Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Hvem vinner av Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro?

22. februar blir en meget interessant dag hva spillanseringer angår. Er det faktisk mulig å slippe fire storspill på samme dag uten at noen taper på det? Eirik ser på saken.


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Mange spillinteresserte fikk et relativt vanskelig valg den 27. oktober i fjor da både Assassin's Creed: Origins, Super Mario Odyssey og Wolfenstein II: The New Colossus ble sluppet på samme dag. Noe slikt hadde vi ikke sett på lang tid, men det skulle sannelig ikke ta lang tid før det ble klart at det vil skje igjen.

Noen uker før og på årets E3-messe ble klart at både Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro Exodus vil lanseres den 22. februar neste år. I fjor ble det raskt tydelig at i alle fall Wolfenstein II ikke akkurat hadde tjent på å slippes samtidig som Nintendo og Ubisofts giganter. Slikt er nærmest en selvfølge når tre storspill lanseres tett inntil hverandre, om ikke samme dag. De fleste har rett og slett et budsjett som ikke tåler å kjøpe tre spill samtidig, så da må man prioritere. Dermed vil ett eller flere av spillene tape på å faktisk stå fast ved den valgte lanseringsdagen. Derfor var det særlig ett spørsmål som dukket opp i hodet mitt på E3-messen: Hva vil skje med Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro Exodus den 22. februar? La meg tenke litt høyt.

Anthem
Bioware har fått noen riper i kvalitetsstemplet sitt de siste årene. Det hele toppet seg med Mass Effect: Andromeda i fjor. Da begynte mange å tro at studioets storhetstid var over. Nettforum verden over ble fylt med kommentarer som "de får bare én sjanse til før jeg gir helt opp" og "Bioware har bare stått på stedet hvil de siste årene". Hva bestemte utviklerne seg for å gjøre da de så dette? Legge absolutt alle krefter i sin første nye IP på tolv år; Anthem.

Hovedstudioet hadde bekreftet at de jobbet med noe nytt i 2014, men hadde ikke vist frem noe av det. Dette endret seg etter kritikken mot Andromeda. Plutselig rettet EA og Bioware nærmest alt rampelyset mot Anthem. Det ble raskt klart at spillet var noen store steg i en helt annen retning enn vi var vant til fra Bioware. Suksessen til Destiny og The Division hadde ført til at canadierne ville prøve å levere en av de utrolige historiene og universbyggingen de var kjente for i en verden man deler med andre spillere.

Folk var selvsagt fortsatt skeptiske etter skuffelsene de siste årene, men det virker som om pipen fikk en annen lyd etter årets E3-messe. Fjorårets gameplaypresentasjon hadde pirret nysgjerrigheten til mange, og dette ble forsterket til stor entusiasme etter å ha fått prøve spillet selv på årets messe. De fleste jeg har snakket med sier at kontrollene føles fantastiske, og at man virkelig føler seg som en slags Iron Man der man flyr rundt i flotte omgivelser og eliminerer fiender med et stort og variert våpenarsenal som avhenger av figurklassen sin og hvor heldig man har vært lootmessig. Plutselig kom forhåpningene til overflaten.

Noe av dette skyldes populæriteten spill hvor man deler verden med andre personer har hatt de siste årene. Folk liker å oppleve nye ting med venner, og kjempe mot ulike mål sammen. Tanken på å fly rundt som superheltlignende figurer for å bekjempe utfordrende fiender og finne kulere utstyr høres virkelig ut som en opplevelse verdt å dele med andre. EA kommer nok også til å forsikre seg om at vi har Anthem på hjernen når nyåret starter ved å markedsføre spillet absolutt over alt og gi oss en beta som er akkurat stor nok til å fungere som en god forsmak uten å gi oss for mye av det gode. Om betaen blir en suksess er jeg derfor ikke i tvil om at Anthem "vinner" 22. februar salgsmessig.

Crackdown 3
Crackdown 3 ble som Anthem avduket i 2014, så dette er atter et spill vi har ventet lenge på. Det som nok har skadet Microsofts spill mer er at vi fikk se det i aksjon ganske tidlig og at det har blitt utsatt en rekke ganger. Mange sier at et spill aldri lar seg skade av å utsettes. Dette stemmer kanskje når det kommer til kvaliteten, men saken er en annen når vi snakker om allmennhetens forventninger. De imponerende ødeleggelsene og lovordene vi fikk for fire år imponerte, men det er vanskelig å holde på denne spenningen i lang tid. Folk er generelt utålmodige, så å vente på et spill som plutselig forsvinner fra radaren og utsettes gang på gang setter ofte en kraftig demper på kjøpelysten. Saken ble ikke akkurat bedre da spillet dukket opp igjen på fjorårets E3-messe.

De imponerende ødeleggelsene var kraftig tonet ned i den nye traileren, og grafikken fikk ikke akkurat mange til å måpe heller. Da vi i tillegg fikk vite at seriens skaper, Dave Jones, hadde forlatt prosjektet begynte raskt forventninger å bli til bekymringer. Den negative tankegangen fortsatte å gå i over et halvt år før Microsoft bestemte seg for å utsette spillet til 22. februar 2019. Grunnen var enkelt nok at Sumo Digital ønsket mer tid å finpusse de siste delene av spillet. Faktisk har utviklerne sagt at spillet nærmest er ferdig, så den siste tiden skal bare brukes til å kvalitetssikre alt.

Traileren vi fikk fra Crackdown 3 på årets E3-messe viste jo helt klar store forbedringer, samt en god dose Terry Crews, så det er tydelig at tilbakemeldingene våre har blitt hørt. Spørsmålet er bare om det er for lite for sent. Målet var å vende tilbake til røttene Crackdown la i 2007, men bare plusse på med imponerende teknologi. Er dette virkelig nok til å tilfredsstille et publikum som har kost seg med spill som The Witcher 3: Wild Hunt, en rekke Assassin's Creed-spill og Red Dead Redemption 2 i mellomtiden? Jeg tror nok dette er et spill Microsoft kommer til å skryte av antall spillere siden det blir tilgjengelig på Xbox Game Pass, men de har litt av en jobb foran seg om de skal overbevise massene om å kjøpe det de neste månedene.