Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto

Hva har skjedd med Gamereactor?

Har dere ikke annet å tilby enn pressemeldinger, lanseringsdatoer og trailere? Nå skal jeg innrømme at jeg ikke er like ofte innom siden som før, og ikke plukker jeg opp bladet lenger heller, så kanskje jeg har gått glipp av noen gode artikler og intervjuer, men inntrykket mitt er at GR.no har blitt en oppslagstavle for spillutgivere mer enn et vindu inn bak fasaden til mediet vi alle har lært å elske. Var det alltid sånn?

Jeg savner journalistikk som pløyer litt dypere, saker om f.eks.spillmediets status i samfunnet, portretter av avdøde spillpersonligheter, hvordan det går med norsk spillutvikling, hva kan vi forvente fra norsk spillindustri i lys av valgresultatet...

Gamereactor er i en unik posisjon til å kunne løfte frem Norge som spillnasjon, men såvidt jeg har sett gjøres ikke det i det hele tatt. Jeg ville vært mye mer interessert dersom Gamereactor hadde et strengere norsk og nordisk fokus. Jeg dropper innom Gamereactor sjeldnere og sjeldnere fordi jeg ikke forventer annet enn oversatte pressemeldinger og en og annen anmeldelse. Er redaksjonen for liten? Er pengene for få? Uansett, jeg er lei GR-nyheter. Jeg får kanskje heller begynne å lese Kotaku eller noe.

Jeg vil gjerne besøke Gamereactor igjen i fremtiden, men per nå finner jeg alt for lite som jeg synes er interessant.

Slik gikk det da jeg pusset opp HBO-appen

På bakgrunn av tilbakemeldinger fra rundt 300 brukere av HBO har jeg nå kommet opp med et foreløpig forslag til hvordan en forbedret HBO-app til PS4 eller Smart-Tv kunne vært bygd opp. Fokuset her er ikke estetikken, men heller navigasjon og organisering av innhold.

Det er kult om du har lyst å sjekke ut løsningen, og kommentere hvordan du synes den fungerer i forhold til dagens løsning.

Link til prototype

Hvis du vil ha noen konkrete oppdrag i appen:
1) Fortsett å se Game of Thrones fra der du slapp sist.
2) Du er lei av at Silicon Valley dukker opp over alt. Hindre Silicon Valley fra å anbefales hele tiden.
3) Du har lyst å se siste episode i sesong 2 av Curb Your Enthusiasm.

(PS: Appen er jo egentlig er designet for navigasjon med playstation-kontroll/fjernkontroll, og ikke mus...)

Husker du elgen?

Elgen som ville tømme treet for epler? Elgen som knuste en robotgressklipper fordi den ble for nærgående? Elgen som visstnok terroriserte en hel bygd og nå har avgått med døden fordi et jaktlag fikk i oppdrag av kommunen å ta ham ut?

Her får elgen nok av Unnis robotgressklipper.

Vi husker ham, og vi vil aldri glemme ham. Han ble vår Harambe, og nå har vi gitt både elgen, Unni, robotgressklipperen og jegerne evig liv i form av et spill.

Elgspillet.

Hvem er vi? Meg og Christer, medstudent ved NTNU. Vi har tatt faget spilldesign dette semesteret, og syntes det var så gøy å lage spill at vi gjorde dette som et prokrastrineringsprosjekt nå på tampen, midt i eksamensperioden.

Håper du liker det.

Spilles best med mus eller eller på Android. High-scoren min er fra Android-versjonen

Making HBO Nordic great again

Dette innlegget er kategorisert under: HBO, HBO Nordic, design

Dette semesteret tar jeg et fag hvor vi skal jobbe med et egenvalgt prosjekt. Er det én ting jeg ikke begriper som interaksjonsdesignstudent, så er det hvordan HBO Nordics app ble godkjent for markedet. Jeg har derfor valgt å prøve å forbedre løsningen deres. Hvis resultatet viser seg å bli bra, kommer jeg til å høre med HBO Nordic hvorvidt det er interessant for dem å implementere en ny løsning hvis den beviselig er bedre enn dagens løsning.

