Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Årets visuelle opplevelse (Årets spill 2018)

Det er på tide å oppsummere 2018, og dette har vi i Gamereactor gjort ved å kåre de beste spillene i ni kategorier før vi kårer selveste Årets Spill!

  • Tekst: Redaksjonen

Facebook
TwitterReddit

Vi begynner rett og slett med de fem spillene som har gitt oss mest øye-glede dette året, som har fått oss til å sukke og kanskje grine litt fordi de er så pene. Vi snakker så klart om årets visuelle opplevelse! Her er de fem beste visuelle opplevelsene vi har hatt i år:

4. plass (delt)

Anders sier: Marvel's Spider-Man var ikke bare en fryd å spille, det var vel så flott å se på. Spillet holder seg tro mot både tegneserier og andre fremstillinger av superhelten og spillets fremstilling av New York viser en stor og livlig by du kan svinge deg rundt i. Med stor frihet. Grafikken i spillet er presset høyt opp mot hva man kan anse som realistisk, noe som gjør figurene i spillet virkelighetsnære og troverdige. Ser man utelukkende på animasjoner og ansiktsuttrykk, er nok Spider-Man helt i toppsjiktet blant de peneste spillene som finnes på konsollen.

4. plass (delt)

Ayub sier: Når det kommer til 8- og 16-bit spill husker de fleste av oss best Super Mario, The Legend of Zelda og Chrono Trigger. Dette ville Square Enix gjøre noe med. Octopath Traveler, et spill som bringer frem den nostalgiske 16-bit grafikken, kjører i det Square Enix omtaler som 2.5D. Altså et perspektiv midt i mellom 2D- og 3D-grafikken, men i en forbedret HD-grafikk. Dette er med på å skape en heftig bra visuell opplevelse med plassering av gjenstander både bak og foran på skjermen, noe som tydelig er med på å bringe frem 3D-opplevelsen. I tillegg må jeg bare få skryte av den levende bakgrunnen med blant annet snø som daler ned fra himmelen, og den realistiske kontrasten mellom lys og mørke som er så slående vakker at man rett og slett får vansker med å legge håndkontrollene fra seg.

3. plass

Daniel sier: Enten du utkjemper kamper i det kalde nord i Narvik eller blant kanalene i Amsterdam ser Battlefield V helt enestående ut. I tillegg til at våpen, kjøretøy og andre omgivelser har fått en oppgradering visuelt sett siden forgjengeren kan Battlefield V by på flere nyheter på for øyet. Nye lyssettinger gjør at gjenspeil og blending fra solen er en langt større faktor enn før, og kan kanskje virke irriterende for enkelte, men det er vakkert å se på likevel.

Vær forsiktig når du spiller Battlefield V. Det er nemlig lett å drømme seg bort i omgivelsene rundt deg, og dermed være et lett bytte for fienden. Å se snøflakene falle i norsk natur eller regndråper falle ned i det belgiske landskapet kan nesten virke litt hypnotiserende før man våkner av ei kule i foten.

Den visuelle opplevelsen forsterkes bare enda mer av lyddesignet Dice gir oss i Battlefield V. Skudd fra maskingevær og stridsvogner føles ekte, og det er også lagt inn små detaljer som kirkeklokkelyd om man skulle treffe på en av disse. Hele opplevelsen med Battlefield V er rett og slett en fryd for både øyne og ører.

2. plass

Peter sier: Det skal mye til for å ikke bli imponert over God of War. Det er slående vakkert og svært velregissert. Detaljrikdommen er til å ta og føle på, og det er mange storslåtte øyeblikk man aldri glemmer. Jeg kommer aldri til å glemme det første møtet med Balder eller første gang Midgardsormen reiser seg opp fra vannet, og vannstanden synker når den stiger opp, rett og slett fordi den bare er så stor. Riket til alvene er også et stort høydepunkt pga sitt råstilige design. God of War er helt klart verdig 2. plass på vår liste over beste visuelle opplevelser.

1. plass

Kristian sier:Hvis det er et spill fra dette året som har fått en del lovord kastet etter seg så er det Red Dead Redemption 2. Rockstars oppfølger til Red Dead Redemption fra 2010 hadde mer opparbeidet hype enn Jesu andre komme, og forventningspresset til en lørdagskveld i et dødt ekteskap. Om ikke annet skulle det i hvert fall heve takhøyden noen hakk, og på visse felt gjorde det nettopp dette. I det store grafiske omfang geleides blikket fra fjerne snødekte fjell til en utsmykket diligense med en lovnad om verdisaker inni. Det er nærmest som et maleri.

Detaljnivået grenser mot tvilsom nødvendighet når vi utsettes for hestetestikler og kilovis med hestebæsj, men det er ikke der skoen er ment å trykke heller. Det er i skuespillerprestasjoner og samhandling hvor Red Dead Redemption 2 virkelig skinner. De små tingene. Hvordan figurene utfører sine gjøremål, hogger ved og bærer esker. Måten Arthur sitter, med albuene på knærne og ansiktet ned over foldede hender, og forteller om mennesket han har vært. Det rådløse ansiktet når han sier; «Jeg er redd.» Denne dedikasjonen til regi og stemning som får frem disse nakne og ærlige øyeblikkene er, for meg, enestående og banebrytende.

Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.