artikler

Bokanmeldelse: Spillmagi - fortellinger om dataspill

En gjeng spillere gikk sammen om å skrive en bok om spillopplevelser, i håp om å skape debatt om spill som kultur. Suzanne la fra seg kontrolleren for å se om de har lykkes...

Spillmagi er resultatet av en skrivekonkurranse som ble arrangert av Fritt Ord, i samarbeid med Spillpikene.no og Pressfire.no. Over 180 tekster ble sendt inn til konkurransen, og av disse ble 10 tekster valgt ut til å bli med i tekstsamlingen. I tillegg finner vi fem essays som ble skrevet spesifikt til samlingen, og som fungerer som kommentarer og debattinnlegg til temaene som blir tatt opp i de andre tekstene.

Ideen bak Spillmagi er å gjøre dataspill og dataspillkritikk mer stuerent, og få til en debatt om merittene til dataspill i det offentlige. Som det står på Fritt Ords egne sider:

"Fritt Ords dataspillsatsing «Digitale liv - nye ord om spill» har som formål å bidra til en bredere offentlighet rundt spill og spillkultur. Til tross for at dataspill er et populært og viktig kulturuttrykk vies det sjelden mye plass i offentligheten. Fritt Ord ønsker å bidra til en fordomsfri og kritisk debatt som inkluderer nye stemmer og synspunkter.

Følgende skribenter er med i antologien:

Frode Andersen Kristine Ask, Martin Bergesen, Lasse W. Fosshaug, Peder Gjersem, Sofus Fredriksen Greni, Halvard Grimnes Haga, Emil Hammar, Monica Holmen, Lise Lien, Jon Cato Lorentzen, Cecilie Ofstad, Filip Rygg, Tobias Staaby, Lene E. Westerås."

Tekstsamlingen (antologien), som er utgitt av Frekk Forlag, har en god samling av meget forskjellige skribenter - kvinner, menn, profesjonelle skribenter, folk som aldri har blitt utgitt før, akademikere, lekfolk, unge, gamle, hardcore gamere og candycrushere. Boka er delt inn i tre emner: Kamp, Flukt og Vennskap, med tilhørende kommentaressay til hver del. Det hele rammes pent inn av et forord og et etterord, og noen riktig snasne illustrasjoner.

I tillegg til å gi ut Spillmagi har Fritt Ord også arrangert en del spilldebatter, blant annet en som fant sted på Tilt 2. mai, hvor jeg tilfeldigvis befant meg. Temaet for debatten var spillkritikk i Norge i dag. Hvordan er spillkritikken sammenliknet med andre typer kunstkritikk? Hva har de til felles og hva skiller dem? Vi borer i hvordan spillkritikken bør være, hva vi trenger av den - og undersøker hvordan den er truet. Deltagerne var Valentina Birke, kunstkurator i Hamburg, PLAY - Creative Gaming Festival, Monica Holmen fra Akershus Kunstsenter, Rune Fjeld Olsen fra Level Up og Mattis Folkestad, skaperen av Milkmaid of the Milky Way. Det ble sagt mye interessant under denne debatten, blant annet at historien i spill bør vurderes på lik linje som historien i en bok eller film, at den må sees på med like kritisk blikk. Så det er i den ånden jeg tar for meg denne antologien om spill, det er i denne ånden jeg anmelder dette forsøket på åpne opp spilldebatten til det offentlige.

Artikkelen fortsetter på neste side...