Norsk
Gamereactor
artikler
Suikoden II

Spillåret 1998: Suikoden II

1998 var et spillår som revolusjonerte spillbransjen med en rekke banebrytende klassikere. I artikkelserien Spillåret 1998, ser vi tilbake på spill som kom ut for tjue år siden. Denne gangen forteller Ayub om Suikoden II.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Det er mørkt og stille. Gresshoppene surrer i skogen, og mange slitne soldater sover i teltene sine. Riou og Jowy er to gode barndomsvenner som ønsker å gjøre sitt beste for folket og blir med i hæren «Highland Army». Alle lever i en vanskelig tid hvor det er mye krig, men for øyeblikket er det blitt signert en fredsavtale mellom Highland Kingdom og City-States of Jowston. Plutselig våkner de to vennene opp til brennende telt og lyden av skrikende og døende soldater. For Riou og Jowy kjennes det nesten ut som om apokalypsen har startet med at City-States of Jowston har brutt avtalen, men det tar ikke lang tid før de begge får en real bakoversveis når de får vite at deres general, Jowen, i samarbeid med prinsen Luca Blight har kommet frem til en plan om å ta over alle landsbyer med makt. De har ikke noe valg, og skjønner raskt at de må rømme derfra før de også blir drept. På veien opp til et fjellkant kjemper de seg gjennom en horde av soldater. Til slutt har de ingen annen utvei enn å hoppe ut i en foss, men før de hopper markerer begge et dypt kutt på en stor steinblokk slik at de vet hvor de skal møtes ved senere anledning.

HQ
Suikoden IISuikoden II

Konami ønsket å utfordre Enix

Yoshitaka Murayama er mannen bak de tre første Suikoden-spillene, men sluttet hos Konami en måned før utgivelsen av Suikoden III. Suikoden ble et av Konamis mest kjente RPG-serier gjennom tidene, og mye av dette er takket være Murayama. Ideene han satt med til å begynne med skulle danne grunnlaget for Suikoden II, men han valgte likevel å spare på det og heller lage et Suikoden-spill før det, slik at han kunne bli bedre kjent med spill-programmering og høre hva spillere generelt verden rundt ville tenke om Suikoden.

Det hele startet i 1992. Murayama var en nyutdannet programmerer fra det prestisjetunge Universitetet i Tokyo. Deretter prøvde han lykken med å skaffe seg jobb hos Konami ved hjelp av et godt, gammeldags søknadsbrev. Man skjønner godt hvorfor Murayama ville prøve seg hos Konami på den tiden. Konami var blant de største japanske spillselskapene på den tide, med talenter som Hideo Kojima og Team Silent på laget. Murayama fikk jobben, og i starten utførte han først enkle oppgaver som for eksempel å hjelpe arbeiderne med det de måtte trenge og svarte på spørsmål fra fansen. Spol et halvt år fremover i tid, og endelig fikk Murayama oppdraget med å lage et RPG-spill. På den tiden erobret Enix markedet med sine populære RPG-spill (deriblant Dragon Quest), og Konami forstod da at her var det raske penger å tjene. For Murayama var dette en mulighet han knapt kunne tro. Selv hadde han alltid vært interessert i historiske krigsepoker og med inspirasjon fra den klassiske kinesiske romanen Shui Hu Zhuan kunne han knapt la muligheten glippe.

For dere som ikke er kjent med romanen Shui Hu Zhuan, på engelsk kjent som Water Margin eller Outlaws of the Marsh, finner handlingen sted i Kina under Song-dynastiet. Historien tar for seg 108 fredløse personer som får i oppgave å samle seg og danne en hær på Liangshang-fjellet. Videre gir staten dem oppgaven å beskytte landsdelen fra å bli invadert av fremmede. Det er koblingene mellom Suikoden II og historien som er det interessante. For det første kan du, på lik linje med de fredløse personene i historien, danne din egen hær og utvikle et slott langt ute i ødemarken. I tillegg har du i Suikoden II muligheten til å rekruttere hele 108 figurer, og for å gjøre det enda mer realistisk valgte Murayama å la spilleren selv velge å få dem med på laget, drepe noen av dem eller så enkelt som å ikke rekruttere dem med på laget.

