Norsk
ARTIKKEL - SPONSET INNHOLD

Lange skygger: Arven til den nye Lara Croft

Klikk deg inn, les om Lara Crofts historie, se videoene våre og vinn en fet premie!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Shadow of the Tomb Raider er den bombastiske avslutningen på den nye, spennende spilltrilogien, hvor vi har lært Lara Croft-figurens fortid å kjenne. Vi feirer dette med en konkurranse, hvor vi ser tilbake på figurens historie, og lodder ut fete premier.

Nedenfor kan du se oss pakke opp en skikkelig goodiebag, som vi lodder ut sammen med en steelbook og et eksemplar av spillet på en valgfri plattform. Det eneste du trenger å gjøre er å se videoen, lese artikkelen og hive deg ned i kommentarfeltet for å fortelle oss hva som er favorittspillet ditt i den nye trilogien, og hvorfor.

HQ
Shadow of the Tomb Raider

Helt tilbake i 2013 startet vi med helt blanke Lara Croft-ark, da Crystal Dynamics slo seg sammen med Square Enix for å ta oss med tilbake til begynnelsen, før hun ble den erfarne skattejegeren vi kjenner henne som i dag. Med to spill under beltet ga Crystal Dynamics stafettpinnen videre til Eidos Montreal, som fikk oppgaven med å lage det siste kapittelet i opprinnelsestrilogien - Shadow of the Tomb Raider - og vi ser tilbake på hvor denne serien har først oss i forbindelse med lanseringen av spillet som hevdes å være Lara sitt "defining moment".

Tomb Raider (2013) viser oss en Lara før karrieren som hardbarka eventyrer har startet - en nysgjerrig utforsker som tvinges til å overleve etter at skipet hennes synker og hun skylles i land på en øde øy. Hun er en overlever i dette spillet, og blir kastet ut i rampelyset når hennes, og mannskapets sikkerhet, plutselig avhenger av henne og ferdighetene hennes. Ikke bare overlever hun prøvelsene på øya Yamatai, hun vokser og blir sterkere takket være dem.

Shadow of the Tomb Raider

To år seinere får vi et nytt gjensyn med Lara i Rise of the Tomb Raider. Den barnslige naiviteten er borte, og tilbake er en selvsikker og tøff heltinne, som aktivt oppsøker og trosser farer, fremfor å bare bli kastet ut i dem. Jonah havner i passasjersetet denne gangen, for dette spillet handler om Lara og hvordan hun håndterer fortiden sin, samtidig som hun leter etter svar.

Dette betyr ikke at Lara ikke hjemsøkes av fortiden sin og hendelsene som fant sted på Yamatai i dette spillet. Faktisk, så er det mye av grunnen til at hun drar for å lete etter byen Kitezh, som faren hennes lette etter før han døde, og vi får se Lara slite med å takle farens forskning og arven etter den, samt hvordan resten av familien reagerer på hennes søken etter Kitezh.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider

Utenom historien introduserte Rise of the Tomb Raider en stor endring til serien, nemlig en stor hub-verden fylt med sideoppdrag og aktiviteter. I den frosne ødemarken i Sibir kunne du hjelpe de innfødte med forskjellige oppgaver, og finne mye annet å gjøre hvis du bare gikk litt bort fra den gitte stien. Man ser tydelig inspirasjon fra dette i Shadow of the Tomb Raider og byen Paititi.

Akkurat som i Rise, er Paititi en hub-verden som lar deg utforske en levende verden utenom den sentrale historiedelen. Her får du møte de innfødte, hjelpe dem med hverdagsproblemene deres, lære mer om kulturen deres og til syvende og sist hjelpe Lara med å føle seg komfortabel blant dem. Hun er ikke kjempeflink sosialt, noe som er grunnen til at Jonah ofte stepper inn og hjelper til. Men det handler ikke bare om menneskene du møter, for det er også mye ekstra loot, samleobjekter og kjøpmenn å finne der, som kan hjelpe deg videre på reisen.

