Norsk
Blog
De virkelige problemene med «paid mods» på Steam

De virkelige problemene med «paid mods» på Steam

Skrevet av Havok den 26 april 2015 klokken 12:13
Dette innlegget er kategorisert under: Steam, Valve, Bethesda, Skyrim, Mods

Modifikasjoner er en ting folk lager fordi det er gøy, og som veldig ofte gjør at spillene varer lengre enn de ville gjort uten mods. Det er også noe man aldri har tatt betalt for før, så det at man nå risikerer å måtte betale gjør at folk blir ukomfortable med situasjonen, som også er forståelig.

Derimot er det latterlige at griningen om dette går på at man faktisk må betale penger for disse modifikasjonen som mange utviklere har brukt hundrevis, om ikke tusenvis av timer på å utvikle. I stedet for å grine over de faktiske problemene som ligger bak dette valget.

- Modutviklerne får kun 25 % av det en mod selges for. 45 % går til Bethesda og 30 % går til Valve. Det er helt latterlig skeiv fordeling. Om noe, burde 45 % gå til modutvikleren, 30 % til Bethesda og 25 % til Valve.

- Modutviklerne ser ikke en krone før de har tjent opp ca. 777 kroner. Valve og Bethesda får penger fra det første salget.

- Kritikken burde også rettes til Bethesda og Valve på grunnlag av at de fraskriver seg ethvert ansvar om en mod ikke fungerer. Du har 24 timer på å finne ut om den fungerer, og om den stopper å fungere, vil du ikke kunne få pengene tilbake. Du sitter med en ubrukelig mod, og har skjegget fult av postkasser.

- Dette kan være med på å gjøre at utviklere gjør mindre jobb med sine egne spill. Vi har lenge slitt med at spill lanseres med mange programlus, og dette kan være med på å gjøre denne situasjonen enda verre. Hvorfor fikse ting selv, når modutviklere kan gjøre det for deg, og samtidig ta betalt for sine uoffisielle fikser som spillutviklerne også tjener penger på?

- Hva gjør man med gratismods som krever mods som koster penger, eller omvendt? Hva med modutviklere som stjeler fra gratismods for så å selge dem? Det er så utrolig mye som kan gå galt her, og som kommer til å ødelegge økosystemet til utviklerne.

- De som lagde mods gjorde det fordi det var gøy, som jeg skrev lengre opp. Dette vil gjøre at folk som kun tenker på profitt vil begynne å ta del i modsamfunnet. De vil ikke dele med andre modutviklere, eller hjelpe dem, fordi det gjør at de kan tjene mindre penger.

Dette er bare noen av problemene dette bringer med seg. Derimot velger over 100 000 gamere å skrive under på en underskriftskampanje som så fint sier "Mods should be a free creation. Creations made by people who wish to add to the game so others can also enjoy said creation with the game." som oversatt betyr "VI VIL HA TING GRATIS!". Mange av disse er nok de samme idiotene som syns det er greit å betale hundrevis av kroner for en hatt i TF2, men som samtidig mener at å betale 50 kroner for en mod som legger til hundrevis av timer i spillet er å gå over streken.

"Gi oss donasjonsknapp" skriker de. Slik at de fortsatt kan få disse modifikasjonene gratis, uten å betale en krone. For man må være utrolig naiv om man tror at noen av dem kommer til å donere penger til modutviklerne.

Det er mye grining nå, men det er nok glemt om ikke så alt forlenge.

Gamere er en forutsigbar gjeng.

Valve vet dette.

Bethesda vet dette.

Er bare synd de ikke forstår det selv.

HQ

Takk, Sony!

Skrevet av Havok den 11 juni 2013 klokken 12:50

Det er ingen hemmelighet at jeg har vært litt kritisk mot Sony med PlayStation 3. Men, dette har nå endret seg.

Ønsker bare å si: tusen takk, Sony.

Takk for at dere lar meg gjøre som jeg vil med mine spill. Takk for at dere ikke tvinger meg til å fortelle dere en gang i døgnet at jeg er en lovlydig borger. Og ikke minst, takk for at dere tenker på mine rettigheter som forbruker.

Jeg trenger egentlig ikke en PlayStation 4, men jeg skal kjøpe den på dag en. Dere får mine penger fordi dere tenker på meg. Ønsker dere all hell og lykke videre i fremtiden.

Takk, Sony!

HQ

Hva driver dere med, Hollywood?

Skrevet av Havok den 26 april 2013 klokken 17:04

Om deres kunder ønsker å digitalt leie en film, men ikke får lov. Og om det eneste alternativet de har er å enten kjøpe filmen i butikken, eller PIRATKOPIERE den. Hvilke av disse tror du folk kommer til å velge? Er dere virkelig så dumme at dere ikke forstår dette?

Jeg virkelig HATER at folk piratkopierer, hvem du gir ikke akkurat folk noe valg. Ja, dere kan si at valget er å kjøpe den i butikk, men dessverre er dette 2013, ikke 1999. Digitale grenser er tullball og tilhører fortiden. Det at dere klenger dere til denne formen fortsatt er utrolig teit, og ikke minst latterlig.

