Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Ingar om E3: Høydepunktene, overraskelsene og skuffelsene

E3-messen er over, og vi i Gamereactor har selvfølgelig noen tanker om alt vi har sett og hørt. Førstemann ut er Ingar med sine oppturer og nedturer.


Facebook
TwitterReddit

E3 er på mange måter spillbransjens svar på julaften. Man gleder seg alltid litt til den tiden av året, selv om man innerst inne vet at høytiden sjelden blir slik man ser for seg, og man har en følelse av at det gjerne var mer stas da man var yngre. Likevel kommer man ut av det hele på plussiden: litt mer optimistisk for fremtiden, litt gladere og muligens også litt tyngre (noe må vi jo spise og drikke under de lange pressekonferansene).

Som vanlig har årets E3-messe gitt oss noen høydepunkter og overraskelser. Samtidig har vi som normalt kjent litt på skuffelsen og følt at noe har manglet. Eksakt hva som faller under hvilken kategori vil nok variere for den enkelte, men her følger i det minste min liste fra E3-messen 2018. De ekstatiske høydepunktene har uteblitt i år, men likevel føler jeg årets E3-messe samlet sett kom fint ut av det hele.

Høydepunktene:

Bethesda dominerte:

Selskapet som etter mitt syn leverte den beste presentasjonen helhetlig sett i år var Bethesda. Her fikk vi et selskap som leverte det vi til syvende og sist vil ha på E3-messen, nemlig nyheter av både den forutsigbare og den overraskende sorten. Noe av det kan vi vel også trygt si er ekstremt etterlengtet blant fansen - ja, jeg sikter selvfølgelig til The Elder Scrolls VI-annonseringen. Noe mer enn en bekreftelse på at spillet eksisterer fikk vi ikke, men for fansen er vel det nok (så får vi se om man må vente like lenge som man måtte vente på The Last Guardian og Final Fantasy XV). Selv sliter jeg fortsatt med å komme helt inn i The Elder Scrolls-spillene, men lovnader om mer Doom og mer Wolfenstein med to tvillingsøstre som banker livskiten ut av nazister (hva mer trenger man i livet?) tar jeg gjerne imot. I tillegg annonserte Bethesda Starfield, sin første nye IP på 25 år. De neste årene kan fort bli svært solide og sterke for Bethesda, og etter alt å dømme vil ikke det være ufortjent.

The Last of Us: Part II

Etter et knallsterkt år for PlayStation kunne det fort blitt vanskelig for Sony å levere, og til en viss grad kunne de ha overrasket oss mer. Derimot var det ingenting å si på vårt første innblikk i The Last of Us: Part II. Spillet virker til å bygge trygt videre på det knallsterke grunnlaget fra det første spillet, og med Ellie som hovedrollefigur kan dette fort bli et særdeles spennende eventyr. Volden var brutal og vemmelig, fiendenes kunstige intelligens virker å være usedvanlig skarp og velutviklet, og ansiktsanimasjonene er like fenomenale som de alltid har vært i Naughty Dog-spill. Dessuten har de allerede nailet det som kanskje er spillhistoriens beste kysseanimasjoner. Ikke all spillteknologisk utvikling trenger å være stort og bombastisk; noen ganger holder det å få på plass de små detaljene.

Super Smash Bros. Ultimate

Nintendos konferanse var en litt blandet opplevelse (mer om det senere), men om ikke annet valgte de å kjøre fokuset på årets største spill fra deres hold fullt ut. Det kan fort vise seg å lønne seg, for Super Smash Bros: Ultimate virker til å bli en ekstremt innholdsrik opplevelse. Alle tidligere slåsskjemper inkludert. Gamle baner. Det å kunne dukke unna i lufta i ulike retninger. Gamecube-kontrollstøtte. Og ikke minst: Fansen har blitt bønnhørt, og Ridley er nå inkludert som spillbar rollefigur som den første Metroid-figuren utenom Samus (til sammenligning har vi gjennom årenes løp fått seks Fire Emblem-rollefigurer - jeg er fan av Fire Emblem, men selv jeg synes fokuset blir litt i overkant). At spillet dessuten kommer ut i år er en gledelig overraskelse, og juleferien kan fort ende opp med såre tomler og intens gauling mens busta fyker i intense kamper online og lokalt.

Ghost of Tsushima

Min forkjærlighet for klassiske samuraifilmer er noe jeg dessverre ikke får like mye utløp for i disse dager som for noen år siden, ettersom jeg sliter med å samlet venner på filmkvelder dersom svart-hvittfilmer av Akira Kurosawa står på programmet. Derfor er det ekstra stas de gangene jeg kan få utløp for min indre rufsete yojimbo i beste Toshiro Mifune-stil, og det kan se ut som Ghost of Tsushima i det minste vil tilfredsstille noe av dette. Selv om kampsystemet i spillet fortsatt ser ut til å trenge litt finpuss, er det ingen tvil om at det er de klassiske samuraifilmene som ligger til grunn for inspirasjonen på dette området. Det ser rett og slett både vakkert og underholdende ut. Nå gjenstår bare muligheten for å velge japansk stemmeskuespill og en lanseringsdato, og alt er såre vel.

