Vi var aldri i tvil om hva som var årets spill 2012. Det er ikke ofte at hele redaksjonen er enige om at Journey var en verdig vinner, men det var vi altså i år - en bragd i seg selv. Vi forelsket oss totalt i Journey, et levende bevis på at det går an å lage spill som utfordrer konvensjonene som begrenser og gjør spillmediet repetitivt. Journey gjorde så mange ting annerledes, og samtidig helt riktig. Den korte spilletiden var forfriskende, ettersom helheten føltes så mektig.
Gåtene var i all sin enkelhet selvforklarende, men samtidig engasjerende og givende. Lyden og grafikken står fortsatt igjen som noe av det vakreste vi noensinne har opplevd i et spill. Måten man kommuniserte med andre reisende langs ferden var et tydelig hint til hvordan spillmediet kan være sosialt, selv uten det store konkurransedrivet. Men kanskje det vakreste av alt med Journey var helheten, reisen mot fjellet i det fjerne som på mange måter berørte spilleren i all sin enkelhet. Reisen mange tolker som en metafor på selve livet, ble opplevd som en historie, en historie som ble fortalt uten et eneste ord, men kun gjennom spillmediets definitive styrke, nemlig interaksjon.
Stem på ditt favorittspill >>
Og hadde det ikke vært for at Okami HD er en HD-remake, så skulle det ha vært på listen også.
Håper 2013 blir et bedre år for gaming.
Det skal som oftest ikke mer en et litt originalt gameplay til for å forbløffe og imponere garvede spill journalister.
Når det er sagt har jeg forståelse for avgjørelsen. Året som sådan har ikke vært preget av fantastiske spill.
Journey er eit ok spill, men metaforen på sjølve livet var kort. Spillet kunne vore så mykje meir...
Min GOTY derimot er The Walking Dead.
Men, jeg lurer på hvor Borderlands 2 har blitt av. The Walking Dead savner jeg derimot ikke.
Halo 4?
AC3?
Haha.
Men ja, har litt lyst på Journey egentlig.
Faith in Gamereactor Norge destroyed.