Norsk
Gamereactor
artikler
The Witness

Furus forventninger: The Witness

Eirik gleder seg til å starte året med utfordrende gåter på en mystisk øy, men har også noen bekymringer. Her lufter han tankene sine som Braid-skaperens neste spill.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Sju og et halvt år! Det har gått sju og et halvt år siden Jonathan Blow lanserte sitt forrige og første spill, Braid. Spillet blir av mange betraktet som en viktig del av "indie"-spillenes framvekst. Blow ønsket å vise hva kreative spillskapere kunne få til uten de store utgiverenes restriktive og salgsfokuserte motiver hengende over seg. Han holdt foredrag om saken, og uttale seg i media, men det var Braid som virkelig satte amerikaneren på kartet. Med sin særegne visuelle stil og utfordrende puzzles tok spillet verden med storm. Spilbransjen har imidlertid endret seg kraftig siden den gang, så er det i det hele tatt mulig for The Witness å lykkes i like stor grad?

The Witness

Atter en øyefanger
Det er vanskelig å ta feil av Braid når man ser skjermbilder fra spillet, og The Witness satser på det samme. Øya vi får boltre oss på byr på nesten hele fargespekteret, men med et ekstra fokus på de varme og kontrastfulle delene av det. Vannet er krystallblått, mens gresset gir meg lyst til å bare ligge der og nyte varmen fra solen.

Farger er dog ikke alt, da The Witness også griper tak i fantasien vår med både den menneskeskapte arkitekturen og de naturlige formene. Vi får assosiasjoner til TV-serien LOST, og allerede nå, før vi i det hele tatt har begynt på reisen, lurer vi på hvem som har skapt alle gåtene. Dette underbygges av skjermbildene som viser noe som likner på bunkere. Vil ikke alt finne sted på øya?

Dette er en annonse:

Blow hevder spillet er mye større enn Braid, og selv om øya ser relativt liten ut virker den å være veldig variert. Hver minste lille krok skriker etter å bli utforsket, men likevel er det opp til gåtene å holde på oppmerksomheten vår.

HQ
The WitnessThe WitnessThe Witness

Hjernetrim og utforskning
The Witness er nemlig ikke en "gå-simulator". På øya finnes det over 650 oppgaver, og en stor del av disse må løses for å komme videre i historien. Mange puzzlespill har den svakheten at all underholdning forsvinner for vinden om man sitter fast på en oppgave. Å måtte se det samme område og tenke på den samme gåten over lengre tid har fått mang en spiller til å legge fra seg et spill for alltid. Her kan det dog hende at The Witness har funnet løsningen.

Dette er en annonse:

Her kan jeg løse oppgavene i nærmest hvilken som helst rekkefølge jeg vil. Sliter jeg med en gåte står jeg fritt til å gå til et annet område for å prøve på en annen. Ved å gjøre dette kan det også hende at jeg finner en løsning på den første, for øya består av 10 ulike deler, hver med ulike temaer for gåtene. Jo flere oppgaver som løses innenfor hvert område, jo tydeligere blir hvert områdes tema. Har du først forstått temaet skal det vissnok bli lettere å finne løsningen på de vanskeligste nøttene.

Fortvil dog ikke, dette betyr ikke at du må lære deg hundrevis av mekanikker. Nærmest alle oppgavene handler nemlig om å tegne streker på et skilt eller ark. Variasjonen kommer dermed fra hvordan du finner løsningen, mens målet stort sett er det samme. Det dreier seg imidlertid ikke alltid om å bare tegne en strek fra en ende til en annen. Av og til skal du finne et bestemt mønster, og hva dette mønsteret er vil du finne hint om i miljøene rundt omkring på øya. Noen av eksemplene vi har sett på dette er hvordan grenene på et tre så ut, rissinger på en dørkarm og mer avanserte mekanikker vi ikke skal røpe her. Navnet The Witness kommer av at spillerene må være årvåkne for å løse mange av gåtene, og eksemplene vi har sett bekrefter virkelig dette.

The WitnessThe Witness
The WitnessThe WitnessThe Witness

Tenk deg til en historie
Miljøet i seg selv skal altså på en måte fortelle historien, men det stopper ikke der. Rundt omkring på øya er det også spredd lydklipp, og med tanke på stemmetalentene Number None (altså Blows spillstudio) har fått med seg kan dette bli meget interessant. Phil LaMarr (Vamp fra Metal Gear Solid 2 og 4) og Ashley Johnson (Ellie fra The Last of Us) har begge lånt ut stemmene sine til spillet, så vi forventer mer enn noen sekunder med lydopptak. Ved å kunne bevege oss fritt rundt på øya vil vi også finne disse i uforutsette rekkefølger, noe som skal la fantasien vår skape sin egen versjon av historien.

Blow og gjengen har likevel noe de ønsker å fortelle med The Witness, men hva dette er ønsker de ikke å røpe. Noe sånt ville nemlig vært en stor spoiler. De sier dog at de har slengt seg på den økende populæriteten til spørsmålet om hva det er å være menneske i vår verden. Noe av dette vil vi få svar på etter å ha løst syv av de ti områdene, men vi kan forvente oss "noe spesielt" om vi løser alle ti. Vi tviler ikke på at det er "noe spesielt" heller, ettersom Blow hevder at en av puzzlene er så vanskelig at kun én prosent av spillerne vil klare den. Kjenner du også perfeksjonisten i deg våkne til live nå?

The WitnessThe Witness

Fikset problemene
Foreløpig virker det som om Number None har tatt med seg mange av tilbakemeldingene Braid fikk. Gåtene virker å sitte, det visuelle skaper en god stemning og mystikken er på plass. Spørsmålet som gjenstår blir da om de har tatt til seg kritikken også. Braid fikk blant annet kritikk for å være for kort og dyrt. Blow hevder at det vil ta en gjennomsnittlig spiller 80 timer å fullføre alt i The Witness. Dette høres bra ut i utgangspunktet, men vi er litt nervøse. Vil gåteløsning på en øy være underholdende såpass lenge?

Prisen vil være på 270-300 kroner så tid/pris-forholdet er i alle fall i spillets favør.

En ting er sikkert: Jonathan Blow ønsker å gi oss nye opplevelser, og The Witness virker ikke å være et unntak. Så selv om jeg frykter mangel på variasjon og kunstig spilletidforlengelse, er jeg veldig spent på hva som kommer den 26. januar. Hva med deg?

HQ

Relaterte tekster

3
The WitnessScore

The Witness

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Er det mulig å ha det gøy på en øde øy fylt til randen med puzzles? Eirik har prøvd det, og har nå kommet tilbake for å fortelle om opplevelsen.



Loading next content