Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Kommentar: Game over for spilljournalistikken?

Alternative kanaler er iferd med å ta livet av den tradisjonelle spilljournalistikken. Sofia frykter mange ikke vet hva de mister...


Facebook
TwitterReddit

La oss snakke litt om spilljournalistikk anno 2016. De siste par årene har ikke spilljournalistikken bare skiftet plattform, men også formål. Underholdning er verdsatt over objektivitet, og journalister er forventet å ha mer i baklomma enn bare et stort vokabular. Folk forventer at journalister ikke bare skal være kunnskapsformidlere, men at de underholder sitt publikum i samme slengen. Det er ikke nødvendigvis er en dum ting, men det er ikke nødvendigvis en bra ting heller. Spørsmålet er om denne «fordummingen» vi har sett de siste årene vil bety slutten for spilljournalistikk slik vi kjenner den?

Begrepet «journalist» har de siste årene blitt utfordret og forandret. Ikke bare har sosiale medier og «borgerjournalistikk» tatt over jobbene til en god del skribenter, de som har klart å klamre seg til skrivebordet sitt kan nå bli møtt med krav om å smile litt bredere og vinke til et kamera eller to. Journalistikk er ikke lenger kun objektive ord ment for å informere, opplyse og utfordre, men et yrke hvor personene som videreformidler disse ordene må stå i sentrum av søkelyset.

Nyhetsmediene dør ut, magasiner blir byttet ut med blogger, og det er Youtubere som får intervjue USAs president. Slik er mediene i dag, og selv om spilljournalistikken har fått mye godt ut av denne utviklingen, er det flere baksider ikke alle tenker på. Overgangen fra print til digitale medier har imidlertid vært særdeles positiv for spilljournalistikken. Ikke bare passer spill godt til videoformatet, den digitale overgangen har også ført til en mindre statisk debatt og mer forståelse for spill sin rolle i dagens samfunn. Publikum er også mer aktive innen denne typen journalistikk enn mange andre, og vi ser daglig hundrevis av reaksjoner, kommentarer og gameplay-videoer som hjelper nyhetsbildet og skaper et bredt spektrum av meninger og debatter.

I dag skal det godt gjøres å ikke ha hørt om svenske Felix "PewDiePie" Kjellberg.

Uheldigvis er denne trenden ikke bare positiv, og med den økte mengden av «borgerjournalistikk» i form av egenproduserte videoer, podcaster og annet, er det seriøse spillmedier som lider. Én etter én blir de stengt ned, og spilljournalister mister jobbene sine. Noen tenker kanskje at det ikke er en «big deal», det er jo bare spill tross alt, men uten fagfolk som har evnen til å utfordre utviklere gjennom artikler og videoer er sjansen for at spillverdenen vil bevege seg i feil retning stor.

For et par uker siden mistet spilljournalistikken en av sine eldste og beste mediehus, nemlig Gametrailers. Det kom ikke som en stor overraskelse for mange - etter at Defy Media kjøpte dem opp for snaue året siden har besøkstallene dalt, men det var likevel et sjokk for generasjoner av spillere da mediehuset som started videoanmeldelser før YouTube engang eksisterte måtte lukke sine dører for godt.

Og dette er heller ikke det første mediehuset som har stengt sine dører den siste tiden. Til og med her i Norge har vi sett viktige sider for spilljournalistikken miste støtten fra moderselskapene sine, henholdsvis VGs LevelUp og Dagbladets Pressfire (forhåpentligvis vil de klare seg på egenhånd). Grunnen er som så ofte ellers budsjettkutt, noe som egentlig ikke er fornuftig hvis mediehusene vil tiltrekke seg et yngre og mer variert publikum.

Samtidig er det åpenbart er at eierne av disse mediehusene anser konkurransen som for stor når det gjelder spill. For nå er det ikke bare journalister som konkurrerer med hverandre - mediehusene står også ovenfor Youtube-personligheter som drar inn seertall de selv bare kan drømme om. De yngre generasjonene går mer og mer vekk fra klassiske mediehus, og tiltrekkes i mye større grad av personligheter for informasjon. Med andre ord, i stedet for å lese en anmeldelse på Polygon vil kanskje en yngre gamer se Pewdiepie spille det aktuelle spillet.

