Norsk
Blog
Håp for spillserier etter MMO?

Håp for spillserier etter MMO?

Skrevet av AndyLonn den 13 januar 2014 klokken 00:26

Jeg har aldri blitt spesielt fenget av Massive Multiplayer Online spill. Enten det er fordi spillet ikke fokuserer nok på historien eller om det er mentaliteten blant de andre spillerne som ikke helt gjør det for meg er jeg ikke helt sikker på. Det nærmeste jeg har kommet til å bli engasjert av et MMO var Lord of The Rings Online: Shadows of Angmar og senere utvidelsen Mines of Moria. Mye av grunnen til at jeg ble fenget av det spillet var min forkjærlighet for Tolkien universet, og jeg syntes historien spillet sydde parallelt til Frodo's reise var en fin utbrodering for oss som allerede kjente historien, både fra filmene og fra bøkene.

En annen ting som er fint med LotrO (som det heter på kort) er at det setter ingen effektiv stopper for andre spillserier satt i samme univers. Etter at LotrO kom ut har vi sett flere gode spill basert på Tolkiens verk, og etter suksessen av Hobbiten filmene regner jeg med at vi kan se flere og flere fremover. Kanskje vi får et spill som tar for seg deler av historien fra Silmarillion, eller et spill hvor man følger livet til Túrin Turambar. One can only hope..

Når man snakker om MMOer er det vanskelig å komme utenom giganten som er World of Warcraft. Spillet hadde i utgangspunktet flere element som skulle vært som en magnet for spillere som meg, og for mange så var det akkurat det. Og hvis man tenker over hvor mye jeg elsker Warcraft strategi spillene, så ser jeg på det som rart hvorfor jeg ikke ble mer engasjert i WoW en jeg faktisk ble.

Men det er flere grunner til hvorfor jeg ikke ble så engasjert. Jeg bant aldri et forhold til min motpart i Azeroth. Han hadde ingen bakgrunnshistorie. I LotrO lot utviklerne meg forme en egen historie for figuren min men plasserte han også i situasjoner som i forkant av historien til selve spillet som gav meg en hvis formening om hvem han var. Selvfølgelig kunne jeg skapt en egen historie til WoW figuren min, men det var ingen andre som gjorde det. Og det bringer meg over til mitt neste problem med spillet, brukerbasen.

Idag assosierer vi Call of Duty og Battlefield med prepubertale 12 og 13 åringer som lirer ifra seg rasistiske og generelt hatske yttringer som gjør hele opplevelsen uhyggelig. Jeg har ingenting imot litt drittslenging, men når det er helt meningsløst og bare ute etter å skaffe en reaksjon så føler jeg at det hele blir for dumt. Når jeg spilte World of Warcraft var det her man fant disse. De spammet chatten med meningsløst mas og krangler. Og selv om man kunne slippe unna det, så visste man at det var der og for meg trakk det ganske mye fra opplevelsen at man når som helst kunne møte på en spiller som bare var ute etter å gjøre livet surt for deg.

Sist men ikke minst er problemet mitt med WoW det at dets eksistens gjør at et nytt strategispill satt i samme univers, som en fortsettelse til historien fra Warcraft III: Frozen Throne er nå blitt helt usannsynlig. Nå beveger jeg meg inn på et område som er delvis ukjent for meg men jeg håper noen retter meg hvis jeg tar feil her. Historien som blir fortalt i World of Warcraft er den fortsettelsen jeg er ute etter, men den blir ikke fortalt hverken sammenhengende eller godt nok til at det føles som en verdig fortsettelse på historien fra strategispillene. Ihvertfall ikke for en som elsket historien om Arthas og gjengen fra Warcraft III spillene.

Jeg er klar over at flere av WoW spillerne har satt sammen historien på spillets Wiki sider og at det finnes bøker som oppsummerer historien, men det var noe med presentasjonen fra strategispillene som var så fantastisk og episk at hvis jeg skulle oppleve historien videre så måtte det hvert i samme «form» som historien jeg har blitt fortalt så langt. (Også mye av grunnen til at jeg aldri satte meg inn i Expanded Universe til Star Wars serien)

Men nok om World of Warcraft for nå. Jeg vet at serien har mange tilhengere og jeg mener ikke å fornærme noen av dem. Men nå er det Elder Scrolls seriens tur.

Morrowind, Oblivion og Skyrim er spill jeg elsker. Jeg fullførte aldri Morrowind, men har spilt nok til å forstå hvordan historien mellom spillene henger sammen og jeg liker hvordan hvert spill har sin individuelle historie men at det likevel er den overbærende historien som forklarer livets gang i Tamriel.

Disse dager kjøres første betatest av Elder Scrolls Online. Spillet som, hvis jeg har forstått rett skal fortsette historiene om Nirn og Tamriel, Her skal man blant annet kunne besøke Cyrodil, Skyrim, Hammerfell, High Rock og Elsweyr. Ideen er ikke dum, Oblivion og Skyrim var tippepunktet for serien fra å være en nisje rollespill serie til noe så og si alle har spilt på et eller annet tidspunkt. Men hva betyr dette for serien videre? Vil vi se flere Elder Scrolls spill etter dette?

Det virker rart for meg at Bethesda er så villig til å, potensielt ofre, deres mest populære spillserier bare for å kaste seg på MMO bølgen. Nå har ikke jeg tatt del i Beta testingen, men det jeg har hørt så langt har ikke vært lovende. Og hvordan Bethesda har tenkt å tjene penger på spillet langsiktig i et marked som beveger seg mer og mer mot Free 2 Play aner jeg ikke


Hvordan tror dere fremtiden for Elder Scrolls serien ser ut? Har dere noensinne blitt bitt av MMO basillen?

HQ