Anmeldelse: Inception

Regi og manus: Christopher Nolan
Prod.år: 2010
Alder: 15
Sjanger: Sci-fi/Action
Spilletid: 143 minutter

Heseblesende action, fabelaktig musikk og gode skuespillerprestasjoner er oppskriften på en av de største filmene fra 2010.

Cobb er ikke en vanlig tyv. Han har blitt trent til å stjele informasjon og hemmeligheter fra menneskers underbevissthet gjennom drømmer. Cobb har et sterkt ønske om å dra hjem til USA for å se ungene sine, men han er etterlyst og kan derfor ikke reise tilbake. Men en dag får han tilbudet om å få navnet sitt renvasket, dersom han utfører et siste oppdrag. Cobb har tidligere bare dratt ut informasjon fra underbevisstheten, men dette oppdraget går ut på å plante en idé.

Historien er ytterst interessant i og med at drømmer er noe alle kan kjenne seg igjen i. Christopher Nolans glimrende regi og manusskript gjør dette til en av de mest kreative filmene fra Hollywood i 2010. Jeg er veldig glad for at dette ikke er en alminnelig actionfilm, for da hadde kanskje for mange av karakterene vært for anonyme. Men dette er en film med vel gjennomtenkte karakterer; spesielt Cobb. Manuset er veldig originalt og spennende med både storslagen action som vil tilfredsstille det tradisjonelle publikummet, men også mer intelligent snacks for de som liker det. Det inneholder også en fantastisk kjærlighetshistorie, som i hvert fall fengte meg.

Cobb blir spilt av Leonardo Dicaprio, og som vanlig gjør han det utmerket. Denne karakteren krever at man har sittet seg inn i den, og det har Dicaprio virkelig gjort. Cobb blir nemlig plaget av fortiden, og karakteren er full av emosjonelle problemer som skyldes den. Jeg vet ikke om innsatsen hans kommer til å bli Oscar-nominert, men den er i hvert fall verdig. Resten av persongalleriet blir spilt av: Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cottilard, Ellen Page, Tom Hardy, Cillian Murphy, Dileep Rao, Tom Berenger og Michael Caine som alle leverer troverdige rolletolkninger.

Hans Zimmer har laget magi igjen. Jeg overdriver ikke når jeg sier at han har laget noe av den beste filmmusikken fra Hollywood per dags dato. De enorme drønnene fra blåseinstrumentene er kanskje simpelt, men ekstremt virkningsfullt. Det gjør handlingen tre hakk større og mer episk. Men Zimmer har ikke bare lykkes i å heve stemningen på de eksplosive actionsekvensene. Han har også laget et emosjonelt hårreisende stykke filmmusikk som beveget meg.

Jeg regner med at Inception kommer til å stikke av med et par Oscar-priser i februar. Personlig håper jeg spesielt at Hans Zimmer får en for beste musikk. Christopher Nolan kommer garantert til å bli nominert for beste regi og beste manus, og tar jeg ikke helt feil kommer han sikkert til å ta med seg i hvert fall en av dem hjem. Inception er alt i alt en av de største og beste filmene fra 2010. Jeg anbefaler den for alle som ønsker seg over to timer med heseblesende action, fabelaktig musikk, gode skuespillerprestasjoner og en unik kjærlighetshistorie.

8/10