Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler
Ys VIII: Lacrimosa of Dana

Glemte perler: Ys VIII: Lacrimosa of Dana

Vi fortsetter artikkelserien Glemte Perler med en rimelig fersk perle, nemlig Ys VIII:Lacrimosa of Dana, som fortjener oppmerksomhet før den nye versjonen kommer ut.


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus
Ys VIII: Lacrimosa of Dana

I artikkelserien «Glemte perler» tar Gamereactor for seg spill som er bra, men som av en eller annen grunn ikke har blitt anmeldt av Gamereactor da det kom ut. Forrige gang leste vi om Kristians mimretur i To the Moon. Denne gangen er ferskingen Anders på plass for å snakke om et helt annet spill, nemlig det smått ukjente Ys VIII: Lacrimosa of Dana!

Sjansen for at den gjennomsnittlige nordmann har hørt om spillserien "Ys", er nokså liten. Først og fremst fordi det er et japansk rollespill som ikke heter Final Fantasy, men også fordi spillene er spredt blant eldre, eller litt mindre populære konsoller. Alt i fra Nintendo Entertainment System til Playstation Portable faktisk. Således er Ys en serie som begynner å dra litt på årene og med sitt første spill lansert i 1987, er det en serie med like lang levetid som nevnte og mer kjente Final Fantasy. I takt med den økende globaliseringen, begynner vi som er bosatt i vestlige land stadig å få større tilgang på spill som har sin opprinnelse fra østen. I 2012 dukket Ys: Memories of Celceta opp på Playstation Vita, og i fjor fikk vi servert det nyeste kapittelet i serien. Spillet med det klingende navnet: Ys VIII: Lacrimosa of Dana, ble lansert på henholdsvis PlayStation Vita og PlayStation 4.

I Ys har vi for vane å møte figuren Adol Christin. Han kjennetegnes av knallrødt hår og at han knapt sier et ord. Slike "stumme" protagonister har kanskje en tendens til å fremstå som litt anonyme, men denne figuren har vært det siden begynnelsen, og har vel nesten blitt Nihon Falcom sin utgave av Link fra The Legend of Zelda. Adol er en eventyrlysten sjel som ofte har en uvane for å rote seg bort i litt uheldige situasjoner. I Lacrimosa of Dana befinner han seg på et luksusskip kalt Lombardia. Skipet blir angrepet av et gigantisk sjømonster og synker til bunns. Når Adol våkner, befinner han seg på en ukjent øy. Sammen med flere overlevende fra forliset, inkludert skipets kaptein og Adol's bestevenn Dogi, legger de ut på en ferd for å utforske øya. De finner raskt ut at de ikke er alene...

Ys VIII: Lacrimosa of Dana

På øya hvor Lacrimosa of Dana finner sted, blir alle overlevende fra skipet stasjonert i landsbyen Castaway Village. Dette er en landsby du selv er med på å bygge opp, først og fremst ved å lete etter andre overlevende som kan være med å bidra med sine egenskaper. Her møter du blant annet en overivrig selger hvor du kan bytte til deg ulike gjenstander, en hardbarket kvinnelig smed som kan oppgradere utstyret ditt, og en nervøs medisinstudent som vil sørge for å holde helsa di på stell. I tillegg får Adol med seg sine egne følgesvenner på oppdagelsesferden. De er i bunn og grunn stereotyper av figurer som har eksistert i denne sjangeren en god stund, men etter 30 år forventer jeg ikke lenger at noen skal klare å dikte opp noen splitter nye personligheter. De har sine øyeblikk alle sammen og jeg kan trygt si at jeg har vært borti verre figurer i denne sjangeren.

De fleste karakterer backes også opp av et relativt solid stemmeskuespill. Adol sier som nevnt lite, men har i stedet tekstbaserte dialoger med et par valgmuligheter. Hvilke dialoger du velger har nok relativt lite utfall på spillet videre, men alternativet er nå der likevel. Et gjennomgående problem i spillet generelt, er derimot at det er alt for mange dialoger i form av tekst. Noen setninger føles unødvendige, gir lite mening eller ser like teite ut uansett hvor i spillet de går igjen. Det er ikke første gang en oversettelse fra et japansk spill er dårlig, men i Lacrimosa of Dana sitt tilfelle, er det faktisk så ille at utviklerne måtte oversette en del av spillet på nytt via en patch. Historien i spillet revolusjonerer heller ingen verdens ting, men i godt over halvparten av spillet er det ikke den som trekker deg fremover. Det er kun ønsket om å ville utforske øya, finne flere overlevende og skaffe materialer til å bygge opp Castaway Village. Det er ganske overraskende hvor lenge det faktisk kan holde deg gående, til historien begynner å huke mer og mer i tak i deg.

Ys VIII: Lacrimosa of Dana
Ys VIII: Lacrimosa of Dana