Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Verdens 10 peneste konsollspill

Noen ganger må vi bare gi oss ende over og la oss bergta av det overfladiske. Etter mye om og men har vi kåret de 10 teknisk peneste konsollspillene noensinne...

  • Tekst: Redaksjonen

Facebook
TwitterReddit

10. Dead Space 2

Hva løfter man frem i et spill som for det meste består av mørke?
Lyset. Om det er noe Visceral Games utnyttet til det fulle i Dead Space 2, er det samspillet mellom kompakt mørke og intenst lys. Farget, blinkende lys, flagrende og bevegelig lys, sprakende lys. Alt dette bidro til å gi et unikt visuelt uttrykk. Visceral lykkes også med å blande inn kalde toner i glass og metall med brunfarget vev fra Necromorph-bestanden. Ute i rommet fikk vi oppleve dødslekre teksturer og en levende spillverden.

9. Fight Night Champion

Minnet fra første gang vi så reprisebilder av en Fight Night Champion-duellant falle tungt i gulvet har etset seg inn på netthinnen. I plagsomt lavt tempo fløt kaskader av svette og blod i luften mens hanskene våre behandlet motstanderens ansikt som sin egen lekeplass. At hele festen var grisepen, portrettlikt og lekkert animert var klart fra første stund. At realismen strakk seg fra molekylært nivå var fengslende og nesten litt skremmende. Omgivelsene var mesterlig lyssatte med dynamisk skyggespill.

8. Just Cause 2

Rent teknisk fikk grafikken i Just Cause 2 redaksjonen til å hoppe i taket og slippe kjeven i gulvet. Det som gjorde Avalanche Engine 2.0 unik var muligheten til å tegne milevis med omgivelser i høy detalj, noe som på langt nær er mulig med mer detaljorienterte grafikkmotorer som for eksempel Unreal. Avalanche Engine 2.0 ble skreddersydd gjennom prosessuell teknologi for å kunne skape nettopp den vakre friheten i Ricos lekne paradiseventyr. I tillegg ble været bestemt utifra de fire faktorene temperatur, fuktighet, lufttrykk og vind. Resultatet ble blendende.

7. Gears of War 2

Når Epics tykkhudede machohelter nok en gang gikk løs på Locust-pakket, var det Unreal Engine 3.0 som sto for strabasene. Det ble et merkbart steg fra det allerede nydelige Gears of War. Fremfor alt var lyssettingen super, mye takket være de dynamiske skyggene som var resultatet av Epics nye pixel shading-teknologi. Takket være denne virket figurene mer virkelighetstro og levende enn før, i tillegg til at flere fiender kunne vises på skjermen til samme tid. Prikken over i-en var de delvis ødeleggbare omgivelsene.

6. Colin McRae: Dirt 2

Codemasters har alltid vært stolte over Ego-grafikkmotoren. Med Colin McRae: Dirt 2 viste de også hvor skapet skulle stå. Denne generasjonens vakreste villmarksmiljøer ble tegnet i bravur da vi skrenset gjennom gjørmen med partikkeleffekter som vann og grus sprutende til alle kanter. Hele Dirt 2 var dessuten preget av det lekreste sollyset vi noensinne har sett i et spill, der alt badet i duse og varme toner. Dirt 2 gjorde skitten rally til en bildevakker affære i et spill hvor reprisefunksjonen ble brukt mer enn kanskje nødvendig. Hakeslepp.

5. Killzone 2

Vi har allerede konstatert at Killzone 2 var fantastisk pent, og med del tre fikk Guerrilla to år på å polere monstergrafikken. Resultatet ble et spill som var hakket kvassere enn forgjengeren, da Guerrilla viste at de kan gjøre mer enn å lage gråmalte dystopier. Takket være nøysom detaljrikdom, elegante partikkeleffekter og skjønn lyssetting fikk vi vakre omgivelser som er lette å leve seg inn i. Dette ble kombinert med svært realistiske animasjoner, da hvert skuddtreff og bevegelse av smerte ga oss gåsehud. Grafikken var en perfekt innpakning av seriens mørke og dystre motiv.

4. Crysis 2

Før lanseringen av Crysis 2 snakket Crytek høyt og lavt om perfekt skalerbarhet med Cry Engine 3. Det var nok ikke bare vi som ristet på hodet - det hørtes jo tross alt helt umulig ut. Men idet vi satte inn anmeldelseseksemplaret av Playstation 3- og Xbox 360-utgaven måtte vi svelge alle våre fordommer. Crytek hadde lykkes, mot alle odds. Massiv detaljrikdom, herlige effekter og strålende animasjoner gjorde Crysis 2 til et lekkert spill. Den vellagde lyssettingen og bruken av sollys (HDR) resulterte i et av de nydeligste konsollspillene til dags dato.

3. God of War III

Rent grafisk blir det ikke mer episk enn God of War III. Titaner store som skyskrapere ble animert ned til hvert eneste lille pigment, mens Kratos klatret ned rygghåret deres og avkjempet et dusin fiender samtidig. Hvert slag, hugg og rykk fra hans side resulterte i en blodig voldsfest, der detaljrikdommen fikk oss til å hive etter pusten. Kreftene i Playstation 3 ble utnyttet til det fulle, og bildeoppdateringen hakket ikke en eneste gang under det majestetiske eventyret. Kanskje grafikkmotoren kom fra selveste Olympus?

2. Killzone 3

Med Killzone 3 beviste Guerrilla Games en gang for alle at Playstation 3 så absolutt kan skilte med bedre grafikk enn Xbox 360. Men for å utnytte dette til det fulle må spillet utnytte alle hjelpeprosessorene på en effektiv måte, og det er her Killzone 2 kommer inn i bildet. Med på laget var fantastisk følsomme animasjoner, store, åpne miljøer og imponerende partikkeleffekter. I dag må Killzone 2 se seg slått av Killzone 3, men Guerrillas brennhete toer er fremdeles et avsindig vakkert konsollspill.

1. Uncharted 2: Among Thieves

Ett og et halvt år har gått, men det brenner fremdeles i netthinnene. Uncharted 2: Among Thieves ble løftet til uovertrufne høyder med den beste grafikkmotoren noensinne for et konsollspill - altså Naughty Dog Game Engine 2.0. Cell-prosessorens SPU-er klemte ut alt som var av kraft, og man tok det grafiske på blodig alvor. Ambisiøs Motion Capture, overlegent teksturarbeid, elegante animasjoner og atmosfærisk lyssetting ga oss flere magiske spillstunder, både i form av ville togbaner til stilfulle fjellbyer i Tibet. Uncharted 2 var, og er, det vakreste konsollspillet noensinne.