Asura's Wrath

Sinnataggen Asura slår fra seg i et fantastisk animeinspirert spill fra Capcom, som er både gøyalt og helsprøtt...

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonse

Jeg blir så glad når jeg ser at noen selskaper fortsatt tør å satse på ting som er litt utenfor det vanlige. Man kan bli litt lei av alle skytespillene som kommer ut for tiden, og derfor er det som et friskt pust (eller knyttneve rett i trynet) når Capcom slipper Asura's Wrath på Playstation 3 og Xbox 360. Det er ikke ofte man får tid til å hvile i dette spillet, og mye av det kommer av at hver eneste episode er sprøere enn den forrige - noe som bare gjør det hele enda bedre.

Asura er en av åtte gudelige voktere som beskytter himmelen og jorden mot Gohma. Men når han blir beskyldt for å ha drept keiseren, blir hans kone drept og datteren Mithra kidnappet. Han gjør nå alt han kan for å stoppe den kommanderende vokteren Deus. Tolv millennia senere slipper Asura ut av Naraka, hvor han finner ut at de syv vokterne har brukt kreftene til Mithra for å styrke sine egne krefter til guddommelige proporsjoner. Han vil nå gjøre alt i sin makt for å stoppe alle syv.

Asura's WrathAsura's Wrath
En av de mange guder Asura er sinna på.

Det kule med spillet er at det er delt inn i kapitler og episoder. Det er gjort for å få det til å virke som om du sitter og ser på en helt rå anime. Hver episode har en begynnelse hvor de bruker illustratører for å gi det et lite tilbakeblikk, så er det selve episoden som vanligvis gir deg kontrollen over Asura. Dette kommer i to former, enten via såkalte quick time-sekvenser eller ved at du kontrollerer ham direkte og bruker en knapp for å hoppe, en for å slå, en for å gjøre et litt kraftigere angrep og en for å skyte. Når du så er ferdig med episoden vil du få se en liten forhåndstitt på hva som skjer i neste episode i ekte animestil. Dette fungerer utrolig bra for å fortelle historien, i tillegg til at det bygger opp spenningen for hva som skal skje videre.

Når vi snakker om kontroll, så er dette et ganske løst begrep i Asura's Wrath. To tredjedeler av kampene utspiller seg ved å bruke quick time-events. Mestrer du ikke knappetrykkingen vil spillet uansett fortsette, men du får dårligere poengsum på slutten av episoden. Kampene hvor du tar direkte kontroll er kun for å få deg til å bygge opp Burst, som når aktivert vil avslutte den delen av kampen. Alle episoder avsluttes med et slikt angrep, og vanligvis er disse utrolig overdådige og storslåtte.

Asura's Wrath
Jeg hadde også blitt forbanna om jeg hadde fått masse spyd gjennom kroppen.

Mange vil nok påstå at det er simpelt og kjedelig å bruke quick time-sekvenser i så stor grad som i Asura's Wrath, men det gjelder spill som har kjedelige premisser i utgangspunktet. Når det kommer til Asura's Wrath føles det på sin plass, mest fordi hele spillet er så latterlig, overdrevent episk at man til tider mister pusten. Man slåss mot guder som er større en planeten man er på, eller tar opp kampen mot læremesteren sin på månen. Det er så sprøtt og fantasifullt at man ikke kan gjøre annet enn å elske det.

Asura's Wrath
Asura's WrathAsura's WrathAsura's Wrath
Asura's Wrath