Norsk
Blog
Inntrykk fra Bethesdas Pressekonferanse

Inntrykk fra Bethesdas Pressekonferanse

Skrevet av AndyLonn den 15 juni 2015 klokken 09:47

Vel da er vi her igjen. E3 2015 skal innvies og hvem bedre til å starte årets show en gode gamle Bethesda. Forventningene mine var litt mikset ettersom jeg så for meg at det beste jeg kunne håpe på var å spille Doom og Fallout 4 til neste år, men jammen meg kom ikke Bethesda med en stor overraskelse og annonserte at Fallout 4 kommer ut 10 November 2015.

Fallout 4 ser svært lovende ut forresten. Mange, inkludert meg selv, trodde Fallout 4 kom til å bli for Skyrim det Fallout 3 var for Oblivion. Men rett fra starten av viste Bethesda at dette ikke kunne være lengre vekke fra sannheten. For det første, Tredjeperson har aldri vært Bethesdas sterke side, og det sier litt hvor langt de har kommet når mesteparten av spillet ble vist fra denne synsvinkelen. Kamp systemet virket mye mer raffinert, nå som V.A.T.S systemet fungerer i sanntid og ikke tvinger tempoet over til turbasert action tror spillet vil ha nå et bredere publikum.

Bethesda legenden Todd Howard var ikke redd for å vise frem spillet, ettersom vi fikk bøtte vis av informasjon og in-game presentasjon av hvordan spille fungerer. Kjapt kan jeg nevne nytt Crafting system som faktisk tar for seg samlemanien min i slike spill, et arsenal hvor jeg tror det var snakk om over 50 våpen med 700 konfigurasjoner. En base bygge modus, hvor du flere plasser i verdenen kan bygge baser å ruste denne opp for å motstå angrep fra raiders. og til slutt et helikopter som. i følge traileren de viste, man kan skyte ned med atomvåpen. Slikt ser du bare i Fallout.

Når Fallout 4 først ble annonsert her for litt siden var mange skeptiske til den nye grafiske stilen. Det var en gang da Bethesda var de beste av de beste når det kom til slående vakre åpen verden spill, og mange mente at Fallout 4 lignet for mye på forgjengeren. Vel jeg kan trygt si at det ser mye bedre ut enn Fallout 3 når spillet er i bevegelse. Til slutt er jeg mest spent på hvor mye av galskapen fra Fallout 3 og New Vegas de klarer å stappe inn i dette spillet. Jeg gleder meg til November.

Doom.

Etter fjorårets fantastiske Wolfenstein: The New Order, var jeg veldig klar for at Doom skulle levere sakene. Det vil jeg si det både gjorde og ikke gjorde. Da jeg satt der å så spillet bli spilt foran meg tenkte jeg "Kult, dette ser ut som en blanding mellom Painkiller og Doom 3, og det er jeg helt med på" men etterhvert så merket jeg at Doom-guy bevegte seg mye saktere enn vanlig. Fiendene designet føltes noe uinspirert og nivåene de viste frem ikke hadde den samme "Oomph" tyngden som Doom 3 leverte i sine glansdager.

Sistnevnte tror jeg kommer som et resultat av Bethesdas ambisjon om å få spillerne til å designe sine egne nivåer. Her gir de oss grunnverktøyene gjennom Doom's Snapmap, så er det opp til oss å designe nivåene vi selv ønsker. Personlig skulle jeg helst sett at teamet bak Doom fikk la kreativiteten flyte fritt med nivå designet.. Det er også selvfølgelig mulig at det med hastigheten til DoomGuy var noe de gjorde bevist for å vise frem spillet, og at spilleren står fritt til å bevege seg mye kjappere når spillet kommer.

Flerspiller delen de viste frem minnet meg mye mer om Doom slik jeg husker det, med lynrask action og heftige kjøtteksplosjoner.Til syvende og sist er det hvordan spillet føles som har noe å si, og det er ennå et år til spillet kommer ut så Bethesda har god tid til å finpolere dette til å bli en verdig oppfølger til den legendariske Doom serien

Battlecry

Off, det der så bare trist ut. Bethesdas Free-to-play flerspiller spill dukket opp igjen etter å ha blitt annonsert på fjorårets E3. Blir vanskelig å beskrive dette, ettersom Bethesda selv har vært sparsommelig med detaljene. For mine øyne så det ut som de hadde latt seg inspirerer av Valve's Team Fortress 2, men har satt det i tredjeperson og satset mer på nærkamp våpen. De viste veldig lite av det, men det jeg fikk se imponerte meg ikke. Får håpe betatesten kan vinne meg over.