Beyond Good & Evil 2

I fjor var det Ubisoft som stakk av med seieren for beste pressekonferanse i min bok, og mye av årsaken skyldes at vi endelig fikk et livstegn fra Beyond Good & Evil 2. Bildet av Michel Ancel som tørker en tåre fra øyekroken etter endeløs applaus er blant de gode E3-øyeblikkene man husker, og det er ikke så rart at spillet høster såpass stor oppmerksomhet. Beyond Good & Evil var et meget underholdende eventyrspill som fikk altfor lite oppmerksomhet i sin tid, og slutten var såpass åpen at en oppfølger er noe vi har ventet på i evigheter. Med en ny trailer har vi endelig fått bekreftet at både Jade og Pey'j er med også denne gang, skjønt kanskje ikke slik vi nødvendigvis hadde sett for oss. Spørsmålene er mange, og ikke bare knyttet til selve spillets historie, for Ubisofts idé om å alliere seg med HitRecord for å åpne for brukerutviklet innhold i spillet har noen ubesvarte spørsmål når det gjelder betaling og de interne utviklernes rolle i det hele. Uansett er det moro å se at Beyond Good and Evil 2 lever videre, og det blir spennende å se hvordan sluttproduktet blir.

Grim Fandangos 20-årsjubileum:

I forbindelse med 20-årsjubileet til Grim Fandango skal spillet nå lanseres til Switch. Hvorfor Nintendo utelot å nevne dette i sin egen presentasjon er jo et mysterium, men 20-årsbjubileet har ikke gått upåaktet hen på E3. Mye skjer på E3-messen utenom de store pressekonferansene, ikke minst på arenaen som kalles E3 Coliseum. I det som må kalles et uvanlig prosjekt fikk Double Fine-overhode Tim Schafer samlet sammen stemmeskuespillerne fra Grim Fandango, og med live musikk i bakgrunnen sitter så gjengen i en time og fremfører dialogen fra spillet. Det er et festlig, småkleint og humørfylt E3-øyeblikk som absolutt er verdt å få med seg, og som ikke minst minner meg på hvor briljant Grim Fandango fortsatt er.

Skuffelsene:

Square Enix-konferansen

Med tanke på at Square Enix skulle ha sin første E3-konferanse siden 2015, var det lov å håpe på mer enn det vi fikk servert. Etter litt over en halvtime satt vi igjen med annonseringen av to nye spill - Babylon's Fall fra PlatinumGames og The Quiet Man fra Human Head Studios - uten at vi fikk vite så mye om noen av dem. Alt annet Square Enix presenterte var enten titler vi visste om fra før eller som allerede var presentert på andre pressekonferanser, som The Awesome Adventures of Captain Spirit-annonseringen på Microsoft-konferansen. På toppen av det hele nevnte Square Enix nada om Final Fantasy VII: Remake eller The Avengers-spillet de annonserte i fjor. Det blir for tynt, Square Enix!

Lite Nintendo-nyheter

Mens vi snakker om tynt, er det ikke å stikke under en stol at Nintendo-presentasjonen også var litt innholdsfattig. Med unntak av åpningsspillet, robot-kampspill Daemon X Machina som henter klar visuell inspirasjon fra Grasshopper Manufacture-spill som Killer 7 og Killer is Dead, var det ikke mange nyheter å spore i denne presentasjonen. Når de i tillegg hoppet over visse annonseringer som faktisk hadde vært kule å nevne i hovedpresentasjonen, som Switch-versjonen av Grim Fandango, kan man ikke annet enn å sitte igjen med en følelse av «Var det alt?».

Fortsatt ikke noe innblikk i Star Wars Jedi: Fallen Order

Respawn Entertainment har imponert stort med begge Titanfall-spillene. Jeg gleder meg derfor vilt til Star Wars-spillet de jobber med å utvikle. Så hvorfor det da skal ta så lang tid før vi får vite noe som helst om spillet er en gåte. På EA-konferansen var det lov å håpe, men det eneste vi fikk var en tittel og hvilken epoke spillets handling skal foregå i. Med tanke på at spillet først ble annonsert for to år siden er det på tide vi snart får se noe mer, for det holder ikke at vi kun har fått to Battlefront-spill under Star Wars-paraplyen etter at Disney kjøpte opp lisensen. Speaking of which, hvor er Star Wars hen i Kingdom Hearts III?

Xbox-året 2018 ser fortsatt syltynt ut

Microsoft hadde mye interessant å vise frem på sin konferanse, både av eget materiale og spill vi også kommer til å se på andre plattformer. Likevel er det tydelig etter E3-konferansen at Microsoft sliter i konkurransen mot Sony. Det er fortsatt vanskelig å overbevise folk om hvorfor Xbox One er et reelt alternativ til PS4, når sistnevnte har en seiersrekke av eksklusive titler som God of War, Horizon: Zero Dawn, Persona 5 og kommende titler som The Last of Us: Part II. Med fraværet av store eksklusive titler i 2018 vil resten av året bli minst like vanskelig for Xbox One, hvorpå Sony vil øke forspranget sitt denne generasjonen.