Dette er en annonse:
Suikoden IISuikoden II

Suikoden II møter en utfordrer: Final Fantasy

Konamis avgjørelse om å lage et spill med 2D-grafikk gav et skikkelig forsprang til Final Fantasy-serien, som ikke bare var i 3D-grafikk, men som også hadde et solid momentum etter suksesslanseringen av Final Fantasy VII i 1997. Square jobbet på denne tiden med å ferdigstille Final Fantasy VIII, et spill som kunne friste med lekker 3D-grafikk. Konkurransen var også sterk fra andre rollespillserier som Dragon Quest. Likevel satt Konami med god samvittighet ettersom Suikoden fikk haugevis av positiv omtale i spillmediene og salget gikk bedre enn forventet.

Likevel kunne salget aldri komme i nærheten av de samme høydene som Final Fantasy VII, som ble gitt ut 31. januar 1997 i Japan og solgte 2 millioner eksemplar i løpet av knapt tre døgn. Suikoden II solgte på sin side bare 380 000 enheter i Japan og rundt 700 000 internasjonalt, og kom dermed aldri opp på samme nivå som sine argeste konkurrent.

Dette er en annonse:

Med sansen for en god historie

Til å begynne med fokuserer Suikoden II mest på historien, noe som er forståelig med tanke på Murayamas interesse for Shui Hu Zhuan. Du spiller som Riou, en foreldreløs soldat som i ganske ung alder blir med i Highland-hæren. Sammen med en annen foreldreløs jente, Nanami, blir de begge adoptert av en kampsportmester kalt Genkaku. Genkaku trener dem begge opp til å bli mektige krigere, og særlig for Riou blir Genkaku et stort forbilde. Sammen med Rious barndomsvenn Jowy utgjør de tre et hovedpersongalleri som står særlig i fokus gjennom hele spillet.

Flere ganger i løpet av historien vil de tre skilles fra hverandre, og spilleren vil oppleve langt mer sørgelige enn gledelige situasjoner. Det høres ut som et deprimerende spill, men for å si det rett ut så er Suikoden II mer enn et spill. Selv den dagen i dag synes jeg det er vanskelig å spille det, nettopp på grunn av hvordan historien er skildret og vinklet mer inn mot den sørgelige og deprimerende. Du vil møte på mange stunder som vil sette sitt preg på deg i ettertid, spesielt situasjoner hvor du, mot egen vilje, må slåss mot dine nærmeste.

Suikoden II følger samme mønsteret som det forrige spillet med muligheten til å bygge din egen hær og samle inn hele 108 figurer. Ganske mange av dem du får med på laget kan du dessuten ta med ut på reisen for å bekjempe den onde prinsen, Luca Blight. Om du er kjent med RPG-spill så vil du lett kjenne deg igjen i gameplayet når det kommer til Suikoden II. Du kan vandre fritt i verdenskartet og besøke en god del landsbyer som selger blant annet redskaper som våpen og rustninger, samt også, hvis du orker å lete skikkelig, få muligheten til å kanskje få med en-til-to figurer med på laget ditt. Kampsystemet er på sin side litt annerledes i motsetningen til det man er vant til i spill som Final Fantasy og lignende. Det som er gøy med Suikoden II er at hvis du har de rette figurene med på laget kan de utføre en spesialangrep kalt Unite Attack som varierer fra figur til figur. Her er mulighetene store og det er kun din kreativitet som kan sette en stopper for kombinasjonen.

Suikoden IISuikoden II

Unikt gameplay med varierte kampsituasjoner

I forhold til Final Fantasy VII, som lar deg ha med opptil maks tre figurer med på laget, tilbyr Suikoden II deg til å ha med hele fem figurer på laget. Om det gjør kampene enkle må jeg si ja til, men frykt ikke! Du vil møte på et par vanskelige kampsekvenser i spillet. Kampsekvensene varierer mellom tre ulike typer:

- Vanlig kamp: Det er denne kamptypen de fleste RPG-spillere er kjent med, med turbaserte kamper og det hele.