Dishonored 2

Jeg rett og slett elsket det første Dishonored spillet. Det var som en perfekt blanding mellom Bioshock, Thief og Deus Ex. Satt i en spennende verden som blandet steampunk, magi og skrekkfilm elementer jevnt over for å levere en enormt atmosfærisk opplevelse. Du spilte livvakten Corvo som mistet alt, og sammen med en ikke-verdlig entitet satte ut på et hevn oppdrag. Spillet lot deg takle problemene det satte foran deg mer eller mindre slik du selv ville, og ved hjelp av magi kunne disse løsningene bli ganske så spektakulære, hvis du bare var oppfinnsom nok.

Dishonored 2 ser ut til å by på mer av det samme, men dessverre viste de ikke nok til å kunne si så mye om det, annet enn at spillet vil ha to spillbare figurer hvor den ene er Corvo og den andre er den lille jenta han skulle beskytte i begynnelsen av det forrige spillet. Jeg venter spent på mer nytt om Dishonored 2, og for de som ikke spilte det første når det kom ut, så annonserte Bethesda en Definitive Edition som kommer til Xbox One og PS4 senere i år. Jeg anbefaler det spillet på det varmeste.

Elder Scrolls Online: Tamriel Umlimited og Elder Scrolls Legends

Er det egentlig noen som fortsatt spiller ESO? Sett bort fra The Old Republic må jo ESO gå ned i historien som en av de største MMO bomskuddene. Uansett hva jeg måtte mene om spillet, kom de ihvertfall endelig ut med Playstation 4 og Xbox One versjonen av spillet nå rett før helgen, og Bethesda snakket så vidt om dette (og hintet om noe med The Dark Brotherhood) før de hoppet videre til å annonsere Elder Scrolls Legends.

Veldig lite ble sagt om Elder Scrolls Legends sånn egentlig. De nevnte at det kommer til PC og IPad, og vi får bare gå ut ifra at dette er Bethesda's svar til Hearthstone. Om det kommer til å lykkes eller ei gjenstår selvfølgelig å se. Jeg føler kanskje at Warcraft universet har mer å ta av når det kommer til ren "gjenkjennelighet" innenfor varemerket sitt.

Spillere vet foreksempel hvem The Lich King, Jaina Proudmoore og Thrall er. Alt jeg vet om figurer fra Elder Scrolls er Ulrik Stormcloak og det bare fordi alle NPCene snakket om han i Skyrim, Han duden Sean Bean spilte i Oblivion (Martin?) og Patrick Stewart sin figur.

Utenom alt dette, annonserte Bethesda også Fallout Shelter, bedre kjent som den eneste grunnen til at jeg er bitter for at jeg ikke har en iPhone, En Collectors edition av Fallout 4 som inneholder en Pipboy du kan sette mobilen din inn i for å få en Second Screen opplevelse som, for å sitere Todd Howard: "as far as stupid gimmicks go, this is the best fucking one i've seen." Jeg må si meg enig basert på det lille jeg har sett, selv om Metal Gear Solid Ground Zeroes sin Second Screen løsning også var ganske fantastisk.

Nå skal også nettsiden til Bethesda bli en slags portal hvor man finner tilgang til alt om alle spillene deres, og skal jeg spekulere helt vilt, vil jeg tro at dette er begynnelsen på en Paid Steam Mods løsning for Fallout 4.

Som Jeff Gerstmann sa etter showet; "Hvis de skulle ha en pressekonferanse, valgte de rett år å ha den på". Jeg tror ikke mange av oss vågde å håpe at vi fikk se en Fallout 4 slippdato, mye mindre at denne slippdatoen er under et halvt år unna. På den måten har Bethesda tipset oss om hva som kommer nå snart, å med Doom og Dishonored 2 har de satt forventningene våres for neste år. Showet var godt planlagt, de viste hvilke spill folk var interessert i å se mye av og hvilke spill de kunne spre i mellom de tre store annonseringene sine. Dette var en god start for Bethesda, Og en god start på E3 2015

HQ