Norsk
Gamereactor
artikler

E3s merkeligste annonseringer

Mange av tingene vi fikk se på E3-messen fikk mange til å juble, men en del av dem fikk Eirik til å stusse på hvorfor selskapene brukte penger på dette.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi gleder oss i flere måneder til Electronic Entertainment Expo og hvilke store annonseringer som venter oss. Ryktene, forventningene og ertingen fra spillselskapene holder debatten i live på både nettforum, og kvelder med venner, mye lenger enn selve messen holder på. Når messen så avsluttes begynner folk å reflektere over hva vi fikk se og hva som imponerte oss mest. Blodet koker fortsatt hos mange flere uker etterpå, så det er ikke rart at hjernen ikke får tid til å tenke over akkurat hvor merkelige noen av tingene vi fikk se var. Noen av annonseringene på årets E3-messe viser nemlig at vi alle er forskjellige, og at selskapene derfor må presentere ulike ting på ulike måter. Jeg vil derfor nevne noen av tingene som fikk meg til å stusse litt under de spennende dagene.

Bethesda endrer mening
Mange har sagt at Bethesda sin konferanse var en av de, om ikke den, beste konferansen på årets E3-messe, og det er trygt å si at de hadde mye interessant å vise frem. Noen fikk Rage 2 klasket rett på radaren, annonseringen av Doom Eternal bekreftet det vi alle visste ville komme, Arkane hadde mye gledelig nytt for Prey-fansen, Todd Howard gjorde sitt beste for å overbevise Fallout 76-tvilerne, og Wolfenstein: Youngblood viste at Machine Games følger samme oppskrift som forrige gang. Mange av disse er helt klart på ønskelisten min fremover, men de viser sannelig hvor raskt vi glemmer også!

Husker du "Save Player 1"-videoen vi fikk fra Bethesda på The Game Awards i desember? Den videoen hvor kjente skuespillere gjorde det klart at selskapet ikke ville slenge seg på trenden ved å inkludere flerspillermuligheter i nærmest alle spillene sine? Spol frem seks måneder. Plutselig ligger mye av fokuset på at Wolfenstein: Youngblood lar oss spille med en venn, Fallout 76 kan ikke spilles offline, Prey vil få en flerspillermodus, The Elder Scrolls: Blades lar oss utforske andres byer, og med navnet Eternal kan du være relativt sikker på at Doom-oppfølgeren vil ha flerspillerkomponenter også. Selskapet som skulle "redde enspillerdelen i spill" implementerer plutselig flerspillerdeler i tre av de tidligere enspillerfokuserte seriene sine. Jeg ville ikke akkurat ropt etter Bethesda for å redde meg...

E3s merkeligste annonseringer
Dette er en annonse:

Command & Conquer-fansen vil ikke ha free-to-play
Jeg er av typen som gir blanke søren i esport og de fleste mobilspill, så avdukingen av Command & Conquer: Rivals var uten tvil sekvensen som gjorde det klart for min del at EA Play-konferansen til EA blir stadig dårligere. Enten er mainstream-spillerne der ute veldig fornøyde med hvordan disse tre konferansene har vært, eller så tar rett og slett selskapet ikke til seg tilbakemeldingene de får hvert år. Electronic Arts kan også bare ha hukommelsestap, for jeg fikk i alle fall en følelse av déjà vu da Command & Conquer: Rivals ble vist frem.

Det har nemlig gått seks år siden EA slapp sitt forrige egenlagde Command & Conquer med Command & Conquer: Tiberium Alliances, for i mellomtiden har blant annet Command & Conquer: Generals 2 blitt kansellert. EA og utviklerne har delte meninger om hvorfor sistnevnte skjedde, men det var aldri tvil om at fansen ikke likte det de fikk se i alpha-testene. Serien var helt klart på vei i en retning de ikke likte, og en stor del av disse skyldte på spillets f2p-modell og utvannede gameplay. Utviklerstudioet ble derfor lagt ned, og spillet kansellert mens EA skulle "ta serien dit fansen ønsker". Vel, jeg trenger vel egentlig ikke å si så mye mer etter å ha tipset deg om å sjekke forholdet mellom positive og negative anmerkninger på annonseringstraileren til Command & Conquer: Rivals. EA kunne kanskje ikke forutsett 428 positive og over 14000 negative tilbakemeldinger, men de må da ha visst at dette ikke ser ut som spillet folk har lengtet etter.

