Norsk
Rytmespill - en undervurdert sjanger

Rytmespill - en undervurdert sjanger

Jeg vil her snakke om en spillsjanger som jeg selv er svært glad i, men som jeg ser ganske lite av, både som spill og som diskusjoner.

Jeg snakker, som du sikkert kan forstå av bloggtittelen, om rytmespill. "Rytmespill" kan være mye forskjellig, men er enkelt forklart betegnelse på spill der rytmer og musikk er en stor del av gameplayet. Kanskje du trykker på knapper i takt med musikken, eller hermer etter en sekvens du allerede har hørt. Selv synes jeg at dette er en utrolig artig sjanger, spesielt når det gjelder spillene av den mer humoristiske, rare, (ofte) japanske typen - disse fokuserer på gameplay og humor på en måte som jeg liker veldig godt. Dessverre er dette noe som sjelden ser ut til å få noe særlig oppmerksomhet innenfor gamer-miljøet.

Jeg har digget rytmespill siden slutten av 2012, da jeg forelsket meg helt i Nintendos Rhythm Paradise-serie. Ble også introdusert til Elite Beat Agents gjennom en venn av meg, og selv om jeg var litt usikker i begynnelsen, kjøpte jeg det da jeg fant det til en veldig billig penge i brukthylla hos GAME. 4 dager senere hadde jeg allerede bestilt begge Ouendan-spillene fra Japan, og deretter gikk det bare videre.

Men dette er en sjanger som aldri ser ut til å ha tatt veldig av i det vestlige markedet, hvertfall av typen "sære japanske spill"(Greit nok, "sære japanske spill" av alle sjangre er et nisjemarked her, og jeg skulle også gjerne sett mer av dette generelt.) Noen spill her og der blir lokalisert, men disse blir fortsatt ganske nisje og vil ikke akkurat dukke opp på bestselgerlista - det kan regnes som en stor risk. Hvis de har lisensiert musikk, vil denne sannnsynligvis også bli fjernet og erstattet med sanger som er mer kjente her, både pga. det kan selge bedre, og siden lisens for andre regioner ville medført større kostnader. Men dette fører også til klager fra fans som heller vil spille til diverse J-pop og rock-sanger og diverse anime-openings - det sier nesten seg selv at det er fans av japansk popkultur som ville ha visst om disse spillene in the first place. Da blir spill med et originalt soundtrack enklere, og jeg må si at jeg setter ekstra pris på disse. Noen av sangene fra Rhythm Heaven og Gitaroo Man er blant min favorittmusikk fra spill - kanskje ikke overraskende at et spill basert rundt musikk har bra musikk. Uansett har rytmespill aldri klart i bli det store her, og jeg ser også sjelden noen store diskusjoner om de nyeste rytmespillene som kommer, med mindre jeg spesifikt leter etter dette. Sjangeren selges ikke særlig bra, og derfor blir færre av disse spillene lokalisert til markedet og utviklet her.

Unntaket for tiden ser ut til å være f.eks dansespill som Just Dance, som hvertfall har solgt bra de siste årene. Men det er ikke akkurat dette de fleste gamere er ute etter, inkludert meg.
For ikke å nevne Guitar Hero. For en del år tilbake var denne serien svært populær, og fikk flere oppfølgere og spinoffs. Selv var dette spillet aldri det helt store for meg - jeg kunne prøve en runde og to iblant, og spillet var greit nok, men det var ikke noe jeg kunne tenkt å bruke penger på selv. Men etter mange år med oppfølgere, spinoffs og melking døde serien sakte men sikkert ut.

Jeg lurer også på om siden det er denne type rytmespill som er mest "kjent", er dette hva en del gamere forbinder sjangeren med, og dermed ikke er så interessert. Det er lett å legge sjangeren bort som enkle "party"-spill. Og det er absolutt ikke noe galt i denne type spill for de som liker det, disse har også sin plass i spillverdenen, men rytmespill kan være så mye mer! Rhythm Paradise, for eksempel, kan virke som et enkelt barnespill med søte figurer og masse farger, men ikke la deg lure. De senere banene i spillet er det vanlig å slite lenge med før du endelig kommer deg videre, og om du vil prøve deg på "superb"-ratings og spesielt "Perfects", blir det enda verre. Nei, det blir nok ikke akkurat de største, dypeste opplevelsene og historiene du får gjennom disse spillene, men det handler om mer enn å synge og danse rundt til de nyeste popsangene eller å late som du kan spille gitar.

I Japan, derimot, ser markedet ut til å være en del større. Mange spill blir værende i Japan, og får aldri sjansen her, så jeg blir bare sittende og sikle over alle spillene som ikke kommer her, spesielt når det gjelder til regionslåste konsoller som 3DS. Nå kan det nevnes at en del av spillene er i arkadeversjon - siden dette er også en sjanger som passer fint til arkade - og mens arkader fortsatt er noe som finnes i Japan, er de så godt som utdødd i vår del av verden. Så jeg skjønner at disse versjonene ikke blir sendt over her med det første, men konsollvarianter kunne de godt sendt over her.

Heldigvis er det noen iblant som tar sjanser. Da Ouendan-spillene ble overraskende mye importert av amerikanske og europeiske gamere, fant iNiS og Nintendo ut at det faktisk var et marked for denne typen spill her, og begynte å jobbe med det som senere ble Elite Beat Agents. Riktignok er dette en "Westernized" utgave der musikken er byttet ut, men den samme stilen, solide gameplayet og sprø humoren er fortsatt intakt. SEGA spurte også nylig om hvor stor interesse det var for å gi ut Hatsune Miku: Project DIVA F på PS3 i Amerika og Europa, et forslag som ble takket sterkt ja til. Nå hjalp det kanskje at Vocaloid og Miku er noe som allerede har mange fans, men likevel - det er et rytmespill, som jeg selv vil si at har ganske greit gameplay selv for de som ikke nødvendigvis vet så mye om Vocaloid. Ja takk til flere lokaliserte spill!

Noen ganger kombineres sjangeren også med andre sjangre, for eksempel er "rytme-plattformer" noe jeg har sett noen få av. Jeg elsker også plattformsjangeren, så det sier seg kanskje selv at disse spillene er noe jeg liker. Det finnes også spill som har små mini-rytmespill som en del av spillet, for eksempel i Sly-spillene. Morsomt nok, men som en rytmespillfan blir disse ofte litt for lette for meg.

Ja, det jeg egentlig vil fram til her er vel å rette oppmerksomheten mot en sjanger som jeg synes blir lite fokusert på, og kanskje kan "misforstås". Selv håper jeg på å se flere rytmespill i framtida, spesielt den humoristiske, rare varianten jeg er mest interessert i.

Hva synes du om rytmespill? Har du noen favoritter?

Bilde fra her

HQ