Norsk
Gamereactor
artikler
Dragon Age: Origins

Å skape en ny verden

Når utviklerne selv kaller Dragon Age: Origins for den åndelige oppfølgeren til Baldur's Gate-serien sier det seg selv at de legger listen høyt. Baldur's Gate 2 er fortsatt en hellig gral blant rollespillere, som har hatt et nytt kapittel i serien på toppen av ønskelista i ni år nå.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Og det vet Bioware. De har derfor brukt fem år på å fullføre Dragon Age: Origins, og er overbevist om at både den gamle Baldur's Gate-fansen og nye spillere vil finne noe å elske i det kommende fantasy-spillet.

Mark Darrah er executive producer for spillet, og har vært involvert i utviklingen de siste to årene. Darrah er blant annet ansvarlig for å sørge for kontinuitet i Dragon Age-universet, som er en omfattende spillverden realisert gjennom romaner, spillet og fremtidig nedlastbart innhold. Idet vi møter ham i Biowares kontorlokaler i Edmonton, Canada, er det under tre uker til spillet skal lanseres, og Darrah er tydeligvis både spent på hvilken mottakelse det kommer til å få, og lettet over at spillet endelig er ferdigstilt.

Dragon Age: Origins
Mark Darrah, executive producer på Dragon Age: Origins.

- Da jeg begynte å jobbe med Dragon Age: Origins for to år siden var spillet på et stadium der man kunne spille gjennom det fra start til slutt. Men det manglet mye av innholdet som gjør hovedhistorien mer fyldig, og det er dette jeg har jobbet med. Å gjøre spillets innhold mer involverende, dypere og mer polert, forteller Darrah.

Dette er en annonse:

Spillet har blitt omtalt som den åndelige oppfølgeren til Baldur's Gate. Var dette en målsetting dere hadde da dere begynte å utvikle spillet, eller kom Baldur's Gate-følelsen inn i spillet ved tilfeldigheter?

- Så lenge Dragon Age: Origins har vært under utvikling har vi alltid hatt som mål å prøve å gjenskape den følelsen folk hadde da de spilte Baldur¨s Gate for rundt tolv år siden. Den taktiske følelsen man har i kamp og bredden og dybden i valgene man kan ta er det vi ville gjenskape.

Dragon Age: OriginsDragon Age: Origins
Dragon Age: Origins inneholder mye blod, men Darrah mener at det er valgene du tar og dilemmaene du blir stilt ovenfor som gjør spillet til et mer voksent rollespill.

Hvorfor tror du så mange har så gode minner om Baldur's Gate-spillene, og mener det ikke har vært et bedre rollespill på markedet siden?

Dette er en annonse:

- For å være ærlig tror jeg lengden har mye å si. Baldur's Gate-spillene er spill man kan spille veldig lenge og som gir deg mange opplevelser. I tillegg tror jeg det skyldes de mange valgene man måtte ta, og følelsen av at valgene man tok fikk konsekvenser i spillet. Både i Baldur's Gate og i Dragon Age får spilleren følelsen av at det man gjør og valgene man tar påvirker spillverdenen og historien.

Mange av elementene fra Baldur's Gate er bevart i Dragon Age: Origins. Var det noen spillmekaniske elementer fra de gamle spillene dere gjerne ville unngå å ta med i dette spillet?

- En av tingene Baldur's Gate ikke klarte var å fortelle en historie på et filmatisk vis. Det er noe vi har jobbet mye med i Dragon Age: Origins. Kameraet i Baldur's Gate som alltid var oppe i luften begrenset fortellerstilen. Ved å ha hele spillet i 3D i Dragon Age klarer vi å fortelle historien på en mer dramatisk måte, og jeg tror dette gjør veldig mye for spillopplevelsen.

Det virker som Dragon Age: Origins går for en mørkere fantasy-stil enn andre rollespill. Hvorfor har dere valgt denne stilen?

- Det er viktig for oss at spillet virker nytt og ferskt i rollespillsjangeren. Samtidig har vi som utviklere blitt eldre sammen med mange av spillerne våre. Vi ønsker å fortelle en historie der alt ikke er svart og hvitt, det er ingen klare skillelinjer mellom det gode og det onde. Det er selvfølgelig en rød tråd i form av hovedhistorien som du følger gjennom spillet der man har en klart definert fiende som er ond, men selv midt oppi denne historien er det masse intriger og folk man møter som kjemper om politisk innflytelse og lignende. Dette skaper mange gråtoner i spillet som spilleren må ta stilling til.

Så at spillet retter seg mot et voksent publikum betyr noe mer enn bare blod?