E3s merkeligste annonseringer

The Elder Scrolls VI
Å ha en god del fokus på online-aspekter av spillene sine var ikke det eneste Bethesda gjorde annerledes i år. De andre konferansene selskapet har hatt gjennom årene har i stor grad handlet om spill som skulle komme innen noen få måneder, men denne gangen valgte de å avslutte ved å gi oss teasertrailere for Starfield og The Elder Scrolls VI. Studioet håpet nok å bli kvitt mye av maset om når de to spillene skal komme ved å gjøre dette, så avgjørelsen om å gjøre det er kanskje ikke ekstremt merkelig. Det som er merkeligere i mitt hode er reaksjonen annonseringene fikk.

Dette er en annonse:

Om det er noe som virkelig minner meg på hvor lite en gjennomsnittlig person følger med på hva de ulike utviklerstudioene jobber med så er det slike annonseringer. Med fare for å høres ekstremt kjepphøy ut: hvem i alle dager var det som ikke visste at Bethesda Game Studios har startet det grunnleggende arbeidet med å lage et nytt The Elder Scrolls? Tydeligvis en del, for annonseringen tok sosiale medier med storm. En bitteliten teasertrailer som kanskje gir en bitteliten indikasjon på hva som venter om minst tre år fikk verden til å eksplodere. Hvilken forunderlig verden vi lever i. Kanskje bør jeg allerede nå skrive en nyhetssak om at FIFA 20 kommer neste år, og at spillet vil ha forbedrede animasjoner og fortsatt ha veldig lite fokus på kvinnefotball? Breaking news!

E3s merkeligste annonseringer

Altfor mange trailere
Trailere er en essensiell del av E3-messen, så jeg skal ikke klage på at spill vises frem. Det får uansett være måte på hvor mange trailere et spill skal ha i løpet av noen få dager, om ikke timer. Både Kingdom Hearts III, The Division 2 og Super Smash Bros. Ultimate fikk så mye tid i rampelyset i løpet av kort tid at jeg ærlig talt følte interessen min for ny informasjon stupe, og det sier litt med tanke på hvor mye jeg gleder meg til The Division 2. Men når Kingdom Hearts III skal være til stede på både Square Enix, Xbox og PlayStations konferanser med noen trailere som enkelte var usikre på om viste noe nytt eller ei, er det greit å minne Square Enix på at det er noe som kalles å bli mett på informasjon. The Division 2s trailere var av forskjellig slag med filmatiske sekvenser, gameplay og videodagbøker, så det var tydelig at Ubisoft ønsket å helgardere seg ved å ha noe for enhver smak, noe som samtidig fører til at alle får se ting de synes er kjedelige. Super Smash Bros. Ultimate var i en helt egen klasse. Jeg vet dette er et spill mange av dere gleder dere utrolig mye til, men begynte du virkelig ikke å bli lei da Nintendo valgte å gå gjennom hver figur som har vært i serien, og i tillegg hadde detaljerte sekvenser som fokuserte på bittesmå endringer og en turnering. E3 er uten tvil et flott utstillingsvindu for kommende spill, men det er en grunn til at klesbutikker ikke fyller vinduene sine med de samme klærne og at de ansatte ikke puster oss i nakken hele tiden.

E3s merkeligste annonseringer

Square Enix hadde en egen stream
Når jeg uansett snakker om trailere: hvorfor i alle dager hadde Square Enix sin "konferanse-stream"? De fleste av spillene deres var jo allerede vist andre steder. Kingdom Hearts III nærmest overalt, mens Just Cause 4, Shadow of the Tomb Raider, The Awesome Adventures of Captain Spirit og Nier: Automata ble alle vist frem på Xbox-konferansen. Forhåpningene om å se Avengers-spillet, Final Fantasy XV-utvidelser og Life is Strange 2 var derfor godt begrunnet, men det nærmeste vi kom disse var at Dontnod ventet til messen var ferdig med å gi oss lanseringsdatoen til Life is Strange 2! Jeg forstår at selskapet viste frem mange spill folk gleder seg til, men for oss som følger alle konferansene blir dette bare latterlig.

E3s merkeligste annonseringer

Var det noen konferanser eller annonsering som fikk deg til å stusse, og som du mener burde fått en plass i artikkelen? Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet!



Loading next content