Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
artikler

Kommentar: Spillanmelderen og de ti tusen Steam-spillene

I 2018 ble det lansert nesten 10.000 spill på Steam. Ingar lurer litt på hvordan man skal gå frem som spillanmelder når timene i døgnet strekker stadig mindre til...

Jeg synes nesten alltid at tall, målinger, statistikker og generelt kvantitative data er spennende å lese. Salgstall, fordelinger, grafer, sammenlignbare data og målinger fenger ofte interessen min, selv om jeg ikke har peiling på fagfeltet. For eksempel liker jeg best å trene på en tredemølle, for da får jeg konkrete tall på treningsinnsatsen min, og på spillfronten er det lite som tilfredsstiller gamer-hjertet mitt som når store mengder tall ruller over skjermen under intense JRPG-kamper.

Andre ganger blir jeg derimot skremt av å lese statistiske data. Det skjedde forleden dag. Da tenker jeg ikke først og fremst på de enorme summene internettpersonligheter tjener på å gjøre praktisk talt ingenting, selv om det også er dyster lesning. Denne gangen var det derimot Steam-tall som satte tankene i sving.

Steam-lokomotivet beveger nå i en så eksplosiv fart at det gjør mer skade enn gavn, mener Ingar.

For et par uker siden kunne vi nemlig lese at i 2018 ble det til sammen lansert vanvittige 9464 spill på Steam. I tillegg ble det lansert hele 4896 DLC-utvidelser til plattformen.

Smak litt på dette tallet og la det synke litt inn. 9464 spill. Ni tusen fire hundre og sekstifire spill. På Steam. I løpet av kalenderåret 2018. Som utgjør 365 dager. Som igjen utgjør 8760 timer.

La oss sammenligne dette Steam-tallet med antall spill lansert til diverse konsoller gjennom hele sin levetid. Her til lands fikk Wii U ca. 160 fysiske spillanseringer i løpet av sine fem år på markedet. Gamecube fikk ca. 650 spill totalt mellom 2002 og 2007. Xbox 360 har litt over 1400 fysisk lanserte spilltitler på verdensbasis, mens Wii, en Nintendo-konsoll som ble oversvømt av middelmådige titler fra folk som ville tjene raske penger, har over 1500 spill siden konsollen ble lansert desember 2006 (overraskende nok fikk Wii et nytt spill i fjor i form av Just Dance 2019, så tallet kan fortsatt øke). PlayStation 2-tallene er jeg litt mer usikker på, men så langt jeg vet ligger totalen på rundt 3900, som er et imponerende tall.

Alle disse tallene er store nok i seg selv for spillinteresserte verden over som ønsker å samle alle spillene til en plattform, eller komme seg gjennom alle spillene til én av disse plattformene. Og likevel krymper alt dette sammenlignet med de 9464 spillene lansert til Steam bare i løpet av ett år.

Tallet betyr ikke bare at man får lyst å brøle at det er over 9000 i beste Dragon Ball-stil. Hvis vi skal bryte ned dette tallet innebærer det at for å komme gjennom alt Steam hadde å by på bare i løpet av fjoråret, må man spille gjennom 25,93 spill per dag. Det gjelder selvfølgelig når man har alle døgnets 24 timer til rådighet, og dropper sånne latterlige ting som mat, søvn og hverdagens gjøremål som allmenne dødelige må finne seg i å gjøre. 25,93 spill per dag vil si at man har under én time på seg for å fullføre hvert av disse spillene. Med tanke på at fjoråret bød på spill som Pillars of Eternity 2: Deadfire, Far Cry 5 og Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age, som alle kan skilte med flere titalls timer med innhold, behøver man ikke toppkarakter i matematikk for å skjønne at det er en umulig oppgave å få med seg alt.

Spill som kan spilles med bare ett tastetrykk, såkalte clicker-spill, florerer på Steam og oversvømmer markedet. Her ser vi Clicker Heroes 2, et av de mer populære clicker-spillene.

Av de rundt 10.000 titlene som ble lansert på Steam i fjor, er det selvfølgelig mye vi kan eliminere fra backloggen vår nesten uten å prøve dem engang. Clicker-spill er i bunn og grunn meningsløse spill som ikke gir oss noe annet enn øyeblikkelig dopamin, og for de fleste av oss er dette en sjanger vi lett kan styre unna. Noen spill er også relanseringer, nyversjoner eller gamle spill som omsider har funnet veien til Steam. Noen av titlene er nok så underutviklet og desperate forsøk på å tjene raske penger at man ikke kan anbefale dem til sin verste fiende en gang. Dessuten har man en rekke spill som faller inn under høyst lyssky og tvilsomme sjangre som vil være utelukket for mange av oss, for eksempel spill med anime-puppefaktor.

Og likevel, om vi tar bort alle spillene nevnt over tipper jeg vi fortsatt sitter igjen med betydelig flere spill lansert på Steam i fjor enn en vanlig person er i stand til å spille. Om vi bare drar et tall opp av hatten og sier at 5000 av spillene på Steam kan utelukkes by default, sitter man fortsatt igjen med 4464 spill i løpet av 2018, som igjen betyr 12,23 spill per døgn. Igjen, et døgn uten søvn, mat, jobb og dopauser.

Mangfold og variasjon er bra, men det er noe som heter for mye av det gode også. Mye tyder på at Steam-markedet slik det har utviklet seg er meget usunt for spillbransjen, enten man ser det fra perspektivet til spillerne, utviklerne eller oss som forsøker å jobbe med spillanmeldelser. Kvalitetskontroll er viktig for at ikke markedet skal kollapse under sin egen søppelvekt. Man kan selvfølgelig trekke paralleller til spillmarkedet som kollapset på starten av 80-tallet, men markedet i dag er såpass mer variert med flere aktører involvert at vi nok ikke får en tilsvarende situasjon igjen, selv om faresignalene er der. Uansett risikerer man at kundene ikke blir i stand til å velge noe som helst fordi det er så mye å velge i. Beslutningsvegring er ikke bare et problem for flinke skoleelever som skal velge utdanning, eller populære Tinder-brukere som får match etter match, det er også noe man kan oppleve i de fleste anledninger her i livet, inkludert spillsammenheng. Tenk bare på hvor mange spill du har kjøpt på Steam-salg og som har blitt liggende i backloggen din i all evighet, selv når du har hatt ledige stunder uten noen nye storspill å bryne deg på. Jo større backloggen din blir, desto større blir tiltaket å velge noe som helst.