film-anmeldelser
Atlas

Atlas

Nei, du trenger ikke å se den for å se hvor dårlig den er, men vær så snill å ikke se den.

Har du noen gang sett et intervju med en forfatter eller regissør der de snakker om hvordan historien i filmen deres bare måtte fortelles? Ja, vel, du vil aldri høre noen snakke på den måten om Atlas. Denne filmen suger. Jeg orker ikke å komme opp med en smart intro eller en vittig måte å komme i gang på her, for dette innbegrepet av bakgrunnstitting inspirerer ikke til annet enn at seerne finner nærmeste klippe og hopper.

Med mindre den i hemmelighet er et eksistensielt eksperiment for å tvinge seerne til å innse at de er dødelige og at de bruker to timer av denne dødeligheten på å se på fullstendig søppel, så mislykkes Atlas på nesten alle tenkelige måter. Det er en sci-fi-film som prøver å kapitalisere på moteordet for 2023 og 2024, nemlig kunstig intelligens. I stedet for sci-fi er det faktisk en dårlig forkledd actionthriller, ettersom den kunstige intelligensen bare er vanlige mennesker som opptrer som superterrorister. En gang i fremtiden blir en AI kjent som Harman (Simu Liu med hysterisk dårlige blå kontakter) den første AI-terroristen, som går amok og prøver å utslette menneskeheten etter å ha befridd kompisene sine. Han blir nedkjempet og flykter ut i verdensrommet.

28 år senere møter vi Atlas Shepherd (Jennifer Lopez), en kvinne som kjenner Harman bedre enn noen annen, og som tilsynelatende ikke kan opprettholde et forhold selv om hun ser ut som Jennifer Lopez. Med tanke på at det er det minste av denne filmens logiske problemer, lar vi det passere. Atlas finner ut gjennom avhør av Harmans håndlanger Casca hvor AI-terroristene gjemmer seg, og av en eller annen grunn blir hun satt på et team med ekspertsoldater for å spore ham opp og ta ham inn.

Atlas

Alt dette skjer forresten i løpet av de første tjue minuttene. Du får så mye eksposisjon slengt etter deg i løpet av den tiden at dialogen snart blir til en sammenhengende brun søl der de eneste ordene du virkelig legger merke til er "Harman" eller "AI". Hvis vi tar et øyeblikk tilbake til avhørsscenen, er den latterlig dårlig. Jennifer Lopez som tvinger det manuset anser for å være tekno-jargong ut av munnen sin, det dårlige skuespillet til Casca, den forferdelige CGI-en som får ham til å se ut som et hode på et skrivebord, det faktum at noen syntes dette så kult ut, eller interessant, eller noe som helst som en film skal være. Den fikk meg til å le for første gang, noe som i det minste var en slags reaksjon.

Derfra drar vi til Andromeda-galaksen av alle steder, og etter å ha advart soldatene om en felle, men ikke gitt dem noen løsning på den, ender Lopez og co. opp med å havne i et bakhold, og Lopez strander på en planet med giftig miljø, innelåst i en mech-drakt som føles som om den har stjålet like mye fra Avatar som fra Titanfall i designet. Denne mech-drakten, i likhet med de andre soldatene har, styres av AI, men her er det som er verre: Lopez liker ikke AI. Hun deler til og med ut papirlapper ... i fremtiden?! Så sprø hun er! Bortsett fra at hun har en AI hjemme som hun spiller sjakk med. Gjennom hele filmen er Atlas og mech-kompisen Smith involvert i svak action og den dårligste dialogen jeg noen gang har hørt, mens de sliter med å knytte bånd.

I mesteparten av filmens spilletid sitter vi fast med Atlas og robotkompisen hennes, så man skulle tro at skaperne av denne "filmen" i det minste hadde gjort en innsats for å gjøre henne noenlunde sympatisk, ikke sant? Feil. Helt feil. Ikke bare gjør Lopez en dårlig jobb som skuespiller her, men karakteren veksler så mye mellom et innbitt hat mot kunstig intelligens og en tilnærmet vilje til å akseptere den nevrologiske koblingen til den, at det er umulig å like henne eller i det hele tatt vite hvem hun er. Hun virker irriterende gjennom hele filmen, spesielt med tanke på at vi ikke får vite hvorfor hun hater AI før de siste 30 minuttene av filmen, noe som er forbløffende med tanke på at vi ellers har fått så mye informasjon. Dessuten er hennes begrunnelse for å hate AI at hun er den som forårsaket AI-revolusjonen ved å bli sjalu på at Simu Liu tilbrakte for mye tid med moren sin. Smart trekk, idiot, du forårsaket utilsiktet millioner av menneskers død fordi mamma ikke ville se deg danse den siste TikTok-dansen.

Det er så mange ting som bare nekter å gi mening i denne to timer lange reklamen for Elon Musks neuralink. Hvorfor er alle soldatene helt elendige i jobben sin? Hvorfor jaktet menneskeheten i det hele tatt på Harman hvis han ikke hadde gjort noe på 28 jævla år? Hvorfor måtte de gjøre Simu Lius øyne blå? Hvordan kan Atlas gå fra å skrike av fare til å plutselig bli rolig når hun oppdager at beinet hennes er så brukket at beinet stikker ut?

Etter hvert som filmen når sitt klimaks, blir disse spørsmålene bare verre. Jeg bryr meg ikke om å røpe dette, for jeg oppfordrer deg til å bruke tiden din på en annen måte. På slutten av filmen avsløres det at Harman førte Atlas til ham slik at han kunne stjele et skip for å returnere til jorden. Han har også hamstret utstyr og andre ting han trenger til et nytt opprør, noe som reiser spørsmålet om hvordan i helvete han fikk tak i ting fra Jorden hvis han trengte å ringe et skip for å komme tilbake dit? I den siste kampen blir Atlas s mech-kompis Smith banket opp, og hun blir slått bevisstløs. Smith slipper henne på gulvet foran Harman, som deretter hakker løs på mechaen med Atlas i blikket. Et øyeblikk senere stikker Atlas ham ned bakfra. Det er hårreisende, gutter, det er det virkelig.

Atlas er ikke den verste filmen jeg noensinne har sett (den æren går til Sausage Party), men den er der oppe. Den er uinspirert, uoriginal og klarer ikke engang å underholde som actionfilm. Den fremstiller også den kunstige intelligensen som skurkene, til tross for at de tror de redder menneskeheten ved å hindre den i å ødelegge seg selv. Jeg har alltid hatet denne tropen fordi den får mennesker til å se ut som idioter som faktisk ville elske å dø ved å sprenge hverandre i luften. Hvis du vil ha en AI-historie, kan du se Terminator, hvis du vil ha vennskap mellom mennesker og roboter, kan du se Big Hero 6 eller spille Titanfall 2. Hvis du liker navnet Shepherd, kan du spille Mass Effect. Jeg vet at det staves annerledes, men ikke se denne filmen. Jeg grøsser ved tanken på at Netflix feirer 20 millioner visninger for denne filmen i løpet av den første helgen.

02 Gamereactor Norge
2 / 10
+