Norsk
Gamereactor
artikler
Sea of Thieves

Cursed Sails: Rare om allianser og forræderi i Sea of Thieves

Vi snakket med Rare i forkant av lanseringen av Cursed Sails, den nye store innholdsoppdateringen til Sea of Thieves.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Sea of Thieves satt seil tidligere i år, og siden da har pirateventyret tiltrukket seg fem millioner spillere. Nå har gjengen i Rare lansert nytt innhold i form av Cursed Sails-oppdateringen som landet den 31. juli. Den nye oppdateringen tilføyer AI-styrte skjelettskip, og nye funksjoner som oppfordrer til mer samarbeid mellom spillerne.

I forkant av lanseringen fikk vi muligheten til å slå av en prat med to av hovedutviklerne bak spillet, Joe Neate og Mike Chapman. Vi startet intervjuet med å spørre om hvordan de har tenkt å holde på spillerne, og hvordan samfunnet har vokst siden lansering.

Sea of Thieves
Dette er en annonse:

Joe Neate: Det har vært en fascinerende reise så langt. Det har gått fire måneder, og vi har nådd alle målene vi satt for oss selv. Nå ser vi på hvor langt vi kan gå og hva vi kan gjøre med den muligheten vi har fått. På grunn av måten folk spiller Sea of Thieves på, så er antall ukentlig aktive spillere den mest relevante statistikken for oss. Noen spiller det en gang i uka, mens andre samler sammen en gjeng med venner og spiller det kun i helgene. Noen er så klart mye mer aktive enn det, men det er disse tallene vi ser på, da.

Men ja, vi har en sunn spillerbase, ikke bare når det gjelder antall spillere, men også kulturelt sett, fordi spillsamfunnet vårt skjønner hva slags spill vi har laget. Så klart blir spillet rikere av oppdateringer som The Hungering Deep, The Cursed Sails og The Hidden Shores, men det blir også gjort rikere av spillerne og alt det de gjør i spillet. Fra legendariske pirater som tar med seg nybegynnerpirater på legendariske eventyr, til han som har laget en David Attenborough-lignende serie fra verdenen i Sea of Thieves, som rett og slett er fantastisk - jeg tror den neste episoden hans skal handle om haier.

Sea of Thieves

Som utviklere er vi veldig spente på hvilken retning vi kan ta spillet i. Hvor langt kan vi ta det? Hvor stort kan vi gjøre det? Samtidig som vi opprettholder kjernen i spillet, kjernevisjonen for dette morsomme, hyggelige multiplayer-spillet som gjør ting veldig annerledes. Det er et multiplayer-spill for de som ikke spiller multiplayer-spill. Jeg tror at det er noe for alle i Sea of Thieves.

Dette er en annonse:

Mike Chapman: Erfaringsmessig er alle i spillet på forskjellige stadier i reisen sin. Noen spillere har kommet inn gjennom Game Pass, noen har ikke kjøpt spillet før nå, noen spillere er piratlegender, mens andre er på vei til å bli piratlegender. Så tilnærmingen vår med Cursed Sails er at alle områder i spillet må gjøres bedre og mer innholdsrikt samtidig, fordi alle er på forskjellige stadier.

Sea of Thieves

Hvordan har endringene dere har implementert påvirket de aktivitetene som var der fra begynnelsen av?

Mike: På en veldig positiv måte. PvP var veldig vanlig, men i Hungering Deep la vi inn motivasjon for at folk skulle samarbeide mer, og bygget videre på det med Bilge Rat-oppdragene. Og statistikken viser at i løpet av Hungering Deep-uka var havet dobbelt så vennlig som vanlig, og langt færre møter mellom skip førte til slåsskamper, fordi de hadde håndfaste grunner til å samarbeide.

Og forhåpentligvis har vi greid å bygge videre på det i Cursed Sails, ved å tilføye allianser, som kan gjøres offisielle ved at man hever allianseflaggene sine, og så deler man på alle belønninger og skatter som man måtte få. Så enda en motivasjon for å få til litt forskjellige møter mellom spillere. Så den retningen vi har gått i har vært veldig positiv, og har hatt en positiv innvirkning på spillernes oppførsel i verdenen.

Sea of Thieves

Joe: En av de mest interessante tingene med The Hungering Deep, var at stedet hvor Merrick oppholdt seg i The Hungering Deep ble en slags sosial samlingsplass for spillere som var på veit til å starte oppdraget, var midt opp i oppi det, eller var på utkikk etter andre spillere å slå seg sammen med. Det hadde vi virkelig ikke forutsett.

Så tilføyde vi skjelett-tronene, det første Bilge Rat-eventyret, et par uker senere. Der burde vi ha valgt ut en trone som samlingspunkt, for det hadde hjulpet med å føre spillere sammen. For det var noe mange spillere slet med, å finne noen de kunne spille sammen med på disse oppdragene. Nå har vi satt inn Bilge Rat flagget, som du kan heise for å informere andre spillere om at du er i gang med Bilge Rat-eventyret.

