Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler
Final Fantasy VII

Melodies of Lifestream - en konsertreportasje

7. oktober var det duket for pianokonsert med Final Fantasy VII-musikken i Oslo konserthus. Ingar nøt musikken i fulle drag før han slo av en prat med pianisten og produsenten.

I studietiden for fem-pluss år siden var jeg ikke bare en aktiv student og aktiv dataspiller. Jeg var også en forholdsvis aktiv pianist, med særlig forkjærlighet for spillmusikk. I løpet av denne perioden var musikken fra Final Fantasy-spillene noe jeg ofte vendte tilbake til. En av årsakene til dette er at mye av musikken fra Final Fantasy allerede er arrangert for piano, og Square Enix har gjennom årenes løp vært flinke til å gi ut både noter og album med pianoarrangement av Final Fantasy-musikken. Men hovedårsaken til at jeg valgte nettopp denne musikken var nok fordi musikken fra Final Fantasy-serien helt fra begynnelsen av har vist seg å holde høy kvalitet, med et overraskende variert, følelsesladd og dynamisk repertoar.

Studielivet ligger nå noen år tilbake, og pianoet har dessverre blitt mindre prioritert siden den gang. Forkjærligheten for piano- og Final Fantasy-musikken har imidlertid vedvart. Dermed var det ikke vanskelig å vekke nysgjerrigheten min da pianokonserten Melodies of Lifestream ble annonsert. 7. oktober braket det løs i Oslo Konserthus. Konserten ble holdt i regi av finske VGM Tiger Productions og fremført av den unge og lovende Ramon van Engelenhoven fra Nederland.

Det er en sliten men fornøyd van Engelenhoven som tar seg tid til noen spørsmål etter konserten. «Utslitt,» er svaret hans da jeg stiller det klassiske sportsjournalistspørsmålet «Hva føler du nå», men han legger kjapt til at han er godt fornøyd. «Det har vært en rik opplevelse å se et så fornøyd publikum, og det gjør meg glad.»

Final Fantasy VII
Oppvarming er viktig før den store kvelden. // Photo: Matias Autio

Den 22 år gamle pianisten studerer ved musikkonservatoriet i Amsterdam, og er egentlig for ung til å ha spilt Final Fantasy VII da det kom ut. Uten at det har stoppet ham.

«Jeg var bare to år da Final Fantasy VII kom ut,» fortalte van Engelenhoven under konserten «så jeg fikk naturlig nok ikke spilt det da det kom ut. Mitt første møte med spillet var gjennom musikken da jeg så en video med en konsertfremføring av Opening ~ Bombing Mission. Jeg var allerede da en aktiv pianist, og jeg ble fascinert av det jeg hørte. I en alder av 11 år spilte jeg derfor gjennom Final Fantasy VII, noe som ikke akkurat var kult på den tiden på grunn av den gamle grafikken.» Han må samtidig innrømme at han aldri kom seg gjennom spillet. «Jeg kom så langt som bosskampen mot Hojo, men var så kraftig underlevlet at jeg måtte gi opp og se gjennom resten av spillet på YouTube,» innrømmer han til latter fra salen.

Minnene satt likevel igjen etterpå, ikke minst fra musikken. «Jeg kom over videoen av Opening ~ Bombing Mission fordi jeg var nysgjerrig på serien, og jeg ble slått over ende over musikken. Senere ble jeg fullstendig oppslukt av verdenen og rollefigurene, og fortsatt sitter dette igjen som et av mine beste spillminner.»

De gode minnene og musikkopplevelsen var noe van Engelenhoven ønsket å gjøre noe med, og ved en tilfeldighet møtte han en som gikk med lignende ambisjoner, men i den andre enden av skalaen. For der van Engelenhoven er artisten, er Nikolas Broman i VGM Tiger Production organisatoren med samme visjon.

«Jeg har hatt et ønske om å produsere spillmusikkonserter helt siden 2009, da jeg opplevde min første konsert av denne typen i Japan,» forteller Broman. «I 2010 dro jeg på min fjerde konsert og fikk intervjue selveste Nobuo Uematsu (hovedkomponisten bak Final Fantasy-musikken), og jeg innså da at dette var noe jeg ville jobbe med. Det skulle likevel ta meg fem år før drømmen ble realitet, og i 2015 dro jeg på en samling i Japan for folk som ønsker å produsere spillmusikkonserter - og ja, det er supernisje, det var tretti stykk på samlingen,» sier Broman med et lurt smil.

