Norsk
Gamereactor
forspill
Assassin's Creed: Unity

Assassin's Creed: Unity

Ubisoft ønsker å gi serien en slags ny start med Assassin's Creed: Unity, men det er fortsatt mer av det samme - på godt og vondt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Assassin's Creed: Unity blir solgt inn som en slags ny start for Ubisoft, men spillere som har lagt ned hundrevis av timer i den periodehoppende serien trenger ikke å bekymre seg for at det har vært forgjeves. På den annen side betyr det at de som håpet på noe nytt og banebrytende i historien om snikmorderne og tempelridderne på den nye konsollgenerasjonen kommer til å bli skuffet.

Unity er i stedet noe midt i mellom, og det er gjort endringer innenfor det kjente rammeverket fremfor noen store forandringer. Det ser såklart bedre ut, og animasjonene er forbedret. Det er lagt til nye sideoppdrag, og hovedhistorien trekker oss inn i historien om krigen mellom de to faksjonene. Men det er like vel et trygt skritt fremover i stedet for noe stort sprang mot nye eventyr. Fem års utvikling til tross, og to studioer som har hatt hver sin byhalvdel å utvikle, så føles det som om spillet har blitt begrenset av at utviklingen må bli ferdig i tide.

Assassin's Creed: UnityAssassin's Creed: Unity

Vi forlater her de syv hav og vender tilbake til byen, og en ung mann blir tatt inn i brorskapet og opplært som en snikmorder. Dette innebærer at alt må læres på nytt i Assassin's Creed: Unity. Oppgraderingssystemet vi får se gir oss nemlig grunn til å tro at man må låse opp dual-blade-teknikken som før var standard.

Dette er en annonse:

Du blir altså nødt til å trene for å fortjene nye ferdigheter og nytt utstyr. Vi vet imidlertid ikke hvordan denne treningen skal foregår i Unity, for vår testrund med spillet kaster oss inn rett etter at treningen er avsluttet og vi skal gjennomføre vårt første snikmord uten å bli guidet hele veien. Vi håper at det som skjedde før denne scenen ikke minner om studioets flere timer lange introduksjon til Assassin's Creed III.

Vi blir slippet løs i den franske hovedstaden i fire til fem timer, noe som lot oss spille sekvens 3 og 4 av hovedhistorien i tillegg til en rekke sideoppdrag som vi kunne ta når som helst. I løpet av denne tiden fikk vi også spille co-op-oppdragene Heist for fire spillere, samt et oppdrag for to spillere.

Assassin's Creed: Unity

For å ta det positive først kan man nå skreddersy Arno i større grad (hvilket også gjelder MP-figuren din), og her er evneoppgraderingene ett av elementene. Tradisjonelle mekanikker som å kaste penger for å skape forstyrrelser er fjernet, og poenget er at du skal bygge din egen figur slik du ønsker å spille. Våpen, evner og selv klær er opp til deg å bestemme og det synes vi er positivt.

Dette er en annonse:

Sideoppdragene er også noe for seg selv. Paris byr på en god blanding av ulike grunner for deg til å bruke evnene dine, og alle føles i tråd med tiden spillet er satt til. Spesielt ett sidespor var morsomt, og vi overhørte samtaler om en kjempe som drepte folk i den fattige delen av byen. Sporene førte oss til et hus fullt av enorme møbler, og så ned i en kjeller hvor vi fant en gal, liten fyr i et slakterantrekk. Et annet sidespor sendte oss inn på politistasjonen hvor vi startet en mordetterforskning som sender oss på jakt etter mistenkte å avhøre over hele byen. Dessverre rakk vi bare startet på etterforskningen, så vi fikk ikke snust frem noen spor før testrunden var ferdig.

Serien har alltid hatt problemer med å presentere karakterer som skal fenge oss som ikke kan stort om tiden spillene er satt til. Black Flag prøvde seg med litt overdrivelse, og der fungerte det ettersom sjørøver-settingen allerede er overdreven. Ved å jakte ned hovedhistoriens nøkkelpersoner får vi gradvis et overblikk over hva som har skjedd den siste tiden, og vi får stadig flere brikker som danner et bilde av hvordan tempelridderne og tiggerne har en tilknytning til aristokratene.

Assassin's Creed: Unity

Selv om dette føles veldig kjent, så har hvert at disse hovedmordene flere fremgangsmåter, potensielle andre mord og andre oppdragsspesifikk informasjon før start, og det blir lagt mye vekt på at du har mye å tjene på å utforske først. Uansett hadde vi håpet på noe litt mer interessant enn å forfølge målet til muligheten for et godt planlagt snikmord byr seg.

Kontrollen er dessuten ikke så «next gen» som vi hadde håpet. Kanskje det bare er vi som spiller det feil, men den manglende presisjonen som sørger for at vi bommer på vinduer, eller løper opp en vegg når vi helst vil fortsette gatelangs, er fortsatt med i serien. Når spill som Tomb Raider og The Last of Us har bedre snike- og klatremekanikker enn bransjens største snikespillserie, så må vi lure på om det er utviklerne eller vi som gjør noe feil.

Tatt i betraktning at Assassin's Creed ble utviklet etter designet i Prince of Persia: Sands of Time fra 2003, og har kunnet blitt finpusset siden 2007, så er det forbløffende lite som har blitt endret på når det gjelder spillkontrollen. En gjengivelse av Paris i fullskala er såvisst imponerende, men det skal mer til enn en ny by, litt justert gameplay og noen co-op-muligheter for å ta pusten fra oss i 2014.

Assassin's Creed: Unity
HQ
Assassin's Creed: Unity
Assassin's Creed: Unity
Assassin's Creed: Unity

Relaterte tekster

Assassin's Creed: UnityScore

Assassin's Creed: Unity

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Brännström

Ubisofts snikmorder slippes løs i den franske revolusjonens Paris i det første Assassin's Creed spillet eksklusivt til de nye konsollene og PC. Hvor nytt føles det egentlig?

2
Ny Assassin's Creed Embers-utfordring

Ny Assassin's Creed Embers-utfordring

NYHET. Skrevet av Redaksjonen

La oss sammen se en animert kortfilm fra Ubisoft og dermed oppleve et annerledes element i Assassin's Creed-universet. Se filmen hvor en mystisk fremmed møter Ezio...

0
Disse vant Assassin's Creed The Challenge

Disse vant Assassin's Creed The Challenge

NYHET. Skrevet av Redaksjonen

Det er på høy tid å avsløre vinnerne av Assassin's Creed The Challenge for mars, og samtidig hylle vedkommende som ble Master Assassin. Vi har kikket gjennom alle...



Loading next content