Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
artikler

2017: Tidenes beste og verste spillår? - Del 1

Året som gikk kunne by på mange fantastiske spill, men også flere ting som virkelig satte kraftige dempere på gleden.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Nå har vi altså gått inn i 2018, og dermed er det tid for å reflektere litt på året som gikk. Jeg har hørt flere si at noen av tidenes beste spill kom ut i fjor, og at 2017 kanskje var tidenes beste år for spillindustrien. Samtidig kan jeg bare ikke komme over hvor dårlig året var på enkelte områder også. Derfor er det greit å minne både meg selv og dere på akkurat hva som skjedde i fjor.

Det tok virkelig ikke lang tid før vi fikk en nevneverdig nyhet i 2017. Allerede den 9. januar kunne Microsoft og Platinum Games bekrefte ryktene om at Scalebound hadde blitt kansellert. Som om kanselleringen av et interessant spill ikke var nok førte dette også til at mange begynte å stille spørsmålstegn ved Microsoft sin interesse for å lage egne spill. Xbox-sjefen Phil Spencer har derfor måtte gå ut flere ganger i år for å si at selskapet for tiden virkelig jobber med å skaffe seg noen nye utviklerstudio som kan lage eksklusive spill for dem.

Heldigvis tok det ikke lang tid før gode nyheter begynte å dukke opp. De neste månedene var nemlig fylt med underholdende spill. Yakuza sitt flotte 2017 startet med Yakuza 0 den 24. januar, og samme dag viste Capcom at Resident Evil ikke er død med Resident Evil 7: Biohazard. Uken etter gikk vi inn i februar, og det skikkelige startskuddet for året gikk av. I løpet av de fire neste ukene fikk vi spill som Nioh, For Honor, Night in the Woods, Torment: Tides of Numenera og ikke minst Horizon: Zero Dawn for min del. Allerede da begynte det å gå diskusjoner om hvordan starten på året hadde vært helt fantastisk. Disse eksploderte uken etter.

For Nintendo var endelig klare med en ny konsoll, Nintendo Switch. De stoppet ikke der heller. Sannelig ble det ikke lansert et utrolig bra Zelda-spill samme dag også. The Legend of Zelda: Breath of the Wild tok verden med storm. I starten hadde faktisk Switch-utgaven av spillet solgt mer enn selve konsollen. Meningene er delte om Link sitt nyeste eventyr, men majoriteten mener helt klart at dette satte en ny standard for såkalte "open world"-spill. Samtidig viste det mye av potensialet i hybridkonsollen, noe som har ført til at Switch allerede nærmer seg salgstallene til Wii U.

Med det i tankene er det ikke rart at mars i hovedsak huskes som Nintendos måned, men vi skal heller ikke glemme at Ghost Recon: Wildlands, Nier: Automata, Thimbleweed Park og Mass Effect: Andromeda kom den måneden også. Førstnevnte viste akkurat hvor populære Ubisoft-spill kan være med å forbli årets bestselgende spill helt til Destiny 2 ble lansert fem måneder senere. Sistnevnte markerte på sin side starten på å forferdelig år for Electronic Arts-fansen.

Mass Effect: Andromeda rakk ikke å bli offisielt lansert engang før EA Access / Origin Access-medlemmer begynte å dele sine bekymringer. Ansiktsanimasjoner som ikke holdt mål og store tekniske problemer var bare starten på det som skulle bli en meget vanskelig tid for det etterlengtede spillet. Etter en ganske lunken mottakelse av Mass Effect 3s avslutning var det ikke rart at mange valgte å holde lommeboken lukket da jungeltelegrafen gjorde det klart at Andromeda ikke levde opp til seriens rykte. Dette førte til at spillet ikke solgte like godt som EA hadde forventet, noe som igjen ble en av grunnene til at de kort tid etter bestemte seg for å stenge utviklerstudioet som hadde jobbet med spillet, Bioware Montreal. Siden den gang har selskapet gjort det klart at de vil ta en lenger pause fra Mass Effect-serien for å se hva som må gjøres annerledes i eventuelle spill i fremtiden. Husk det siste der, for det kommer jeg tilbake til senere.

