Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Hvordan bli en spilldesigner

Etter å ha brukt to år på å studere 3D spilldesign og animasjon er han endelig ferdig. David forteller hva som kreves av deg som gjerne vil gjøre det stort i spillindustrien...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Å bli en spilldesigner er noe mange drømmer om. Vi har fått mange spørsmål om hvilken studieretning man bør ta, og hvordan komme inn i spillmarkedet generelt. I denne artikkelen vil jeg nå rette lyset mot nettopp dette, og dere en liten innføring i hva det vil si å bli en spilldesigner.

Hva vil det si å bli en spilldesigner?
Jeg har nettopp fullført mine studier på Noroff i Kristiansand, der jeg studerte 3D Spilldesign og animasjon. Det har gitt meg et godt inntrykk av hvordan spillindustrien fungerer, og jeg står nå her og prøver å få en fot innenfor døren.

Det aller første jeg vil avklare før jeg fortsetter med artikkelen er dette: Spillindustrien er ikke en enkel bransje å komme inn i, spesielt ikke hvis du kun sitter der og drømmer om å få jobbe for Valve, Bethesda, Rockstar, Blizzard, og så videre. Disse selskapene mottar flere hundre søknader daglig, og det er ingen som står i kø for å ansette nettopp deg. Skal du være med på leken, så er du nødt til å begynne på bunnen. Helt på bunnen.

Man hører om folk som er utdannet i spillfaget som klager over at de ikke får jobb etter utdannelsen, og ja, dette er nok sant, men jeg vil si at mye av grunnen til det ligger i at de kun har søkt etter spillrelaterte jobber. Forståelig, det er jo tross alt det studiet deres handlet om. Men den handlet også om så mye mer, og det er det mange som glemmer.

Som utdannet 3D spilldesigner har jeg fått grei innføring i hva det vil si å være en spilldesigner og lead designer, men jeg har også fått en fullverdig utdannelse som en 3D designer og animatør, og det er denne biten en bør fokusere på i første omgang. Som en 3D designer kan jeg få jobb i reklamebransjen, for eiendomsmeglere, Vegvesenet, TV-studioer, blader og magasiner, ja, alt som trenger noe relatert til 3D. Dette høres kanskje ikke ut som de mest spennende stillingene, men man må begynne et sted, og her kan man få god og relevant erfaring.

Eiendomsmeglere trenger faktisk folk som kan lage fotorealistiske 3D illustrasjoner av bygg og boliger, så se ikke bort fra at de blir din første arbeidsgiver.

Det aller viktigste for en 3D spilldesigner er å bygge seg opp en god portefølje hvor du viser hva du har gjort og hva du kan. Det er en tidkrevende prosess, og du kan godt regne med at det tar noen år før du i det hele tatt kommer inn hos en utvikler, og da mest sannsynlig med minstelønn.

Mange velger å unngå dette ved å starte for seg selv som indie-utviklere, og i mange tilfeller har dette faktisk vært en innbringende måte å starte på. Du får gitt liv til ideene dine, du får vist frem hva du er god for, og du kan tjene godt på det. Dette er kanskje den beste metoden for å fange oppmerksomheten til de større utviklerne, noe som kan føre til en mulig ansettelse. Hvis du likte å stå på egne ben, kan du heller fortsette med ditt eget team og vokse dere større. Det er tross alt alltid godt å se nye utviklere komme på banen.

Hva vil det si å jobbe som spilldesigner?
Skulle du få jobb hos en utvikler er det enda et par ting du må være klar over. Det første er at ingen blir spillutviklere på grunn av lønnen. Med mindre du blir en av verdens topp ti utviklere (Gabe Newell og Shigeru Miyamoto) så vi lønnen være rett over gjennomsnittet - omtrent rett under 300.000 kroner i året.

Det er også verdt å nevne at en som jobber i spillindustrien tjener mer i USA enn i Europa, grunnen til det er at, til tross for mange talentfulle europeiske utviklere, så er ikke industrien like stor her. Selvsagt, ingen får lønn uten å jobbe for pengene, og da må vi jo se litt på arbeidsoppgavene. Skulle du ende opp med å jobbe for, tja, la oss si, EA, så ikke tro at du får være med på å jobbe med noe stort med en gang. Sjansen er større for at du vil bli satt til å jobbe med noen mindre oppgaver, som for eksempel på å være med å utvikle et facebook-spill, eller noe lignende.

Gabe Newell og Shigeru Miyamoto. To av verdens mest suksessfulle og innflytelsesfulle spilldesignere. Begge har nærmest oppnådd gudestatus blandt sine fans.

