Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
artikler

Dette gleder redaksjonen seg til i 2019 - Del 1

Skribentene våre ser fremover og tar for seg hvilke spill de gleder seg til i år. Her finner vi noen gjengangere fra i fjor, men også et par overraskelser.

  • Tekst: Redaksjonen

Facebook
TwitterReddit

Eirik har snakket i det vide og det breie om alle spillene han gleder seg til i 2019 (og det er mange!), så nå er det våre eminente skribenter sin tur til å fortelle hvilke spill de gleder seg mest til i år. Blir det mange Kingdom Hearts III og Devil May Cry 5, eller dukker det opp noen skikkelig store overraskelser? Les videre og finn ut!

Peter

Wargroove:

Jeg snakket faktisk om dette spillet i Gamereactor sin liste over spill vi gleder oss til i 2018. Wargroove ble utsatt, og er mest sannsynlig klart for lansering i første kvartal 2019. Det utvikles av Chucklefish, kjent for bl.a. Starbound. Wargroove er sterkt inspirert av Advance Wars-serien, en serie som ikke har fått et spill på en lang stund - kanskje dette spillet kan fylle det hullet? Det ser uansett svært lovende ut, med nydelig pikselgrafikk og sjarmerende figurer. Selv om spillet ligner på Advance Wars så har Wargroove en fantasy-setting. Det er et turbasert strategispill hvor man tar kontroll over en hær, og må prøve å kontrollere så mye av kartet som mulig for å kunne ta basen til motstanderen.

Wargroove ser ut til å ha et sterkt fokus på lang levetid, og har dermed en lang kampanje og en mulighet til å spille mot opptil tre venner i skirmish. Noe av det jeg synes er kulest er at man også skal få mulighet til å designe egne kart og kampanjer og dele de over nett. Om du ikke er kjent med Advance Wars, så kan jeg si at gameplayet også kan minne mye om Fire Emblem-spillene, så om du er fan av den serien så tror jeg Wargroove kan bli et høydepunkt for deg i år. Jeg er nesten sikker på at det blir et av mine!

Animal Crossing 2019 til Nintendo Switch:

Det var mange som skrek av glede da Animal Crossing 2019 til Switch ble annonsert, meg selv inkludert. Denne litt merkelige serien om å bo i en liten by med folk som ligner på dyr slutter aldri å fascinere. Det har jo ikke skjedd så altfor mye nytt med serien siden debuten, men de har en tendens til å alltid legge til nok nytt til at man får lyst til å hoppe i det en gang til. Jeg for min del håper på enda flere aktiviteter man kan gjøre i byen, enda flere ting å samle på og ikke minst enda STØRRE by. Nintendo Switch er såpass kraftig at jeg har tro på at dette spillet kan løfte serien mange hakk. Vi har jo tross alt ikke fått et Animal Crossing-spill på hjemmekonsoll siden Gamecube-utgaven.

The Outer Worlds:

Det begynner å bli lenge siden et Fallout-spill ble utgitt(om man ser bort fra Fallout 76, som jeg aller helst bare vil glemme at eksisterer). En gang i tiden fikk et studio ved navn Obsidian Entertainment lage et Fallout-spill ved navn Fallout: New Vegas. Dette har etter hvert blitt kjent som et av de beste Fallout-spillene noensinne, men de har dessverre ikke fått prøve seg på flere. The Outer Worlds er ikke et nytt Fallout-spill, men det ser ut til å ha mye til felles med Fallout. Av det vi har fått se av spillet virker det i hvert fall sånn. The Outer Worlds er et førstepersonsskytespill med rollespillelementer og en åpen verden. Det hele foregår i en fjern fremtid i en fjern galakse hvor vi får utforske planeter og romstasjoner.

Noe av det mest interessante med spillet er et såkalt «flaw-system» hvor man basert på hvordan man spiller kan få forskjellige ulemper ved seg selv basert på om man ofte feiler i visse ting i spillet. En person som ofte dør av ild vil kanskje få en frykt for ild. Eller en som ofte dør av høye fall kan få høydeskrekk. Disse feilene, eller ulempene skal visstnok også føre til at du blir bedre på andre ting, så det skal bli moro å se hva forskjellige gjennomspillinger og eksperimentering kan føre til.