Årets første kvartal startet altså i hovedsak ekstremt bra, men inneholdt også noen av årets mest skuffende opplevelser. Stemningen var uansett ganske god i spillverden. Dette skyldtes blant annet at årets største overraskelse, PlayerUnknown's Battlegrounds, begynte å komme frem i søkelyset. Early access-spillet ble stadig mer populært, og situasjonen har ikke akkurat endret seg nevneverdig siden den gang.

På toppen av det hele fortsatt den gode trenden med fantastiske spillanseringer. Vi var ikke langt ute i april før Persona 5 endelig kom ut her til lands, og de tre neste ukene kom med både Outlast 2, Yooka-Laylee, What Remains of Edith Finch, The Disney Afternoon Collection, Little Nightmares og fler. Den fjerde måneden bestod derfor i hovedsak av etterlengtede lanseringer, og ingen nevneverdige problemer.

Mai var heller ikke så verst, men gjorde oss bekymret i noen dager. Square Enix kunne nemlig fortelle at de hadde planer om å kvitte seg med Hitman-skaperne IO Interactive. Det viste seg etter hvert at danskene hadde fått nok penger til å overleve for seg selv, samt få lage flere spill med Agent 47 i hovedrollen, så alt endte godt. Den eneste andre nevneverdige nyheten var vel egentlig at Rockstar bestemte seg for å utsette Red Dead Redemption 2 til neste år, men med tanke på hvor tom lommeboken ble i løpet av høsten var vel det egentlig bare bra.

Da ble det lettere å kose seg med et av årets beste slåssespill, Injustice 2. Arkane viste også at de fortsatt vet hvordan de lager fascinerende omgivelser som forteller en historie i Prey, Gun Media kunne slippe et litt ruskete Friday the 13th-spill ut i det fri, og Tequila Works fikk vist hva Rime faktisk er etter lang tid med stillhet.

En av grunnene til at mai var relativt stille nyhetsmessig var selvsagt at den store E3-messen var like rundt hjørnet, og som vanlig fikk vi en haug med nyheter. Noen av spillene som ble annonsert var blant annet A Way Out, Anthem, Assassin's Creed: Origins, Dragon Ball FighterZ, Metroid Prime 4, Metro Exodus, Monster Hunter World og Pokémon til Nintendo Switch. I tillegg skapte Microsoft en del debatt da de offentliggjorde mer informasjon om Xbox One X aka. Project Scorpio, så her var det noe for nesten enhver smak. Det mest kontroversielle som kom ut av messen kan sies å være at Sony fortsatt ikke ønsket å la PlayStation 4-spillere få spille sammen med Xbox One- og Switch-spillere, så det sier vel sitt om den gode stemningen.

Kanskje skyldtes noe av dette at vi allerede hadde fått kose oss med Tekken 7 og Dirt 4, mens Arms, The Golf Club 2 og Crash Bandicoot: Nsane Trilogy var like rundt hjørnet. De fleste avsluttet derfor den første halvdelen av 2017 med godt humør. Noen var litt gretne over bråket rundt Grand Theft Auto V-modifikasjonene, men mye av dette roet seg ned ganske fort.

Her har dere altså en relativt kort oppsummering av hvordan de første seks månedene i 2017 utartet seg. Jeg vet ikke med dere, men personlig følte jeg at spillverden smilte fra øre til øre. For all del, vi hadde fått noen nyheter som virkelig svidde, men samtidig hadde starten på året gitt oss flere fantastiske spill. Kunne denne flotte flyten fortsette eller ville det komme flere sure epler i andre halvdel? Vel, andre halvdel av året ble langt fra perfekt, men det skal vi gå nærmere inn på i morgen. Da har tiden nemlig kommet for å ta for seg "alt" som skjedde fra juli til slutten av desember. Mens dere venter på den artikkelen vil jeg gjerne høre hva dere synes om første halvdel av 2017. Hvilke tanker hadde dere da sommeren kom?