Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Her er fordelene Xbox Scorpio

Forrige uke kunne Microsoft endelig avsløre de tekniske detaljene rundt Project Scorpio, og vi har satt sammen en oversikt med de viktigste detaljene...


Navnene Xbox Scorpio og Project Scorpio går litt om hverandre her på Gamereactor, men frem til vi får et endelig navn fra Microsoft kommer vi til å minne alle på at dette tross alt er en ny versjon av Xbox One - ikke en ny konsollgenerasjon. Etter annonseringen på E3-messen i fjor har det dukket opp en haug av rykter og spekulasjoner, men takket være at Digital Foundry (som eneste presse) fikk audiens hos Microsoft har vi nå fått litt mer kjøtt på beinet enn "6 TERAFLOPS!".

Microsoft har lånt mye teknologi som tidligere har vært forbeholdt PC. Scorpio støtter blant annet supersampling (i likhet med Playstation 4), samt muligheten til å få bedre teksturer og tvungen 16x anisotropic filtering. Dessuten gir Scorpio forbrukeren valg som om man vil prioritere grafikk eller bildeoppdatering. Det er også enkelt å se at Microsoft har tenkt likt som (eller hermet etter) Sonys Playstation 4 Pro i håp om å kunne gjøre en bedre jobb.

Se 4K på din gamle 1080p-TV
Du har helt sikkert fått med deg hva såkalt 4K-oppløsning er innen nå, men for sikkerhets skyld kan vi nevne at det egentlig er snakk om oppløsningen 2160p. Dette innebærer fire ganger så høy oppløsning som tradisjonell 1080p. Xbox Scorpio leverer denne oppløsningen, og til dere som ikke har planer om å bytte ut HD-TVen ennå leverer konsollen også et supersamplet bilde.

Dette betyr at Scorpio kjører spillet i 2160p, men deretter forminsker bildet til å passe 1080p-skjermen din. Dette krever litt mer av maskinvaren enn å kjøre 2160p, men konsollen skal altså klare dette uten problemer.

En maskin som lar deg velge
Spillerne har vist seg å være veldig uenige i om utviklerne skal prioritere bildeoppdatering eller grafikkvalitet, men med Xbox Scorpio blir det opp til deg å velge prioritering. Microsoft krever nemlig at alle som skal slippe spill til deres maskin må legge inn alternativer for enten høy oppløsning eller bildeoppdatering.

På Playstation 4 Pro er dette noe utviklerne kan velge om de vil legge til eller ikke, mens Microsoft regelrett krever det. De tvinger også alle spill til å bruke 16x anisotropic filtering, hvilket gjør at detaljer lenger unna blir tydeligere.

Ikke alle spill trenger en oppdatering
I løpet av denne konsollgenerasjonen har dynamisk oppløsning blitt introdusert, og det blir brukt i en rekke spill. Dette lar spillet gå opp eller ned i oppløsningen ettersom hvor krevende det er å kjøre. Hvis du velger at Scorpio skal kjøre 2160p, så vil altså spill som Halo 5: Guardian, The Division og The Witcher 3: Wild Hunt gjøre det ettersom de har dynamisk oppløsning fra før av.

Her har den nye konsollen en klar fordel mot PS4 Pro, for på Sonys konsoll må spillutvikleren selv slippe en oppdatering som utnytter den ekstra maskinkraften. På Scorpio vil spillene se bedre ut uansett om de er oppdatert eller ikke.

Xbox Scorpio kan også forbedre teksturene gjennom såkalt texture filtering, da dette gir overflater med tekstur et skarpere bilde ettersom også disse blir forbedret av 16x anisotropic filtering. Spill vil også leses langt raskere på Scorpio enn en vanlig Xbox One.

Som nevnt tidligere vil Scorpio automatisk tvinge spillene til å bruke 16x anisotropic filtering som gjør grafikken skarpere, og dette gjelder også Xbox 360-spill som fungerer med den nyeste generasjonen.

Forza Motorsport 6 på Scorpio.