Så ja, hver gang vi lanseres en oppdatering lærer vi noe nytt, og vi vet at vi vil ha en blanding av ting man kan gjøre som solospiller, ting du kun kan gjøre sammen med et mannskap og ting som bare kan fullføres av flere mannskap - vi vil ha den balansen. Men vi lærer noe nytt for hver gang, og med Cursed Sails har vi prøvd å få til en større gjenspillingsverdi. Det er mange grunner til å gjøre oppdragene flere ganger, bekjempe skipene med forskjellige metoder, samarbeide med andre mannskap på forskjellige måter - fordi det var noe spillerne spurte etter, gjenspillingsverdi. For etter The Hungering Deep reagerte spillere med: "Ja, detter er megakult, men vi trenger ordentlige grunner til å gjøre det igjen, gi oss mål, gi oss belønninger for å gjøre det flere ganger."

Sea of Thieves
HQ

Hva med de som spiller alene? Hva gjør dere for at de skal ha en positiv opplevelse?

Mike: Fra et eksperimentelt perspektiv er det flere måter å gå frem på. Hver gang vi tilføyer et nytt verktøy, eller ny funksjon til verdenen, så ser vi på det fra en solospillers perspektiv. Ta noe som kommer i en fremtidig oppdatering for eksempel, en robåt som har plass til mannskap, men er du alene kan du bruke den til å frakte alle skattene din og bytte dem inn i én omgang. Men hovedpoenget her er at alt vi gjør for å føre spillere sammen og utvide måten de samhandler på, har enorm påvirkning på solospillere. Det gir enmannsbåter flere grunner til å møte hverandre i verdenen - følelsen av at de deler samme fiende, og at de nå kan gjøre alliansene sine offisielle med alliansefunksjonen i Cursed Sails - gir dem flere grunner til å samarbeide og dele belønninger og skatter. Og det kan være begynnelsen på et nytt vennskap i Sea of Thieves, at man møter noen gjennom Bilge Rat-eventyrene, eller kampanjen i Cursed Sails, og så ender man opp med å spille videre sammen.

Hvilken ny funksjon i Cursed Sails er favoritten deres?

Mike: En ting vi føler veldig sterkt for er alliansene. Det er en fysisk mekanikk hvor to skip I samme region kan heise allianseflagget, hvilket gjør alliansen offisiell. Det betyr blant annet at de kan se hverandre på kartet, og at de deler skatter og belønninger. Og det gir tematisk mening i Cursed Sails, fordi man har den delte trusselen fra alle disse skjelettskipene som har blitt lagt til i verdenen. Så det skal bi veldig interessant å se hvordan spillere bruker disse alliansene til å løse kampanjen sammen, men det kommer til å føles veldig naturlig fordi man kan bryte allianser og danne nye ganske lett, og da får man litt ekstra spenning og drama fordi man fortsatt kan skade hverandre, skulle man ønske det, men samtidig så har man disse belønningene som motivasjon, da. Jeg tror det kommer til å ha en stor påvirkning på Cursed Sails, og på kjerne-gameplayet i etterkant.

Sea of Thieves

Joe: Ja, jeg velger den samme. Det er en enkel mekanikk. Men historiene den kan føre til, med folk som forråder hverandre og danner nye allianser på kryss og tvers, de historiene kommer til å bli veldig interessante å følge med på. Og jeg tror at det å tilføye nye ting som kan resultere i interessante historier, er det vi er mest begeistret for i spillet.

Og så har du jo så klart disse store kampene med skjelettskipene, du har spesifikke mål, du har spesifikke belønninger, og alt dette er med på å gjøre spillet mer innholdsrikt i lengden. Jeg synes det funker veldig bra.

Sea of Thieves

Før lansering snakket dere om å legge til betalte DLCer og kjæledyr. Hva er statusen der?

Joe: Det har havnet litt i bakgrunnen for øyeblikket. Vi fokuserer på å gjøre opplevelsen mer interessant og innholdsrik, opprettholde en sunn spillerbase, og finne måter å utvide spillet på, og se etter nye måter å tiltrekke gamle spillere, som har droppet ut av forskjellige årsaker, og nye spillere som ikke har våget å sette seil ennå. Det er det vi har fokus på akkurat nå.

Det er flere måter å måle suksessen til spillet på, og en av de er så klart inntekter, så vi har planer om å tilføye kjæledyr som en del av vår fremtidige inntjeningsplan, men akkurat nå prøver vi å finne ut av hvordan det passer inn med de andre planene vi har for fremtiden. Vi kommer til å ha mer informasjon om det snart, vi har alltid vært åpne om at det er noe vi har lyst til å gjøre, men vi kommer til å gjøre det når tiden er inne for det.

HQ

Relaterte tekster

8
Sea of ThievesScore

Sea of Thieves

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Eirik har skrudd på seg trebeinet, tatt på seg øyelapp og satt seil i Rares nye sjørøversimulator. Men er piratlivet egentlig noe for ham?



Loading next content