På institutt for design på NTNU læres vi opp i brukersentrert design, hvor nøkkelen til et godt produkt er å involvere brukerne av en tjeneste i designprosessen. Bare på den måten forsikrer man seg om at man designer noe som vil mottas med eufori i samfunnet og lassevis av red dot awards. Ok, kanskje nødvendigvis ikke alltid godt mottatt, men at produktet blir mer brukbart og mer fokusert mot brukernes forventninger er det ingen tvil om.

Så for at resultatet av oppgaven min skal bli best mulig må jeg ut og høre med brukere av HBO Nordic hva synes de om dagens løsning. Hvis du har prøvd HBO Nordic, og vil hjelpe meg med å gjøre løsningen så god som overhodet mulig, følg linken og svar på spørsmålene mine. Det tar omtrent 5 minutter.

Making HBO great again

Er du ikke så keen på quiz, skriv i kommentarfeltet hva du synes om HBO Nordic da vel.

Fire klikk for å komme seg til den mest populære serien? For så å lete seg frem til riktig sesong og episode? Why, of course, sir!!"¤#"¤#&

Aldri mer forhåndsbestilling

Aldri si aldri, men at jeg skal tenke meg om både seksten og sytten ganger før jeg forhåndsbestiller et spill igjen skal være sikkert og visst.

Det er en kjedekollisjon av grunner bak beslutningen:

1 - Det uferdige spillet
Spillutgivere laster i dag fete trailere, utviklerdagbøker, containere med pre-order-DLC, Beta-nøkler og et parti sjeldne samlebokser med plaststatuetter og artbooks på et hypetog, og får betalt for varene til tross for at forsendelsen med selve spillet sporer av i Drittspillville.

2 - Den manglende klagemuligheten
Jeg tror ikke det er mulig (og om det er det, så er det i hvert fall ingen kultur for det) å kunne kreve pengene tilbake for et spill som ikke stod til forventningene. Selv når spill er så uferdige som det vi har vært vitne til de siste par årene har jeg sikkert ingenting jeg skulle ha sagt. Så jeg sitter der da, med et par korte skjeggstubber i postkassa og en overpriset ølbrikke i spillmaskinen min.

3 - Det kyniske selskapet
Spillutgivere skjønner at hypetoget er alt de trenger, og historien gjentar seg - årlige stressutgivelser av halvferdig snerk som ingen er stolte over å sende ut, eventuelt restene av det som ble servert i fjor, resirkulert og med nytt cover. Penger hoves inn fra fans, fortapt i karusellen.

Vel, heretter kan ingen forvente etterspørsel fra meg før de har overbevist meg over at produktet deres fortjener pengene mine. Jeg kommer kun til å stole på de aller mest velrenomerte spillutviklerne og -utgiverne hvis jeg noen sinne skal forhåndsbestille noe igjen, og selv da vil jeg ta et par ekstra runder med meg selv: "Trenger jeg virkelig spillet på dag én?"

Just Cause 3, Star Wars Battlefront, Fallout 4... Spill jeg er spent på, spill jeg har tro på, spille jeg har lyst på, men ikke spill som jeg kommer til å forhåndsbestille. Jeg var like spent på, hadde like mye tro på, og hadde like mye lyst på Watch Dogs og The Force Unleashed 2. De ble forhåndsbestilt, og var hendholdsvis en liten skuffelse og den pureste bæsj.

Burde vi hatt et klageorgan for spill (og film, og kanskje bøker og musikk)? Det er produkter vi kjøper usett, og vi har ingen garantier for at produktet holder mål.

Jeg mistenker at utviklerne ikke liker trenden de heller. Jeg tror ikke noen liker å sende ut uferdig håndverk. Utgiverne er problemet, og jeg tror muligheten til å klage kunne bidratt til å tvinge litt stolthet inn i de store utgiverne igjen.

Spørsmålet er bare hvordan en skal avgjøre om en klage er gyldig. Hvilke feil må vi bare finne oss i?