Norsk
Java tutorial: Installering og Hello GR!

Java tutorial: Installering og Hello GR!

Skrevet av ZeroFool den 27 oktober 2011 klokken 20:10

Hei og velkommen til Blog 2 i bloggserien om Java-programmering

I denne tutorialen skal vi installere programmene som vi skal bruke for å programmere. Så skal vi lage vårt første program. Vi skal begynne med å installere JDK (Java Developement Kit). Det er dette programmet som gjør kildekoden om til et kjørbart program.

Jeg vet at denne bloggen kan være litt forvirrende med alt som skal installeres, men hold med meg. Jeg lover at de neste bloggene vill bare bestå av programmering og dessuten være mye lettere å forstå.

Dere kan finne JDK enkelt ved å bare google «download JDK» eller så kan dere klikke her

Nå er det viktig at dere velger versjonen som tilsvarer deres systemtype. Har dere 64bit velger dere 64bit versjonen, har dere 32bit velger dere x84. Er du usikker på hva du har kan du gå på min datamaskin-> Høyreklikk-> Egenskaper -> Under System vill det stå systemtype og så enten 32bit eller 64bit.

Jeg anbefaler at dere for enkelhets skyld lar programmet installere seg hvor det selv ønsker.

Det neste programmet vi skal installere er Eclipse. Som er programmet vi skal programmere i. Fordelene med å programmere i Eclipse framfor feks. notisblokk(notepad) er at det kommer opp hvor programmeringsfeilene dine er. Slik at du slipper å lete gjennom hele kildekoden etter skrive/programmeringsfeil. Det gjør også kjøringen av programmene dine mye lettere.

Dere kan finne programmet på Eclipse.org -> Downloads -> Eclipse IDE for Java Developers
Dere kan eventuelt klikke her
så velger dere versjonen avhengig av systemtypen deres.

Når dere har lastet det ned må dere «unzipe» programmet. Selv foretrekker jeg å ha det på C:\
Hvis du ikke har ett arkiveringsprogram kan du eventuelt bruke 7zip. Som dere finner her.

Når Eclipse er «unzipet», skal dere navigere til mappen hvor dere plasserte det og kjøre programmet.

Når programmet kjører vil det komme opp ett felt hvor det står «Workspace: C:\Users\Bruker\workspace», her avgjør du hvilken mappe programmene du lager vill bli lagret i.

Det er nå vi den egentlige delen med denne tutorialen begynner: Programmeringen

Først ville jeg at dere skal klikke på File -> New -> Java Project
Nå vill du få opp ett vindu, i feltet til høyre for «project name» skal dere oppgi navnet på prosjektet dere skal lage. Programmet du lager vill være innenfor denne mappen. Hva dere skriver har ingen innflytelse på på programmet, så kall det hva dere vill. Selv går jeg for «Gamereactor».

I package exploreren til venstre vill dere nå se en mappe med det navnet dere oppga i sted. Nå vill jeg at dere skal høyreklikke på mappen og klikke new -> class.

Før vi går videre vill jeg bare si at ett program i java er bygd opp av flere klasser. Hver klasse får vanligvis en konkret oppgave. Hver av disse klassene finner vi så inne i Java prosjektet. Innenfor Klassene har metoder som har så og si enda mer konkrete oppgaver, men vi lar metodene ligge for nå så kommer vi tilbake til dem når de er mer relevant.

For enkelhetens skyld vill jeg at dere skal kalle klassen for «HelloGR» og trykk på finish.

Nå vill dere få opp en skjerm hvor det står:
Public class HelloGR{

}

Foreløpig vill jeg at dere ikke skal bry dere om «Public», siden det har med flere klasser og metoder og gjøre, og vi skal i første omgang konsentrere oss om en klasse og en metode.

«Class HelloGR{}» indikerer at HelloGR er en klasse og at alt innen for {}-symbolene er en del av den klassen.

Nå vill jeg at dere skal skrive(inne i HelloGR-klassen):
public static void main(String[] args){

}

Alt dere trenger å vite om dette at dette er en metode, klasser består vanligvis av flere metoder, men det er denne metoden som gjør programmet «kjørbart». Den blir ofte referert til som main-metoden.

Så langt burde programmet se slik ut:
public class HelloGR{
public static void main(String[] args){

}
}

Det neste dere skal gjøre er å skrive følgende tekst innenfor main-metoden:
System.out.println("Hello Gamereactor!");

«System.out.println» er ganske enkelt koden for å få utskrift(altså tekst) i Java. Innenfor gåsetegnene("") skrev vi hva som skal skrives ut. Hver gang man skal ha tekst i java, skriver man teksten innenfor ""-symbolene. Det er også vanlig å bruke parentes for slike «koder». Til slutt avsluttet vi med et semicolon(;), I java avslutter man alltid en kode/kommando med semicolon.

Kildekoden skal se slik ut:

public class HelloGR {
public static void main(String[] args){
System.out.println("Hello Gamereactor!");
}
}

Dere kan kjøre programmet ved å klikke på den grønne sirkelen med en hvit trekant inni. Hvis alt er rett vill dere få utskriften «Hello Gamereactor!». Hvis dere nå endrer teksten innenfor parentesen fra «Hello Gamereactor!» til «Hei Bernt!» vill dere få se at den nye utskriften også blir «Hei Bernt!».

Jeg håper denne blogge var forståelig til en hvis grad. Men jeg lover at det vill bli letter når vi kommer dypere inn i Java og begynner å forstå hensikten bak de ulike ordene. Hvis problemer oppstår eller dere lurer på noe er det bare å spørre i vei.

HQ