- Absolutt, at spillet er voksent betyr ikke bare blod og sex, det betyr også at det har en voksen humor der det passer. Det betyr at spilleren må ta stilling til problemer der ingen av utgangene fører til et godt eller riktig resultat. Hva ville du valgt av å redde et barn eller redde en landsby, for eksempel? Dette er tøffe valg der spilleren virkelig må tenke gjennom hva han vil gjøre, og konsekvensene av valget han tar. Joda, spillet har blod, vold og sex, men disse elementene er bare en del av den virkelige verdenen som spillet foregår i.

Dragon Age: OriginsDragon Age: Origins
Dragon Age: Origins inneholder mye blod, men Darrah mener at det er valgene du tar og dilemmaene du blir stilt ovenfor som gjør spillet til et mer voksent rollespill.

Jeg har hørt at dere blant annet har vært inspirert av George R. R. Martin-bøkene A Song of Fire and Ice. På hvilken måte?

- Vi har prøvd å binde sammen "high fantasy"-konseptet til Tolkien sammen med George R. R. Martin-bøkenes fokus på politikk og intriger. Men vi har også blitt inspirert av andre ting. For eksempel de mørkere elementene i Conan-filmene. Vi snakker om milepæler innen fantasy. Målet vårt har alltid vært å lage en mørkere fantasy-historie som samtidig klarer å bevare "high fantasy"-elementene.

Baldur's Gate-spillene var basert på strenge Dungeons & Dragons-regler, mens dere i Dragon Age: Origins har laget spillsystemet helt selv. Har dette gjort utviklingen enklere eller vanskeligere?

- Fordelen med å lage sitt eget rollespillsystem er at man aldri blir forhindret fra å gjøre noe i spillet fordi reglene sier at det ikke er lov. Men det skaper også utfordringer ettersom man selvsagt må lage hele systemet selv, og også balansere det. En annen utfordring er at man må forklare mer til spilleren. Da vi lage Baldur's Gate gikk vi ut fra at spilleren hadde en viss kjennskap til Dungeons & Dragons-reglene så vi forklarte ikke i detalj hvordan alt fungerte. I Dragon Age: Origins må vi veilede spilleren litt mer og lære han systemet.

Dragon Age: OriginsDragon Age: Origins
Bioware prøver å blande high fantasy som betyr drager, magi og monstre med en mer realistisk verden preget av politikk og intriger.

Spillere som ikke regner seg selv som hardcore-rollespillere blir fort skremt vekk av for mye tall og statistikk. Kommer Dragon Age: Origins til å bli spillbart for de som ikke ønsker å fordype seg i statistikk og regler?

- Ja, vi har virkelig jobbet hardt med å gjøre spillet så dypt som du vil ha det. Hvis du vil utforske spillet i detalj og virkelig gå i dybden med ferdighetene og taktikkene til figurene dine kan du gjøre det. Det gir deg en liten fordel rent spillmessig, men du står også fritt til å la spillet ta seg av alt dette. Spillet kan velge nye ferdigheter for deg når du går opp i ferdighetsnivå, og også kontrollere de andre figurene i laget ditt når du går i kamp slik at du slipper å styre alt i detalj og dermed kan fokusere utelukkende på hovedfiguren din.

Dere har valgt å ikke lage en flerspillerdel i Dragon Age: Origins. Hvorfor det?

- Vi fokuserer tungt på å fortelle en historie, og ville gjøre denne opplevelsen så ren som mulig. Å fortelle en historie i et flerspillerspill er selvsagt mulig, men byr på mange problemer som vi ikke har løst ennå. Når vi har funnet løsningen på å fortelle en engasjerende historie for flere spillere vil du helt sikkert få se et slikt rollespill fra Bioware.

Undertittelen Origins tyder på at Dragon Age kommer til å bli en serie med spill. Stemmer dette?

- Det er absolutt mulig. Vi har laget en merkevare og et univers som har innhold nok til å fortelle mange historier. Dragon Age: Origins etablerer på en måte universet, og vi studerer for tiden andre muligheter for å fortelle historier fra dette universet. Ikke bare i rollespillform, det er fullt mulig å formidle historier fra Dragon Age-universet i andre spillformer også.

Du snakker ikke bare om nedlastbart inhold her, men om helt nye Dragon Age-spill?

- Nedlastbart innhold blir viktig i Dragon Age: Origins, men vi tenker også videre. Vi ønsker ikke at Dragon Age: Origins skal være det eneste spillet fra dette universet.

Relaterte tekster

Dragon Age: OriginsScore

Dragon Age: Origins

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Adrian Berg har kjempet mot ondskapen i Biowares nyeste rollespill Dragon Age: Origins.



Loading next content