Norsk
Gamereactor
artikler

Årets historie (Årets spill 2017)

Det er på tide å oppsummere 2017, og dette har vi i Gamereactor gjort ved å kåre de beste spillene i ti kategorier før vi kårer selveste Årets Spill!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
Årets historie (Årets spill 2017)

Tiden er inne for å se på hvilke spill som har underholdt oss mest med historiefortellingen sin i år.

Årets historie (Årets spill 2017)

Årets historie #3: South Park: The Fractured but Whole

Litt som at første- og andreplassen speiler en tematikk som fronter mye av vår populærkultur og nyhetsbilde for tiden, gjør The Fractured But Whole noe av det samme. Her er det superhelt-tematikken, filmfranchiser og sosiale medier som rår når vi får et gjensyn med våre favorittsuperhelter. Historien starter i og for seg enkelt nok: Cartmans planer for Coon and Friends er intet mindre enn å gjøre de om til den største superhelt franchisen noensinne, alla Marvel. For å få dette til er planen å finne en katt som er annonsert savnet, kreve belønningen og dermed kickstarte superhelt-franchisen som igjen vil gjøre ham rik. Høres enkelt og greit nok ut. Men etter uenigheter om hvilke superhelter som får sin egen film, eller Netflixserie splitter karakterene seg i to; Coon and Friends og the Freedom Pals.

Dette er en annonse:

Selv om det bare har gått tre år siden The Stick of Truth var The Fractured But Whole likevel en etterlengtet oppfølger. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves sies det, og vi er enige!

The Fractured But Whole er litt som en løk. Det er ikke nødvendigvis så mye historiemessig dybde å hente, men det er dog lag på lag på lag med absurditeter. Med innhold som kidnapping av foreldre, muterte katter, en klonet Kyle, tidsreiser, Morgan Freeman og ninjaer er vi overbevist om at også du kommer til å trekke på smilebåndet, le høyt, banne og kose deg mens du mestrer tidsforvrengende promper og dragelasere. Alt pakket sammen i en 20 timers lang spillopplevelse hvor kaos og ikke minst humor regjerer historielinjene.

Årets historie (Årets spill 2017)
Dette er en annonse:

Årets historie #2: Wolfenstein II:The New Colossus

The New Colossus har litt av alt; romanse, familiedrama, hevnoppgjør, heltens reise, de godes kamp mot de onde, heidundrenes krigsaction og mer enn nok tvister og overraskelser til å holde spilleren på tå hev gjennom hele spillet. Historie og handling fungerer i skjønn tandem i The New Colossus og gir oss et spill som er en fryd å spille, ikke bare fordi det stiller en actionkløe, men også fordi den overraskende dybden gir oss litt føde for sjelen, midt oppi all skytinga. Det var himla kult å følge den ødelagte og sårbare BJ, fra den spede begynnelsen hvor han kun gjør det han må for å beskytte seg selv og den lille familien sin, til han blir en badass macho-helt og gjør det han må fordi det er riktig, og fordi det handler om så mye mer enn han selv!

Det var fantastisk moro å få oppleve motstandsbevegelsen gjennom BJ, alle de rare, gjennomførte og tredimensjonale figurene, som alle hadde forskjellige grunner til å vill slåss mot nazistene. Det var rett og slett oppløftende å se så mange forskjellige mennesker jobbe sammen mot ett og samme mål.

Og det var interessant å se hvordan nazistene går frem i spillet for å ta over og få folk til å underkaste seg deres styre - gjennom TV og aviser, og gjennom omvending av lokale hatgrupper. Det er skremmende, ikke fordi nazistene er avskyelige monstre og skumle å se på, langt derifra, men fordi det virker som om MachineGames holde et speil opp til dagens samfunn, og refleksjonen der begynner å minne om portrettet til Dorian Gray.

Vi håper at flere actionspill gir oss mer dybde, og like mye kjøtt på beina som Wolfenstein II: The New Colossus!

Årets historie (Årets spill 2017)

Årets historie #1: Horizon: Zero Dawn

Det var mye vi forventet av Horizon Zero Dawn på starten av året. Trailerne hadde vist oss noen nydelige innslag fra en postapokalyptisk framtid hvor kombinasjonen av robotdinosaurer og stammesamfunn gikk hånd i hånd. Vi hadde sett videoklipp av omgivelsene, kampsystemet, den åpne verdenen og hvordan det tekniske i spillet kom til å fungere. Vi hadde fått en liten idé om hovedrollefiguren Aloy, en sterk krigerkvinne med lettere likhetstrekk til Ygritte fra Game of Thrones. Det vi derimot ikke var forberedt på var hvor solid historien i spillet kom til å være.
Vi lever i en kaotisk samtid, noe som også preger mye av fiksjonen som produseres for tiden. Dermed har vi de siste årene fått mange innslag av postapokalypser innenfor fiksjonen, hvor det skildres en verden etter at samfunnet slik vi kjenner det i dag har bukket under. Enten det er politikk, krig, miljøkatastrofer, zombier eller cordyceps som blir vårt endelikt, er det veldig tydelig at vår egen samtid ikke akkurat skaper fremtidsoptimisme. Dette aner vi også allerede fra starten av Horizon Zero Dawn, men spillets historie tar oss med ned en vei vi ikke kunne forestilt oss på forhånd om hvert redaksjonsmedlem hadde forsøkt i hundre år.

Til å begynne med kan Horizon: Zero Dawn virke som nok et åpen-verden-spill på linje med Assassin's Creed-serien, Arkham-trilogien eller Middle-earth: Shadow of War. Det er først når man begynner å komme dypere inn i historien, og sakte men sikkert får svar på hvordan verden har blitt slik den har blitt i Aloys tid, at du innser hvordan Horizon Zero Dawn på ingen måter er et spill i samme klasse som konkurrentene, men befinner seg i en overlegen klasse for seg selv.
Jo stadig flere drypp man får av verden slik den var, hvordan den utviklet seg og hvordan den til slutt resulterte i en verden hvor robotdinosaurer er en helt naturlig del av dyrelivet, jo mer blir du oppslukt av historien og verdenen utviklerne i Guerrilla Games har skapt. Horizon Zero Dawn viser med overbevisende letthet hvor imponerende historier man kan få servert fra spillmediet, og hvor din deltakelse som spiller bare gjør at man gripes enda sterkere av den narrative utviklingen. Her er historien så god at selv det å samle gamle lydopptak og andre samleobjekter blir en meningsfull oppgave, fordi man får en større forståelse av to verdener: Verden som er, og verden som var.

Med Horizon Zero Dawn har Guerrilla Games skapt en historie vi kommer til å bruke som målestokk i mange år fremover - ikke bare når det gjelder spill, men også beslektede medier. Vi krysser fingrene for at vi får se mer av denne fremtidsvisjonen i en oppfølger eller to.

HQ


Loading next content