Og jeg kan ikke si at jeg ikke forstår disse yngre generasjonene. Journalister har alltid vært sett på som tvilsomme karakterer, og den nye bølgen av «snill journalistikk» den siste tiden, bare forsterker dette inntrykket. Som det ble nylig diskutert i en Forbes-artikkel har flere anmeldere i bransjen blitt litt for snille, og det er ikke lenger sjelden man ser anmeldelser, artikler eller intervjuer der journalistene ikke utfordrer utviklere skikkelig, eller kritiserer hva som bør kritiseres.

Er man ikke i bransjen selv ender man nok ganske enkelt opp med å gjøre det samme som så mange gjør i dag, altså å droppe anmeldelse av et spill til fordel for Pewdiepie eller Markiplier på YouTube. Det er ikke noe feil med å se deres videoer - spørsmålet mitt er bare hvorfor vi må ofre kvalitetsjournalistikk i samme slengen?

Gametrailers startet med spillvideoer før Youtube engang fantes. Nå er det kroken på døra...

I den største demografien av spillere - som er nærmere 30-årene - virker det som om folk fortsatt verdsetter etisk journalistikk og pålitelige nyhetskilder. Blant de yngre stiller ting seg annerledes, og det er et trist faktum at vi tilsynelatende snart må velge bort den ene formen til fordel for den andre. Det er tydelig hvilken vei det trekker, og til og med sterke personligheter ikke nok til å skjerme mediehusene fra Youtube-stormen. Eksempelvis hadde Gametrailers elskbare personligheter på skjermen, som også hadde journalistisk vett og evnen til å produsere kvalitetsinnhold. Likevel var det ikke nok til å overleve. Jeg fykter derfor at vi vil tape kampen om objektivitet og etikk, og ende opp med å se betalte anmeldelser og sponset innhold i mye større grad enn nå. Og det er en forferdelig ting.

For der flere mediehus må respektere journalistiske regler for etisk innhold, trenger ikke en Youtube-personlighet dette. Anmeldelser vil bli kjøpt, innhold vil bli sponset, og indie-spill vil miste spotlightet til fordel for AAA-spill med rike utgivere i ryggen.

Hva vi som spillere må gjøre er å vise at vi verdsetter objektivitet og journalister som utfordrer spillutviklere. Dette er tross alt den eneste måten å få bedre spill på. Og selv om journalisten som leser nyhetene foran kamera kanskje ikke er den mest karismatiske fyren i rommet, vet han i hvert fall hva han snakker om. Jeg mener ikke at dagens mest kjente spill-personligheter ikke vet nok, men at de fleste av dem hadde stilt de vanskelige spørsmålene i møte med EA, eller takket nei til å få anmelde et spill på grunn av uetiske krav, tviler jeg på.

Det finnes en verden med mange personer som har massevis av personlighet, kunnskap og journalistisk tekke. Denne verdenen lever vi i allerede - vi må bare vise disse folkene at vi verdsetter hva de gjør, og at vi trenger mer enn bare Battlefield-gameplay og Geoff Keighley overfalt av Mountain Dew og Doritos.

2016 blir et spennende år for spilljournalistikken. Spillere står ovenfor et dilemma som eierne av mediehus uheldigvis stiller oss . Er journalistikk fra spillverdenen egentlig nødvendig? Vi sier naturligvis ja, men mange sier uheldigvis nei. Mellomtingen er selvfølgelig å vise at vi som spillere verdsetter både fakta og fjes - spesielt når de to går hånd i hånd. Til gjengjeld kan vi kanskje redde andre mediehus fra samme skjebne som Gametrailers, og vise eierne av mediehusene at journalister er nødvendige i spillverdenen like mye som i nyhetsverdenen.