- Duell: Dette er en av spillets gøyeste kampformer der du, alene, kjemper mot generalen fra fiendenes side. Det morsomme er at kampsekvensen fungerer (nesten) på lik linje som leken "Stein, saks, papir." Du har altså kun tre ulike alternativer å velge mellom, og ved å lese kommentarene og oppførselen til motstanderen får du en viss peiling på hva motstanderens neste handling vil være.

Krig: Denne kampsituasjonen skjer ikke like ofte som vanlig kamp, men litt oftere enn duell. Her vil to hærer krige mot hverandre på turbasert vis. Du kan velge mellom soldater med tre ulike egenskaper; magi, riddere og bueskyttere. På samme måte som duell kjemper man her med et «stein, saks og papir»-prinsipp. Forskjellen er at her gjelder det å velge riktige egenskaper hos soldatene og figurene du tar med i kamp. For eksempel vil bueskyttere lett drepe magikere, men være svake mot riddere. Det som gjør situasjonen enda mer dramatisk er at avhengig av hvem og hvor mange figurer du har samlet inn i løpet av ferden, vil du enten ha en stort og mektig hær eller en bitteliten og pjuskete hær som vil slite enormt med å beseire motstanderne.

Til sist må også musikken nevnes. Når jeg spiller er musikken noe av det jeg legger aller først merke til. Med Suikoden II er det dog annerledes, for her er historien såpass god at jeg nesten glemmer musikken i bakgrunnen. Du får faktisk den gode spillopplevelsen av å spille uten lyd, men med det utmerkede lydsporet som Miki Higashino og Keiko Fukami har fått til ville virkelig vært ergerlig å ikke lytte på det mens man spiller.

Vi går nå mot slutten av 2018, og sist gang vi fikk et ordentlig Suikoden-spill var for 12 år siden med Suikoden V. Fra Yoshitaka Murayama selv har vi ikke fått et spill i serien på 16 år etter at han brått forlot Konami like før lanseringen av Suikoden III. Konami selv virker ikke interesserte i serien lenger, men vi kan jo håpe at Murayama tar opp igjen tråden en gang. Fansen er i hvert fall sultne på mer, noe som også var store deler av årsaken til at de to første spillene i serien endelig ble lansert på PSN til PS Vita og PS3 i 2014. Vi krysser fingrene og håper på en overraskelsesannonsering i dag på 20-årsdagen.

Suikoden II

Til slutt noen interessante fakta om Suikoden II:

1. Fra et tidlig intervju med Yoshitaka Murayamas forteller han at favorittspillet i serien er Suikoden II.

2. Ved å observere noen av blomstene i spillet (dette gjøres ved å trykke på X-knappen på håndkontrollen) vil navnet Dahlia Gillespie dukke opp. Navnet er en referanse til Dahlia fra Silent Hill.

3. Har du lagringsfilen fra Suikoden på minnekortet, vil du få muligheten til å få figuren Tir McDohl (hovedfiguren i Suikoden) med på laget i Suikoden II.

4. I byen Radat finnes det en unik butikk som selger ulike gjenstander, i tillegg til å ha en trapp som leder til andre etasje. Den trappen er strengt bevoktet av butikksjefen, og den eneste måten å komme deg til andre etasje er ved at figuren Viki gjør feil under teleporteringen av deg til et annet område. Dette vet du ved at hun innleder samtalen med å si "Huh? Huh? What? You wanna teleport somewhere?".

5. På Reddit har brukeren Gunner_Clive 3 funnet ut en måte å starte New Game+ på. Hvordan man får det til, kan du få vite mer om ved å lese her.'

Relaterte tekster

3
Spillåret 1998: Suikoden II

Spillåret 1998: Suikoden II

ARTIKKEL. Skrevet av Ayub Dizaei

1998 var et spillår som revolusjonerte spillbransjen med en rekke banebrytende klassikere. I artikkelserien Spillåret 1998, ser vi tilbake på spill som kom ut for tjue år siden. Denne gangen forteller Ayub om Suikoden II.



Loading next content