til å holde på interessen.

Apex Legends

Det er her vi finner den største og klart beste fordelen med Apex Legends. Her har vi et battle royale-spill hvor de kjedelige øyeblikkene er få, tempoet jevnt over er høyt, og hvor selv det å finne seg et lurt sted å gjemme seg oppleves som en actionfylt opplevelse. Bevegelsene til rollefigurene dine er raske, spillet kjører solide 60 bilder i sekunder (i hvert fall på PC), og til gjengjeld er øya man spiller på noe mindre i areal, hvilket gjør at man slipper å gå ekstremt langt før man blir nødt til å konfrontere motstanderne. Det er det karakteristiske høye tempoet fra Titanfall-spillene vi møter her, selv om kjemperobotene og veggløpingen er borte. Resultatet er et battle royale-spill hvor både korte og lange kamper føles meningsfulle og givende, fordi det faktisk skjer noe i dem.

Mens PUBG i hovedsak henter inspirasjonen sin fra filmens verden og ARMA-serien, og Fortnite forsøker å appellere til Minecraft-generasjonen, virker Apex Legends å hente sin inspirasjon fra heltefokuserte skytespill som Overwatch. I spillet har du åtte forskjellige rollefigurer med hver sine personligheter, evner og egenskaper, og hver av dem kan skimte med en passiv, offensiv og ultimat egenskap. På nåværende tidspunkt må man dessuten spille sammen tre og tre, og ettersom ingen av spillerne kan velge samme rollefigur betyr det at man må tenke på lagkomposisjonen. Dette gjør imidlertid at det er lettere også for nybegynnere å bidra ved å velge en helt som fokuserer med på helse eller forsvar fremfor angrep. At rollefigurene er såpass varierte med tanke på at de er så få er også et pluss, og man føler fortere en tilknytning til rollefigurene takket være karakteristiske aksenter og evner.

Apex Legends
Apex Legends