Resultatet av samarbeidet var konserten Melodies of Lifestream i Helsinki i fjor, og i år står Oslo og Stockholm på programmet. De må imidlertid innrømme at navnet ikke er et pun på temalåten Melodies of Life fra Final Fantasy IX. «Det var slettes ikke intendert som et ordspill,» sier Broman, «og jeg oppdaget det faktisk ikke selv før noen påpekte det da vi annonserte Helsinki-konserten.»

At valget falt på musikk fra Final Fantasy VII har flere årsaker, forteller de. Først og fremst er spillets popularitet en viktig faktor. En annen medvirkende årsak er at det finnes mye eksisterende notemateriale fra Final Fantasy VII. «Samlingen jeg var på i 2015 viste meg at pianokonserter er de enkleste spillkonsertene å produsere,» forteller Broman, «og Final Fantasy har mye materiale. Personlig mener jeg også at Final Fantasy VII har de beste arrangementene, og samtidig innså jeg at dette er det mest populære spillet, så kombinasjonen var perfekt.»

Final Fantasy VII
Venstre: Pianist Ramon van Engelenhoven. Høyre: Produsent Nikolas Broman i VGM Tiger Productions. // Photo: Matias Autio

«Dette er også vårt første prosjekt,» legger van Engelenhoven til, «og det er lurt å ikke ta altfor store risker. Final Fantasy har så mye kvalitetsmusikk, så for vårt første prosjekt var dette et logisk valg.»

Melodies of Lifestream kunne imidlertid by på mer enn bare materiale vi har hørt tidligere på konserter eller på albumet Piano Collections Final Fantasy VII fra 2003. Programmet forteller oss at i tillegg til pianoarrangementene fra 2003 fikk vi også servert arrangement fra Piano Opera Final Fantasy VII/VIII/IX fra 2014 og en hel del egne arrangement fra van Engelenhoven selv. Flere av arrangementene ble til og øvd inn bare noen få uker i forkant, forteller han.

«Det mest utfordrende stykket å spille i kveld var Final Boss Suite, som jeg har arrangert selv. Det er alltid noe ekstra utfordrende når man spiller sine egne arrangement, for på en måte er det som å utfordre seg selv,» ler van Engelenhoven. «Jeg hadde noen nye arrangement som måtte øves inn kort tid før denne konserten, og med tanke på at jeg ikke får øvd så mye på dette materiale som en helhetlig konsert til vanlig var det en ekstra utfordring med kveldens fremføring.»

At det er utfordrende er det ingen tvil om. Final Fantasy VII har ikke bare raske og utrolig innholdsmettede stykker som Those Who Fight og One-Winged Angel, men også krevende marsjer som Rufus' Welcoming Ceremony og stykker med en klar og tydelig driv som Opening ~ Bombing Mission. Likevel var det aldri noen tvil under konserten at van Engelenhoven er en lovende og talentfull artist til tross for sin unge alder.

Final Fantasy VII
Den 22 år gamle pianisten vet å formidle spekteret av følelser som ligger i Final Fantasy VII-musikken. // Photo: Matias Autio

Helt fra de første tonene i åpningsstykket var det tydelig at her satt det en dyktig pianist som visste å videreformidle ikke bare tonene fra spillet, men også stemningene og følelsene. Å holde en slik konsentrasjon gjennom hele konserten må være utfordrende, og et par stykker i starten av andre del bar også noe preg av dette, men slike små øyeblikk er raskt glemt i den store helheten. Listen to the Planet ga umiddelbare frysninger, mang en spiller snufset nok litt ekstra da Aeris' Theme ble fremført og minner om deres første spillkjærlighet ble vekket til live igjen, og jeg mistenker at det var flere enn meg som hadde problemer med å styre seg under One-Winged Angel for ikke å bryte ut i latinsk koring kun avbrutt av "SEPHIROTH!". Gjennom hele konserten var det følelsesladde toner som strømmet ut av det eminente Steinway-flygelet, og nettopp følelser er også noe av det viktigste knyttet til spillmusikk.

