Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Glemte spill fra 2018

2018 var fylt med noen av generasjonen og tidenes beste spill. Dette var vel og bra det, men samtidig førte det til at Eirik nesten glemte at enkelte andre faktisk kom i fjor. Her er noen av dem.


Facebook
TwitterReddit

Så var altså 2018 over, og diskusjonene om hvilke spill som var best har i alle fall roet seg litt. Atter en gang fikk vi et år fylt med spennende spill. Faktisk var det så mange gode at jeg ble overrasket over hvor mange spill andre i redaksjonen eller jeg selv nærmest hadde glemt kom ut i 2018. I noen tilfeller skyldtes det at kvaliteten ikke var høy nok til å sette seg i hjernebarken, mens andre godspill rett og slett bare forsvant i mengden. Jeg føler derfor det er greit å ta en liten mimretur for å minnes de spillene som folk snakket mye om før lansering, men som ble glemt i 2018.

Far Cry 5
Som vanlig starter jeg med noe det er merkelig å ha med på listen. Far Cry 5 ble nemlig et av fjorårets bestselgende spill. Derfor velger jeg egentlig å nevne det siden Ubisofts storspill er et godt eksempel på hvordan enkelte storspill bare forsvinner i mengden nyhetsmessig og blant personer som kjøper flere spill i året.

Noe av dette skyldes selvsagt at jeg ikke er alene om å synes at Far Cry 5 "bare" var et nytt Far Cry - verken mer eller mindre. Kontroversene rundt historien før lansering forsvant som vinden, mens gameplayet for det meste var mer av det vi alltid har likt. Da blir det vanskelig å holde seg i rampelyset når spill som A Way Out (også litt glemt), Ni no Kuni II: Revenant Kingdom og Sea of Thieves slippes i samme tidsrom, mens giganten God of War stjeler oppmerksomheten til de fleste PlayStation 4-eiere kort tid etter det igjen. Vi får se om lanseringen av Far Cry: New Dawn gir det litt oppmerksomhet igjen selv om utviklerne hadde null problemer med å spoile slutten da de avduket oppfølgeren.

Guacamelee 2
DrinkBox Studios' nyeste spill er enda et eksempel på hvordan oppfølgere til elskede indie-spill bare får en promille av oppmerksomheten originalen fikk selv om spillet er knallbra. Akkurat i dette tilfellet må nok det canadiske studioet ta på seg mye av skylden for dette selv.

Da Guacamelee 2 ble annonsert i oktober 2017 bestemte utviklerne seg for å være artige ved å avslutte traileren med å si at spillet ville komme "snart-ish", men det skulle ta mange måneder før vi i det hele tatt hørte noe nevneverdig nytt fra dem. Etter lang tid med enda mer taushet fikk vi vite lanseringsdatoen en måned før det inntok butikkene. Ikke kunne de valgt en verre dato heller. August ble raskt kjent som metroidvania-spillenes måned. Når Chasm, Dead Cells, Death's Gambit, The Messenger, konsoll-utgavene av Hollow Knight og Guacamelee 2 slippes rett i hælene på hverandre sier det seg selv at noen av dem vil lide, og denne gangen ble dessverre sistnevnte en av dem.

Hitman 2
Internettforum verden over ble fylt med folk som fryktet for Hitman-seriens fremtid da Square Enix annonserte at de ønsket å kvitte seg med IO Interactive. Det japanske selskapet mente at kostnadene de hadde med det danske studioet var altfor store i forhold til salgstallene til det nyeste episodebaserte spillet. Med såpass sterke reaksjoner skulle man kanskje tro at dette bare var et nytt eksempel på at Square Enix ikke vet hvordan man har realistiske forventninger til salgstall, men salgslistene fra 2018 får meg til å frykte at Hitman 2 kanskje bare et siste gisp etter luft før Agent 47 faktisk drukner.

Hitman 2 har nemlig stupt på både de britiske og amerikanske salgslistene etter en lansering som allerede var relativt svak i november. Hvorfor? Kanskje er dette et eksempel på hvorfor hele spillindustrien flyktet fra de første ukene før og etter lanseringen av Red Dead Redemption 2. For all del, det kan jo være at danskene faktisk er fornøyde med salgstallene, men spillet har passende nok gått helt under radaren til ekstremt mange spillere. Dette er enda et eksempel på en oppfølger som "bare" er mer av det kjente, så av det jeg har fått med meg er det bare folkene hos Giant Bomb som har brukt nevneverdig tid på å nevne det i sin "Årets spill"-diskusjon.

Just Cause 4
Just Cause 3 fikk en grei start salgsmessig, men det virker som om Avalanche og Square Enix ikke var like fornøyde med hvordan det utviklet seg etter hvert. Man skulle derfor tro at de lærte av gamle feil og ikke slapp det neste spillet i serien i desember også.

Salgstallene er det vanskelig å si noe definitivt om enda selv om lanseringen var det svakeste i seriens historie, særlig når spill har lengre levetid nå til dags. Eller, levetiden er lengre om spill faktisk får litt tid for seg selv, noe Just Cause 4 ikke vil få. De fleste har nok ikke engang fått med seg at Just Cause 4 kom i desember, og med Kingdom Hearts III, Resident Evil 2 og mer denne måneden kan du være ganske sikker på at det ikke er Just Cause 4 som vil være på alles lepper i nærmeste fremtid. Dette er ganske synd, for av det jeg har spilt er dette et mye bedre spill teknisk sett enn forgjengeren, og som vanlig er gameplay lekeplassaktig moro også.

Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.