Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

2017: Tidenes beste og verste spillår? - Del 2

Nå har tiden kommet for å ta for seg høsten på godt og vondt.


Vi har gått inn i 2018, noe som betyr blanke ark og fargestifter til. Samtidig betyr dette også at vi kan reflektere litt på året som har gått, og hvordan det endte opp. I går tok jeg for meg første halvdel av 2017 i første del av denne serien, og nå har tiden kommet for de siste seks månedene. Atter en gang får jeg mimre tilbake til mye positivt, men samtidig har tiden kommet for noe av det verste som skjedde i fjor.

For noen år siden var sommermånedene tiden for å kose seg med spill man hadde kjøpt månedene før, men juli i fjor var slettes ikke dårlig hva nylanseringer angår. Square Enix viste at Final Fantasy XII fortsatt kunne levere varene med remasteren Final Fantasy XII: The Zodiac Age. Nintendo viste på sin side at tredjepersons skytespill kunne være veldig underholdende på Nintendo Switch med Splatoon 2, mens Supergiant Games leverte varene for tredje gang på rad med Pyre.

Omtrent samtidig gikk Pokémon Go inn i sin andre sommer, og Niantic håpet at implementeringen av legendariske Pokémon ville skape en ny storhetstid for fjorårets gigantsuksess. Uheldigvis for dem valgte de å også markere dette med festivaler over hele verden. Eller, planen var at det skulle bli god stemningen over hele verden, men den første festivalen i Chicago ble det mange vil betrakte som en katastrofe. Spillet led fortsatt av utrolig mange ødeleggende problemer, samtidig som både servere og nettverksleverandører strevde med å leve opp til en store pågangen. Situasjonen ble så ille at Niantic bestemte seg for å gi de besøkende noen plaster på såret, men måtte også se seg selv bli saksøkt av folk som hadde kommet langveis fra for å delta på det de hadde håpet skulle bli årets store begivenhet. Plutselig ble store deler av verden minnet på hvorfor millioner av spillere nedprioriterte spillet etter noen uker i fjor, samtidig som Niantic innså at man ikke bør få dollartegn i øynene før man har planlagt litt bedre og levert det man lover.

Så var det tid for å starte den store spillhøsten, og det med noen skikkelige overraskelser. Både positive og negative. Ninja Theory viste at de kan mer enn hektisk slåssing ved å dempe budsjettet kraftig og fokusere på mental helse i Hellblade: Senua's Sacrifice, Sega fikk hjelp til å vise at et lynraskt pinnsvin faktisk kan underholde i moderne tid med Sonic Mania, vi fikk se at samarbeidet mellom Ubisoft og Nintendo fungerte veldig godt i Mario + Rabbids: Kingdom Battle, Life is Strange: Before the Storm overgikk mange forventninger uten spesielle krefter, Fullbright fortsatte å dele folks meninger med Tacoma, og Naughty Dog klarte seg veldig bra uten Nathan Drake i Uncharted: The Lost Legacy. Dessverre var dette også en måned hvor Volition nok ble overbevist om at de vil bli betraktet som "Saints Row-studioet" til evig tid med Agents of Mayhem, og Lawbreakers gjorde oss virkelig oppmerksomme på at et spill kan mislykkes totalt salgsmessig til tross for gode anmeldelser.

Nyhetsmessig kan jeg ikke huske særlig mange nevneverdige nyheter. Microsoft måtte til slutt innse at de måtte utsette Crackdown 3, mens 2K Games oppdaget hvor kjedelig det er når coverstjernen bestemmer seg for å bytte lag når coveret med vedkommende ikledd en annen drakt allerede har gått i trykken.

September var måneden flere titalls millioner hadde ventet på. Tiden var kommet for å se hvilke forbedringer Destiny 2 hadde å by på, Divinity: Original Sin II fikk PC-spillere verden over til å gro fast i stolene sine, Metroid: Samus Returns satte Samus tilbake på radaren, fotballfansen løp til butikken/nettbutikken for å kjøpe FIFA 18, Monokuma testet hjernene våre på flere måter i Danganronpa V3: Killing Harmony, hestekrefter og bildekk fikk kjørt seg i Project Cars 2, mens PC- og Xbox One-spillere løp rundt for å vise familiemedlemmer hvordan spill kan se ut med Cuphead.

Etter over tjue år med venting fikk vi også se en ferdig utgave av Star Fox 2. Super Nintendo Classic Mini var nemlig å finne i butikkene om du var rask nok, og som forventet ble den mer populær enn insektsspray på en entomofobikonferanse. Vi fikk også se hvor raske utviklere kan være når de ønsker å følge en populær trend. Flere personer hadde spilt PUBG enn DOTA 2 enkelte dager i august, så det var ikke tvil om at konseptet fungerte. Dermed tok det ikke lang tid før spill som Fortnite og Grand Theft Auto V prøvde seg på lignende moduser. Dette fikk blant annet Bluehole-sjefen til å true Epic Games med søksmål, men den situasjonen roet seg ganske raskt, så stadig flere utgivere gikk åpent ut og sa at de helt klart var interessert i å lage lignende spill eller moduser. Følgene av dette får vi se de neste månedene og årene.