Dette gjelder forsåvidt alle utviklere du blir ansatt hos. Du drømmer kanskje om å være med på å utvikle det neste God of War, Halo eller annet next-gen snadder, men se ikke bort fra at du kan bli satt til å være med på utviklingen av Barbie & Ken Bygger Drømmehus. Utviklingen vil ta i overkant av et år. Kos deg.

Som nevnt tidligere er det ikke lett å komme inn i gjengen til de store gutta, spesielt hvis du ikke har tidligere arbeid å vise til, men det er jo nettopp det som gjør den nye utviklingen innen indie-sjangeren så fantastisk. Aldri før har det vært enklere for indie-utviklere å få utgitt sine titler. Steam, XBLA, PSN, iOS og andre digitale løsninger gir en optimal mulighet til å få dine ideer opp og fram, og med sider som kick-starter.com og indiegogo.com er det også mulig å skaffe seg etterlengtet pengestøtte fra de som ønsker å investere i spillet ditt. Mange har opplevd god suksess som indie-utviklere, og om vi tar en titt på hva Minecraft-skaperen, Notch, har fått til så er det ikke noe å fnyse av.

Alt i alt handler det om hvor du er villig til å starte, og om du virkelig brenner såpass for spill at du tar den lange og tunge veien for å nå dit du vil. Det er hardt, men for de som klarer det er det verdt det.

Notch er den mest suksessfulle indie-utvikleren i nyere tid. Et godt håp for dem som vil satse indie.

Hvilke oppgaver har en spilldesigner under utviklingen?
Det varierer som oftest hvor mange som er med på utviklingen av et spill, men i de fleste tilfellene vil et utviklerteam alltid bestå av følgende: En lead designer, spillprogrammerere, spilldesignere, lyddesignere, og til sist QA-testere.

Når du hører tittelen lead designer tenker de fleste at han er en spilldesigner. Ikke helt riktig. Joda, han kan godt være en spilldesigner, men han kan like fullt være en programmerer. En lead designer er en som styrer skuta og har hele ansvaret for utviklingsprosjektet. Han sitter på selve ideen til spillet, har skrevet spilldesign dokumentet, vet hvordan gameplayet skal være, hvordan grafikken skal se ut, og så videre.

En lead designer er den med mest ansvar ettersom han tar alle avgjørelsene, og bestemmer hvem som skal jobbe med hva. I de aller fleste tilfeller er det en som har vært med i selskapet lenge og har et godt bekjentskap med ledelsen som sitter på denne stillingen. Du skal jobbe hardt og lenge før du kommer hit.

Lyddesignere og programmerere skal jeg ikke si så mye om, det er ganske så selvforklarende hva disse driver med, men som en spilldesigner er oppgavene dine meget varierende. Du kan si at den store forskjellen mellom en spilldesigner og en spillprogrammerer er at designeren jobber med alt det visuelle i et spill: Figurene, animasjonene, teksturene, spillverdenen - alt det du ser i et spill. En programmerer jobber med motoren og sørger for at alt det designeren skaper fungerer slik det skal. Den usynlige kraften som holder det hele sammen, kan du si.

En spilldesigner må ha gode kreative egenskaper, og du bør mestre så mange aspekter av ditt felt som mulig. Det er utrolig viktig at du ikke bare kan skape figurer til spillet, men også lage gode animasjoner. Hvor mange har ikke blitt oppgitt over spill der karakterene er stive og trege i bevegelsene? Her kreves det at du har anatomikunnskapene i boks.

La oss nå heller ikke glemme teksturer. Ikke nok med at animasjoner må se bra ut, men figurene og alle objekter bør se minst like bra ut. Riktig nok velger mange utviklere å leie inn egne tegnere og designere til å lage teksturene, men det optimale er at spilldesigneren også kan det. Mange detaljene i et spill er å finne i nettopp teksturene, og da er det viktig at de blir laget slik at de står i stil til spillet.

Bethesda har aldri vært noen kløppere når det kommer til animasjonene i sine spill, og selv om Skyrim har mange forbedringer over Oblivion og Fallout-spillene, så virker karakterene fremdeles litt... stive?

En god spilldesigner må kunne se for seg spillet visuelt i sitt eget hode. Hvordan skal en fryktinngytende grotte se ut med tanke på lys, skygger, teksturer, og objekter? Hvordan skal denne grotten passe inn i et spill som hovedsakelig er full av farger og skal ha en aldermerking på 7+?