Det nedlastbare innholdet til Rise of the Tomb Raider var også med på å legge grunnlaget for Shadow of the Tomb Raider. Baba Yaga: The Temple of the Witch, for eksempel, plager deg med syner av din fars selvmord, noe som blir utforsket enda grundigere i Blood Ties, hvor Lara må undersøke Croft Manor for å avdekke familien, og spesielt farens mange hemmeligheter.

Grunnen til at disse legger et så bra grunnlag for Shadow of the Tomb Raider er at vi både fortsetter forskningen til Laras far, og jobber i direkte opposisjon til Dr. Pedro Dominguez, en tidligere kollega av Laras far som nå er lederen for High Council of Trinity. Vi er begge ute etter det samme, en gjenstand som kan forme verden, og vi kan ikke la den falle i feil hender.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider

Og det er et av hovedelementene i Shadow of the Tomb Raider - at Lara endelig innser konsekvensene av tunnelsynet sitt. Hun er så oppsatt på å finne gjenstanden i begynnelsen av spillet, at hun setter i gang en serie med apokalyptiske hendelser i alt hastverket, hendelser som ødelegger livene til folkene rundt henne. Hun innser endelig at alt ikke er så enkelt som hun har sett for seg at det er.

Et annet element som det legges mye vekt på denne gangen er sniking og mørke, og det å bruke frykt til din fordel i jungelen. Ingen er trygge når Lara er i nærheten, og spillet oppfordrer deg som spiller til å holde deg ute av syne ved å bruke gjørme til å kamuflere deg med, gjemme deg i busker og hoppe ned på fiender fra trærne. Vi ser en mye mer brutal side ved Lara denne gangen, og Trinity-soldatene har ikke en sjanse mot henne.

Som Eidos Montreal har understreket tidligere, handler det ikke bare om den frykten Lara sår i andre, men også om hennes egen frykt. Svømming og undervannsseksjoner er en stor del av dette, da det tvinger henne ned i mørke avgrunner hvor hun må benytte seg av små luftlommer for å overleve, mens hun navigerer seg gjennom trange passasjer som kan kollapse når som helst. Som om det ikke var nok må hun også passe seg for ål og pirajaer.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

Til slutt har vi gravkamrene, som i Shadow of the Tomb Raider er mørkere og farligere, noe level designer Arne Oehme snakket med oss om da vi var på avdukingsarrangementet for spillet: "She has reached the pinnacle of her craft, she has mastered the art of tomb raiding, and she's [going to] reach her defining moment which will make her the tomb raider she's meant to be."

"Lara is actually experiencing fear quite a lot. 'Fear' is the core word for us, the core idea," la Vincent Monnier til, "but she is also instilling fear. So it's really a dance between a Lara [who's] very capable and very in control, instilling fear in the enemy, but it's also a Lara that has to face her own fears [with the] tombs."

Reisen frem til Shadow of the Tomb Raider har vært lang, både for utviklerne i Crystal Dynamics og Eidos Montreal og for Lara selv. På den ene siden vil spillet vise Lara ta i bruk all erfaringen sin for å takle noen av de største farene denne serien har sett så langt, og på den andre siden vil det gi henne noen lærepenger som kan være vanskelige å svelge. Det er aldri lett å være en Tomb Raider, men i dette spillet viser endelig Lara at hun har gjort seg fortjent til tittelen.

HQ

Relaterte tekster

5
Shadow of the Tomb RaiderScore

Shadow of the Tomb Raider

ANMELDELSE. Skrevet av Silje Marie Ruud Slette

Silje har begitt seg ut i de søramerikanske junglene for å lete etter skjulte skatter, jakte på slemme fiender og forhindre en apokalypse. Hvordan har det vært å gå noen mil i Lara sine sko?



Loading next content