Utfallet av dette er at jeg ikke fikk leid filmen jeg ønsket å se, og jeg har ingen planer om å kjøpe den i butikken. Så, hva betyr det? Dere får ingenting av meg. Lykke til med videre. Denne forretningsmodellen funker jo utrolig bra.. Jævla tåper.

SKJERP DERE, SVINEPELSER!

Hva driver dere med, Hollywood?

Hva driver dere med, EA?

Hva driver dere med, EA?

Skrevet av Havok den 10 april 2013 klokken 16:31

I år vant Electronic Arts «den forgylte ruke» for andre år på rad i The Consumerist sin avstemning over de verste selskapene i USA.

Virkelig.. EA er det verste selskapet i USA? De er verre en de andre selskapene på listen? Selskaper som bruker barnearbeid til å lage sine produkter. Selskaper som betaler sine ansatte dårlig lønn og gir dem dårlige vilkår? Selskaper som forurenser og ødelegger kloden vi lever på? Selskaper som er menneskefiendtlige, og selskaper som har vært med på å ødelegge USAs økonomi..?

Alle disse selskapene har ikke gjort noe som overgår ondskapen EA har kommet med. EA har jo tross alt.. hmm.. ja.. JO! De har tross alt gjort SimCity always-online og lagt til mikrotransaksjoner i Dead Space 3. Ja, de har VÅGET å se hva som selger, og så tilpasset sin forretningsmodell nye markeder ved å tilby freemium-innhold til en rekke spill (gratis spill, betal for innhold). Dette er bare noe av det EA har gjort siden de vant sist gang!

Når man ser på alt det onde EA gjør, så er det ikke rart at de er USAs verste selskap. De våger å tjene penger på det de gjør!

FY SKAM DERE, EA!

Hva driver dere med, Gearbox?

Hva driver dere med, Gearbox?

Skrevet av Havok den 17 februar 2013 klokken 13:51

I 2006 kunngjorde SEGA at Gearbox Software jobbet med at nytt spill i Aliens-serien. Ikke nok med at dette var et nytt Aliens-spill, men det var også et spill med Foxs velsignelse og et som skulle være fiktiv-kanon i henhold til James Camerons film fra 1986. Spillet skulle være en fortsettelse av filmen!

Så, hva skjedde egentlig i de seks årene spillet var i produksjon? Egentlig vet ingen dette. Verken Gearbox eller SEGA har offisielt kommet med en forklaring, og jeg tviler veldig på at vi i det heletatt får vite hva som skjedde. Derimot kan vi sette sammen bruddstykker.

Gearbox hadde nok gode intensjoner i starten, noe de fort la fra seg når de begynte å jobbe på Borderlands. De brukte nesten ikke tid på ACM, og det gikk faktisk rykter om at SEGA hadde kansellert spillet på et tidspunkt. Det har også kommet frem at Gearbox ga deler av spillet til tredjeparter fordi de selv var for opptatt med å jobbe med andre ting. Ikke nok med det, men de ba SEGA om utrolig mange utsettelser, noe de fikk. Den siste ble gitt i 2012, og var på ni måneder. Hvorpå Gearbox brukte fem av måneden på å fullføre Borderlands 2.

De har også drevet falsk markedsføring i henhold til både filmsnutter og skjermbilder gitt ut over de siste årene. Demoen de ga ut er ikke representativ for spillet i det heletatt. Sluttproduktet vi satt med var faktisk utrolig mye dårligere rent teknisk enn demoen..

En ting er derimot sikkert, SEGA og Gearbox kan markedsføring. De kan det og lure og lyve overfor sine trofaste kunder og fans. Selv nå når mye av dette har kommet frem nekter Gearbox for å ha gjort noe galt. At selskaper pynter på sannheten og kommer med hvite løgn under produksjonen av sine spill er normalt. De skal jo tross alt få oss gira. Ta for eksempel Killzone 2-traileren som ble vist på E3. Spillet endte opp med å se annerledes ut. Forskjellen er at Guerrilla Games ga ikke ut spillet hvor alt de hadde vist var den filmsnutten. Det faktisk produktet ble vist frem lenge før lanseringen, så spillerne ble ikke ført bak lyset og visste veldig godt hva slags produkt de fikk.

Det Gearbox har gjort er å selge et produkt basert på noe som ikke eksisterer, og samtidig ikke være ærlig om det. Denne løgnen ble gjort for å få oss til å kjøpe et halvferdig, ødelagt og gammelt produkt som ble kastet sammen i siste liten. Det er trist at dette ble gjort av et selskap som har vist at de virkelig vet hvordan de skal lage spill. Borderlands-serien er en av mine favoritter, og jeg var faktisk utrolig glad når jeg hørte at Gearbox skulle lage et Aliens-spill, fordi jeg vet de kan dette.

Vel, lekse lært. Gearbox er på min "shit list" fremover, og de må virkelig gjøre det godt for fansene for å klare og fjerne denne blemma. For alt som kommer ut av kjeften deres fra nå av blir tatt med en utrolig liten klype salt.