Dette høres ut som mye å tenke på, men det er nettopp dette som gjør jobben til en spilldesigner så utrolig variert og spennende. Å mestre de forskjellige aspektene ved spilldesign krever tid og dedikasjon, slik alle kreative yrker gjør, og spillindustrien er intet unntak. Men hvor spennende er det da ikke når du endelig mestrer dette, når du endelig kan se hva du har skapt og laget fra bunnen av kommer til live på PC-skjermer, TV-er, og håndholdte duppeditter verden over hvor folk morer seg med det?

Det er dette som er kjernen til en spilldesigners motivasjon. Å kunne gi liv til sine ideer og kreativitet. Å kunne skape noe nytt og spennende som de kan vise verden, og for meg er det en mer enn god nok grunn.

Hvordan bli en spilldesigner?
Forhåpentligvis har du ikke blitt skremt bort fra drømmen om å bli en spilldesigner etter å ha lest om den harde realiteten som kan møte deg, for nå skal jeg snakke om den mest givende delen ved å bli en spilldesigner, nemlig utdannelsen. Det finnes flere skoler i Norge som tilbyr utdannelse innen spill, og det beste av alt er at de kun krever generell studiekompetanse. Vi har NITH i Oslo som underviser i både spilldesign og spillprogrammering, samt 3D-grafikk.

Vi har også Noroff Fagskole med skoler i Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim. På Fagskolen kan du studere 3D spilldesign i to år, for så å ta Bachelor et siste år i utlandet gjennom Noroffs samarbeidspartnere i England, Australia og Sør-Afrika.

Noroff åpner også en høyskole i Kristiansand til høsten der du kan ta et treårig studie i spilldesign. Det blir holdt forelesninger og all undervisningen foregår på engelsk ettersom skolen skal være internasjonal. Det vil bli mulig å ta siste året her for de som gikk på fagskolen, og det er det jeg kommer til å gjøre.

Så, hvordan var det å gå på 3D spilldesign? Det var fantastisk, om jeg kan si det så enkelt. Det har vært de mest spennende og lærerike årene i hele min skolegang, og det er utrolig gøy å være i en klasse med likesinnede som deler min interesse og fascinasjon for spill. Undervisningen er grundig, effektiv, og enkel å følge. Det betyr ikke at man kan kaste bort tiden. Mye av undervisningen krevde at jeg jobbet med oppgaver og øvde på fritiden for å skulle bli god i 3DS Max og bruken av Unreal Engine.

Dette ser kanskje ut som en hyggelig kveld med gutta, men dette er faktisk en del av hverdagen på Noroff Fagskole.

Likevel var det friheten vi fikk, og muligheten til å kun jobbe med nettopp det som interesserer meg det som gjorde Noroff perfekt. Det var enkelte temaer i 3D jeg hadde likt om de gikk grundigere gjennom, men ikke noe som var så komplisert at man ikke kom frem til egne løsninger om man bare var villig til å sette seg ned og jobbe en kveld, og det var dette jeg virkelig likte med undervisningen. Det nytter ikke å tro at etter to - tre år på Noroff så kan du alt om 3D og spilldesign. Nei, skolen lærer deg teknikkene og hvordan bruke de nødvendige programmene. Hvor god du blir når du er ferdig er helt opp til deg selv og hvor mye tid du tok deg til å øve, skape og eksperimentere på egenhånd. Men brenner du virkelig for det du ønsker å skape, så skulle ikke det være noe problem.

Anbefales det å bli en spilldesigner?
Jeg har nå vært så ærlig jeg kan i denne artikkelen om spilldesign og hvilke utfordringer det innebærer, men etter hva jeg har opplevd så langt så vil jeg si at det er verdt det.

Å bli en spilldesigner betyr at du er dedikert og virkelig brenner for spill, at du er villig til å ta utfordringene som venter deg som en nyutdannet spilldesigner. Er du villig til å bruke et par år på å bygge en portefølje, og jobbe deg oppover fra en stilling enten innenfor reklame eller hos en eiendomsmegler, så er det verdt det.

Sitter du på en ide som du bare må få ut, og du mener du har ferdighetene og engasjementet som skal til, så benytt deg av indie-scenen.

Dette er ikke utdannelsen for de som kun tenker på å få den høyeste lønningen, men for de som virkelig brenner for spill og som ønsker å bruke livene sine på det. Det er hardt arbeid og man må regne med mye overtid.

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk 3D spilldesign, og jeg håper flere velger å følge den samme veien som jeg nå går.