Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Fem bøker som burde spillmatiseres

Jeg synes det burde lages flere spill basert på bøker, så jeg hjelper spillindustrien i gang med en liste satt sammen av Gamereactors bokekspert - meg!


For hauger og år siden fantes det et spill løst basert på Wheel of Time, som jeg mener var himla gøy å spille. Det ble utviklet av Legend Entertainment og kom ut i 1999, og man spilte som en Aes Sedai som ble sendt avgårde av Amyrlinen for å hente en ter'angreal som noen hadde stjålet. Spillet hadde ikke så veldig mye med bøkene å gjøre, men det var utrolig kult å bare være en del av den verdenen, og spille som en type figur man kjente igjen fra bøkene. Siden den gang har jeg alltid hatt et ønske om at flere bøker skulle bli gjort om til spill.

Det kan virke som om det nå blir mer og mer aktuelt! Game of Thrones har fått et spill, rettighetene til Patrick Rothfuss' Kingkiller Chronicles har blitt kjøpt opp, og det skal etter sigende lages både TV-serier og spill av bøkene, og nå holder et indiestudio på å lage spill av Animal Farm.

Derfor tenkte jeg å lage en liste som kanskje kan sparke i gang eventuelle spillutviklere som ikke helt vet hva deres neste prosjekt skal være. Værsågod, spillutviklere, her er det bare å forsyne seg!

Mistborn-serien til Brandon Sanderson
Cosmere-universet låner seg ekstremt godt til et rollespill med åpen verden. Og siden bøkene hans favner så vidt og så bredt kan man fint lage helt egne historier, med helt nye figurer, satt til universet hans.

Men jeg ser først og fremst for meg et fantasy RPG basert på den første Mistborn-trilogien. Den har interessante karakterer, en spennende konflikt, kul lore, og et veldig gjennomført magisystem som lett kan gjøres om til et ferdighetstre, for eksempel. Det ferdighetstreet kunne hatt tre greiener: Allomancy, Feruchemy og Hemalurgy.

Man kunne hatt tre hovedklasser til å begynne med: Mage, Warrior og Diplomat som man kunne puttet skillpoints i når man gikk opp i nivå. Man kunne valgt rase, samfunnsklasse og hvilken tragisk bakgrunn man kom fra - the works! Muligheten for å oppgradere våpen, rustning og gjenstander er definitivt til stede. Åh, jeg tror Bioware kunne fått til noe ganske awesome her!

The Bees av Laline Paull
En av mine absolutte favorittbøker. Og kan veldig kort forklares som Game of Thrones møter A Handmaid's Tale i en bikube. Den handler om Flora 717, en vanlig arbeiderbie som avslører hemmeligheter og konspirasjoner i bikuben hun bor i. Her er det et interessant rollegalleri, en kul setting, og en veldig spennende historie med masse tvister, politiske intriger og cliffhangere. Telltale Games, denne er til dere!

Malazan Book of the Fallen av Steven Erikson
Malazan Book of the Fallen er det du får hvis du tar alle intrigene, de forskjellige POVene, slagene, hemmelige identitetene og dødsfallene i A Song of Ice and Fire OG Wheel of Time og ganger det med tusen. Ca.

Her er det så mange historier som fortelles på en gang, så mange karakterer man følger, så mang episke kamper mellom så ekstremt mange faksjoner (både dødelige og udødelige, menneskelige og guddommelige) at den eneste måten man kan lage noe fornuftig ut av dette på er å gjøre det om til et MMORPG. Men for et MMORPG det hadde vært! Heilage Olav, så episk det hadde vært i omfang! Så hvis det er noen der ute som er på utkikk etter en World of Warcraft-killer, look no further!

Robopocalypse av Daniel Wilson
Daniel Wilson har en mastergrad i robotikk og har skrevet ett av de mest skremmende verdens undergang-scenarioene jeg noensinne har vært borti. Robopocalypse er som World War Z, bare med roboter, og det som gjør den så inni helsikes skummel er at den virker så sannsynlig. I boka er det en forskeridiot som greier å skape en ordentlig AI, som så klart rømmer via the great interwebs og infiserer alle datastyrte duppedingser som noensinne har blitt oppfunnet. Her snakker vi selvkjørende biler som kjører seg selv og passasjerene sine lukt i havet, hjelperoboter som utrydder alle beboerne på gamlehjem og sykehjem, avanserte heiser som sender folk i døden - og jeg har ikke engang begynt å snakke om de ordentlige morderrobotene som dukker opp!

Uansett, Robopocalypse danner et perfekt grunnlag for et heseblesende og adrenalinfylt actionspill som Wolfenstein eller Gears of War. Etter å ha spilt Wolfenstein II er jeg overbevist om at MachineGames kunne laget et intenst, spennende og megakult skytespill med litt dybde av Robopocalypse. Have at it!

The Fifth Season av N.K Jemisin
The Fifth Season er en fantasybok som handler om en verden hvor selve planeten er ute etter å drepe alle menneskene som bor på den. Den gjør dette ved å konstant sette i gang jordskjelv og flodbølger, og ved ujevne mellomrom fyrer den i gang en femte årstid. Denne femte årstiden kan bestå av giftig nedbør, konstante vulkanutbrudd så himmelen blir full av sot og aske som sola ikke greier å trenge gjennom, temperaturen stiger så mye at alt vann fordamper - you name it. Inn i miksen hiver man en gruppe mennesker, kalt orogenes, som faktisk kan kontrollere elementene og planeten, men som blir jaktet på og drept eller lobotomert fordi vanlige mennesker er redd for kreftene deres...

Her er det en del veier man kan gå, men det kuleste hadde vært en slags Ark møter Seven Days to Die og DayZ, hvor det man må beskytte seg mot og overleve ikke er zombier, men naturen og de menneskene som ikke er som deg. Kanskje blir man orogene ved en tilfeldighet og må prøve å skjule det fra resten av "klanen", samtidig som man må bruke kreftene sine til å sørge for at alle overlever. Det hadde vært himla spennende å se hva et spillstudio kunne fått til her!

Hva synes du om disse ideene? Har du noen gode forslag til andre bøker man burde lage spill av?