Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Årets spillfigur (Årets spill 2017)

Det er på tide å oppsummere 2017, og dette har vi i Gamereactor gjort ved å kåre de beste spillene i ti kategorier før vi kårer selveste Årets Spill!

  • Tekst: Redaksjonen

Vi tar en titt på hvilken spillfigur som har imponert oss mest i løpet av året som har gått. Det har vært mange kandidater, men bare tre vinnere for oss i redaksjonen!

Årets spillfigur #3: Senua (Hellblade: Senua's Sacrifice)

Av spillfigurene i år, er kanskje Senua den viktigste. Å snakke om og normalisere psykiske problemer er i vinden for tiden, og det skulle bare mangle at vi endelig fikk en heltinne som sliter med sin psykiske helse. Senua er pikterkvinnen som sliter med schizofreni, det får vi som spillere en intens og sterk opplevelse av. Hallusinasjoner, stemmer i hodet som forteller henne at hun ikke er bra nok og kommer til å dø i kampen om å redde sin kjære. Senuas figur utnytter spillplattformen på en måte som ikke kunne blitt gjort i bøker eller på film. Den må være interaktiv, og den må oppleves på egenhånd. Helst med hodetelefoner. Imponerende stemmegivning og skuespill fra Melina Juergens bringer virkelig liv til Senua, og gjør henne til en ekstremt troverdig, sårbar og tredimensjonell figur.

Årets spillfigur #2: Cuphead (Cuphead)

I begynnelsen prøvde de seg med hovedfigurer basert på dyr, som de gamle tegnefilmene spillet er innspirert av, med valgte heller å gå i en annen retning. Cuphead og Mugman, som navnene tilsier, er basert på noe så enkelt som kopper som holder væske. To kjempesøte kopper. De har vært sin personlighet, hvor Cuphead er mer skamløs og åpen, er Mugman mer forsiktig og stille. I en verden full av hvite mannfolk, roboter og andre humanoide vesner, er det forfriskende med noe så abstrakt og kult.

Årets spillfigur #1: Aloy (Horizon: Zero Dawn)

Med sitt flommende røde hår er Aloy en spillheltinne og hovedperson det er vanskelig å ta feil av. Helt fra første stund har den rødhårede hovedpersonen vært symbolet på Horizon: Zero Dawn (selv om hun har måtte dele noe av oppmerksomheten med de navnløse robotdinosaurene spillet har å by på). Når hun nå kaprer førsteplassen på lista over årets spillfigurer er det imidlertid ikke på grunn av håret, selv om hårfysikken i spillet er vanvittig imponerende.

Nei, Aloy har sikret førsteplassen på denne lista fordi hun er en eksepsjonell hovedrollefigur som makter å skille seg ut i mengden. Hun har en rettferdighetssans som gjør at hun virkelig tror på menneskene hun møter, selv om bakgrunnen hennes hadde vært mer enn god nok grunn til å gjøre henne bitter og kynisk. Hun har et glimt i øyet som titt og ofte kommer til uttrykk gjennom det eminente stemmeskuespillet til Ashly Burch. Hun er drevet av en konstant nysgjerrighet som driver henne videre i jakten på å forstå hvordan verden er slik den er, og nekter å la sosiale konvensjoner eller tradisjoner stoppe henne. Dessuten er hun en tøff kriger som ikke nøler med å gå til kamp mot verken blodtørstige fiender eller robotdinosaurer, uansett hvor store de måtte være.

Mer enn noe annet behøver vi hovedrollefigurer som Aloy fordi hun fremstår som et selvstendig individ bedømt ut ifra sine kvaliteter som person, ikke ut ifra hvor pen hun er eller hvordan hun kan hjelpe den mannlige hovedrollefiguren best mulig. I stedet får vi en heltinne som er i stand til å møte utfordringene uten å nøle, og som aldri reduseres til et objekt for spilleren eller som en romantisk interesse for en av de mannlige rollefigurene. Det er forfriskende og herlig, men først og fremst er det ekstremt nødvendig for å vise noe av mangfoldet spill som medium kan tilby. Det trengs flere rollefigurer som Aloy der ute, ikke minst for spillere som sliter med å finne gode kvinnelige rollemodeller i media som viser dem at kjønn slettes ikke behøver være en hindring eller begrensning. Med tanke på at halvparten av spillerne der ute faktisk er kvinner er det vel sannelig på tide med noen flere Aloy-er i mediet.