«En fordel spillmusikk og for så vidt også filmmusikk har, er dets evne til å kommunisere følelser,» forteller van Engelenhoven. «Musikken kan skape varige minner når man spiller et spill i hundre timer og lytter til den samme musikken gjennom hele prosessen. Den slags har ikke bare påvirkningskraft i det musikalske, men også i selve livet. Uematsu tok jobben sin med å kommunisere spillets følelser på alvor, og det er noe vi også skal ta på alvor.»

Final Fantasy VII
Produsent Nikolas Broman kan fortelle at de arbeider med planer om en konsert med musikk fra Final Fantasy X, Vagrant Story og Chrono Trigger. // Photo: Matias Autio

Imponerende var det også å høre van Engelenhovens egne arrangement, som utgjorde nesten halvparten av konserten rent tidsmessig. Åpningsstykket har blitt nevnt flere ganger, og kjære rollefigurer som Cid, hvis tema aldri har blitt tolket i noen spillkonserter tidligere, fikk også den plassen de fortjente. Kun en sjelden gang kunne den korte prosessen fra arrangement til fremføring høres for det trente øret, uten at det på noe tidspunkt forringet konserten i sin helhet.

På spørsmålet om hvor veien går videre, innrømmer Broman at han gjerne skulle produsert konserter for hvert spill i hovedserien, men at det naturlig nok er et kapasitetsspørsmål, ikke minst for pianisten. «Vi får se om neste konsert blir fra ett enkelt spill, men jeg liker å konsentrere en konsert om så få spill som mulig,» sier Broman, som kan avsløre at de for tiden jobber med planer om en ny konsert med musikk fra Final Fantasy X, Chrono Trigger og Vagrant Story. Arrangementene vil det helt og holdent være van Engelenhoven som står for.

«Vagrant Story er det faktisk jeg som har trumfet gjennom,» skyter van Engelenhoven inn, skjønt han nikker forståelig når jeg påpeker at spillet ikke har eldes særlig godt (selv om det er et mesterverk). Konserten vil finne sted i Helsinki til neste år, men verken produsent eller pianist utelukker et nytt Oslo-besøk.

Vi kan selvfølgelig håpe på et nytt Oslo-besøk. Spillmusikk-konserter florerer det ikke akkurat av, og musikken har absolutt appell og mulighet til å nå ut til et publikum som ikke kjenner spillene. Under en håndsopprekning under konserten var det ikke alle som løftet en hånd på spørsmålet om de hadde spilt Final Fantasy VII, og flere av hendene som ikke ble løftet var et stykke oppi årene. Spillmusikk-konserter har unektelig et potensial, og van Engelenhoven er en dyktig ambassadør.

Final Fantasy VII
Ramon van Engelenhoven var sliten men svært fornøyd etter konserten. Det synes vi han har all grunn til å være. // Photo: Matias Autio

Idet jeg avslutningsvis spør ham om han har noen tips til unge musikere med sans for spillmusikk, er det viktigste tipset å stå på og ikke gi opp. «Noen har nesten gått så langt som å spørre hvorfor jeg selger meg på den måten, men det er det ingen grunn til å mene - det er vakker og flott musikk, og den fortjener å bli fremført og lyttet til. Hvis du vil spille musikken bør du absolutt det, selv om læreren kanskje ikke alltid vil,» sier van Engelenhoven.

Det er en oppmuntring vi kan stille oss bak. Vi håper også Oslo snart kan få et gjensyn med det lovende talentet. De som ikke orker vente like lenge kan ta turen innom Stockholm 11. november.

Programmet fra konserten (van Engelenhovens egne arrangement i fete typer):
- Opening ~ Bombing Mission
- Tifa's Theme / Let the Battles Begin!
- Midgar Suite (Shinra, Inc. / Mako Reactor / Under the Rotting Pizza / Infiltrating Shinra)
- Fight On!
- Main Theme of Final Fantasy VII
- On Our Way / Farm Boy / Cinco de Chocobo
- Rufus' Welcoming Ceremony
Pause
- Cosmo Canyon
- Cid's Theme / The Highwind Takes to the Skies
- Gold Saucer / Words Drowned by Fireworks
- Listen to the Cries of the Planet / Aeris' Theme
- Weapon Suite (Shinra's Full-Scale Assault / Mako Cannon - The Destruction of Shinra / Attack of the Weapon)
- Final Boss Suite (Those Chosen by the Planet / Jenova / Jenova Complete / Birth of a God / One-Winged Angel
- Bonus-nummer: The Planet's Crisis