Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Årets relansering (Årets spill 2018)

Det er på tide å oppsummere 2018, og dette har vi i Gamereactor gjort ved å kåre de beste spillene i ni kategorier før vi kårer selveste Årets Spill! Denne gangen tar vi en titt på noen av spillene som har fått ny drakt i år.

  • Tekst: Redaksjonen

Facebook
TwitterReddit

Vi fortsetter med de fem spillene som har kommet ut i ny drakt i år, og som virkelig har fått det til å rykke i nostalgifoten og som ha gjort oss ekstra varme om hjertet. Det er så klart dags for årets relanseringer!

5. plass

Photo: Criterion Games

Odd Karsten sier:
Burnout Paradise er så nærme en perfekt arkade-racer som man kommer, iallefall frem til vi får et nytt Burnout-spill. Vi snakker om uhindret fartsfølelse og spinnville biler som aldri i verden hadde fungert i det virkelige liv, og det fungerer fantastisk.
Kanskje det er det å smadre biler sammen som om man var fem år igjen, kanskje det er rushet man får etter å ha klart et spesielt vanskelig løp, eller kanskje det er det å låse opp en bil som helt klart er en knock-off utgave av favorittbilen min, men Burnout Paradise presser alltid frem et stort glis på ansiktet mitt.

Relanseringen (eller remasteringen, avhengig av hvem du spør) er gjort på en særdeles bra måte, og viktigst av alt så har de fått med seg alle de lisensierte sangene over fra originalen. Spillet kjører selvfølgelig i 60 FPS (noe som var med på å gjøre at originalen føltes såpass bra å spille), men ikke bare det - det holder oppdateringsfrekvensen selv i 4K!

Liker du arkade-racere skylder du deg selv å spille Burnout Paradise Remastered. Gotta go fast!

4. plass

Anders sier:
Med nådeløst, men belønnende gameplay, brilliant leveldesign og guffen atmosfære, har Dark Souls (eller Soulsborne)-spillene tiltrukket seg mang en spillentusiast. Mange jublet høyt da det ble klart at det første spillet i trilogien ville dukke opp på nyere konsoller. Nå skal det sies at Dark Souls: Remastered likevel ikke føles som noen voldsom nyversjon av originalspillet. Det visuelle har ikke blitt pusset på så mye, skjønt Dark Souls er en spillserie som aldri har vært avhengig av blytung grafikk. I stedet har ytelsen (som FPS) blitt kjørt noen hakk opp, slik at spillet nå slipper å krepere så fort du stiger inn i Blighttown. Det føles likevel godt å kunne spille det originale Dark Souls på en PS4 og desto mer spennende er det kanskje at spillet også har dukket opp på Nintendo Switch. Det gjør nemlig at du nå kan ta med deg sinnemestringen overalt og om det skulle gå helt skeis så er det ikke bare kontrollene du kan kaste i gulvet lenger. Nå kan hele konsollen få gjennomgå.

3. plass

Ingar sier:
Etter det vi har skjønt kan vi vente oss et kjernespill i Pokémon-serien til Switch i løpet av 2019. Spørsmålet er hvordan man skal få flest mulig til å kjøpe og spille dette spillet når det lanseres. Løsningen? Å lage en nyversjon av Pokémon Yellow fra 1998 hvor man integrerer spillmekanikk fra det megapopulære mobilspillet Pokémon Go.

Resultatet er Pokémon: Let's Go Pikachu!/Let's Go Eevee!, et spill som virkelig fanger den originale Pokémon-følelsen og formidler den til et nytt publikum. Gjensynet med Kanto-regionen gir oss virkelig lyst til å fange alle nå, nok en gang, og med fargerik grafikk og orkestrert musikk kan man ikke betegne denne relanseringen som annet enn koselig, avslappende og behagelig. Vi tipper dette spillet ble en populær julegave hos store og små i år, og har ikke vanskelig for å skjønne hvorfor.

2. plass

Eirik sier:
Begrepene remaster og remake ble ofte blandet helt i starten av denne konsollgenerasjonen, og usikkerheten om hva som er hva finnes fortsatt til en viss grad. Er du en av dem som fortsatt bruker begrepene om hverandre kan du bruke Bluepoints Shadow of the Colossus til å lære deg hva forskjellen er.

Det Bluepoint ga oss i år er nemlig sin egen, moderne tolkning av det Team Ico leverte for over tretten år siden.Her snakker vi ikke om å bare pusse litt på de spisse kantene til den gamle grafikkmotoren, men heller i stedet bygge opp spillet fra bunnen av med sin helt egen motor. Resultatet er et spill som de færreste ville klart å sett var fra 2005 om de ikke visste det fra før. Shadow of the Colossus er et aldeles nydelig spill. Endelig får vi se akkurat hvor imponerende hver minste detalj på disse kjempene er, standhaftigheten i Agros øyne og hvordan kroppen til Wander stadig bærer mer preg av hva han gjør for kjærligheten. Når vi vi toppen av det hele får et nyinnspilt lydspor og en rekke nye hemmeligheter som virkelig viser at Bluepoint har tatt seg noen friheter er det bare ett spill som er en bedre relansering enn Shadow of the Colossus.

1. plass

Ayub sier:
Etter at relanseringen av Crash Bandicoot i fjor ble tatt godt imot av fansen bestemte Activision seg, i samarbeid med Toys for Bob, å relansere Spyro-trilogien i den samme rålekre grafikkmotoren som Crash Bandicoot-trilogien, men også med et komplett nylaget lydspor. For å gjøre ting enda bedre gjorde spillstudioet det mulig å velge mellom det nye lydsporet og det originale.

Dette er et spill for både store og små, men kanskje aller mest for dem som lenge har lengtet etter et ordentlig Spyro-spill til dagens konsoller. Utenom grafikken er jeg spesielt imponert over stemmeskuespillet. Jeg liker det veldig fordi det høres ut som om det er de samme som dubber en rekke amerikanske Disney-serier. Det gav meg lett den Disney-følelsen, selv om dette for all del ikke er et Disney-spill.

Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.