Death Stranding:

Mange sier at det ikke er sannsynlig at Death Stranding blir utgitt i 2019, men jeg tror faktisk det kommer i år! Min teori er at Death Stranding er et ganske lineært spill med mindre åpne hubs man kan utforske underveis, som dermed gjør at det gir mening at spillet er klart etter «bare» ca 3 års utvikling. Men hvem vet hva dette spillet egentlig har å by på? Hver trailer som har blitt vist så langt har skapt like mange spørsmål som de har besvart. Det ser uansett ut som noe av det mest bisarre og sykeste som noen gang har blitt laget innen spill, og jeg kan ikke vente med å få kloa i det. Hideo Kojima er en mann man kan stole på at leverer sakene sine, og det er jeg helt sikker på at han gjør også denne gangen.

Det er mye å glede seg til i år bortsett fra de spillene jeg har nevnt, blant annet:
Days Gone, Code Vein, Generation Zero, Spelunky 2 og BioMutant.

(Vil til slutt nevne at spillet jeg faktisk gleder meg aller mest til på nåværende tidspunkt er The Last of Us: Part II, men jeg tror ikke det kommer før 2020)

Odd Karsten

Det er vanskelig å bare velge noen få fordi 2019 ser ut til å bli et knallår for spill - spesielt på indiefronten. Men, uten å utsette dette mer her er de spillene jeg gleder meg (mest) til i 2019.

Bloodstained: Ritual of the Night

Ja, nå kom ikke Bloodstained: RotN ut i (mars) 2018 som jeg hadde håpet på tidligere. Men kanskje jeg har litt mer flaks i år? Det ble kjent i fjor at spillet ble utsatt samt at eldre planlagte utgaver til Wii U og PS Vita ble kansellert - inkludert de til Mac og Linux. Nå får vi Nintendo-fanboys heldigvis muligheten til å spille metroidvania-spillet på Switch men de som ønsker å ta med seg et Sony-apparat på farten må nok bare akseptere skuffelsen.

Nu vel! Utviklingen går fremdeles videre og de holder på med ytelsestester så da kan ikke spillet være særlig langt unna "Gold". Så til tross for en humpete tur mot målet har jeg fremdeles trua på at Bloodstained kommer til å bli en av de bedre Kickstartede prosjektene der ute. Selv om jeg nå har måttet vente siden... 2015?! Herlighet. David Bowie, Prince og Carrie Fisher var fremdeles i live da dette spillet tok sats ut av startgropen - faen.

Psychonauts 2

Om du liker å pirke inni hodene til folk så håper jeg at du enten er en hjernekirurg, eller at politiet får tak i deg så snart som mulig. Det tredje alternativet er at du som meg er en fan av Tim Schafers trippy plattform-eventyrspill Psychonauts. Sammen med protagonisten Raz så fikk vi se hva som foregikk inne i hodene på de forskjellige folkene du møter, samt hvordan situasjonene og problemene deres påvirket de enkelte psykene. Nå får denne sjarmklumpen av et spill en oppfølger hvor vi får finne ut mer om den titulære organisasjonen, og at alt ikke er som det virker under overflaten (surprise, surprise).

Jeg ser frem til å finne ut hvilke rare baner folkene i Double Fine klarer å skape ut fra de forskjellige psykologiske tilstandene til figuren, og ikke minst hvordan historien fortsetter.
Forhåpentligvis blir dette et av de bedre plattformspillene på lenge, for jeg synes vi har gått en god periode uten et 3D-plattformspill nå. (Om vi ser bort fra Spyro og Crash Bandicoot-gjenutgivelsene da). Er det en real dose nostalgi som driver dette ønsket? Det kan du banne på! Men jeg skal holde forventningene lave så jeg ikke blir skuffet.

In the Valley of Gods

Det blir en höydare. Folkene bak Firewatch prøver seg på et nytt spill, og ut fra første øyekast så ser det hinsides nydelig ut. Det blir spennende å se hvordan det går, men én ting skal de ha skryt for allerede nå.

Ofte i spill når menn og kvinner av farge blir portrettert så er det en begrenset mengde hårstiler som er tilgjengelige for disse. Når man først har blitt oppmerksom på dette er det vanskelig å u-se det. Her har In the Valley of Gods lagt en enorm mengde med arbeid ned i det å få naturlige hårstiler til å se både bra og realistisk ut - noe Jane Ng har skrevet om i et blogginnlegg på nettsiden deres. Jeg anbefaler alle på det varmeste å lese dette innlegget fordi det belyser problemstillinger med å representere hår jeg ikke en gang var klar over eksisterte.

Som en sucker for kreative tekniske løsninger så digger jeg å lære om slikt - og jeg skal være oppriktig; måten de har utvist en forståelse for problemstillingen gjør at de har sikret seg en kunde i meg.