Norsk
Blog

Hva er egentlig vitsen med trophies?

Skrevet av Glorfindel den 26 april 2014 klokken 17:25

I denne bloggen tenkte jeg å starte en skikkelig flamewar.

Neida, det er nok bare enda et eksempel på hvor selvmotsigende hjernen til undertegnede til tider kan være. Jeg anser spillinteressen min som rimelig bred og dette fører til at jeg spiller mye forskjellig. Og når det gjelder konsollspill, pleier jeg som regel å si meg fornøyd etter å ha spilt gjennom spillet en gang, for deretter å bytte til et nytt. I disse dager kan man dog diskutere hvor definisjonen på "gjennomføre et spill" bør være. Er man ferdig etter å ha fullført historien, eller er man ferdig når det står 100 % på resultattavla? Mange av spillene i nyere tidsalder tilbyr nemlig ekstra utfordringer i form av "trophies".

"Trophies" eller trofeer, er prestasjonssystemet til Sony, som først ble introdusert til PlayStation 3. Xbox har et tilsvarende gjennom "achievements", mens Nintendo fremdeles ikke har implementert noe av dette i spillene sine. For å ta Sony som eksempel, deles trofeene inn i gull, sølv og bronse, avhengig av hvor krevende de er å oppnå. Det kan være alt fra å drepe et visst antall fiender, samle så og så mange ting eller gjøre noe sinnsykt heftig. Etter å ha fått tak i alle trofeene i et spill, låses det gjeve Platina-trofeet opp. Dette er selve beviset på at spillet er 100 % gjennomført. Å samle slike trofeer kan gjerne være tidkrevende og ofte trengs det flere gjennomspillinger.

Som jeg nevnte innledningsvis, så har jeg stort sett sagt meg fornøyd med én gjennomspilling, før jeg går videre til et nytt spill. Dette gjør at jeg til nå, ikke har brydd meg fryktelig mye om disse trofeene, noe samlingen min bør fremstå som et klart bevis på. Jeg har til sammen 344 trofeer og hele 1 Platina. Dette kan oversettes direkte til "ikke en dritt". I påskeferien tok jeg dog en skikkelig opprydding i spillsamlingen min og en del av dem frister det stort med en ny gjennomspilling. Samtidig har jeg da tenkt at det kunne vært artig å begynne å prøve å samle noen trofeer i enkelte av disse spillene. Spørsmålet er bare: hvorfor?

Det artige her er at jeg har vært en "achievement-hore" på World of Warcraft, helt siden dette systemet ble innført i 2008. Etter de daglige gjøremål eller med veldig lite annet å gjøre, har det ofte hent at jeg har dratt ut på jakt etter achievements. En del av disse har krevd ganske mye tid, noen opptil flere år. Og hvorfor har det vært så givende å samle på akkurat dette? Fordi MMO's har et eneste stort fokus og det er å belønne spilleren. Gjennom hele spillet øker karakteren din i nivå, får nytt utstyr og nye utfordringer. Achievement's er en del av disse belønningene og opptrer i et visst antall av poeng. Ikke bare er det gjevt å ha en høy poengsum, men noen achievements gir også "in-game" goder, som f.eks. ridedyr og ulike titler. Det er nok først og fremst "in-game" godene jeg har vært ute etter. Dette belønningssystemet er selve hovedårsaken til MMO spillenes vanvittige holdbarhet.

Noe av det samme gjelder nok trofesystemet til konsollene. Det er vel ikke helt feil å si at spillene har fått økt holdbarhet og en større gjenspillingsverdi på grunn av trofeer. Selv om trofeene på f.eks. PlayStation ikke tilbyr "in-game" materiale, så handler det fortsatt om å gi spilleren belønning for "strevet". Selv om jeg personlig har syntes at det å spille spillene er belønning nok i seg selv, så kan jeg, med bakgrunn av erfaringene fra WoW, godt forstå de som stadig er på trofejakt. Kanskje konkurrerer du med vennene dine om å ha flest. Kanskje elsker du den ekstra utfordringen som trofeene bringer med seg, eller kanskje gjør du det kun for moro skyld. Trofeene har i hvertfall blitt en essensiell del av spillene i nyere tid og er nok helt klart noe som er kommet for å bli.

Liker du å samle på trofeer? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hvorfor har ikke Nintendo hevet seg på denne trenden enda?

Hva er egentlig vitsen med trophies?

HQ