Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk

Jeg lager et spill!

Skrevet av Jogro den 15 august 2019 klokken 22:24
Dette innlegget er kategorisert under: SpillDesign, Oppdatering

Alright, så dette innlegget kommer ikke til å følge mitt normale format ettersom jeg ikke skal klage. Jeg lovet tidligere at jeg skulle lage et magisystem som ga mening og som var fullstendig logisk, men etter litt arbeid på det, så gikk det opp for meg at dette kunne vært en del av et spill, så et par søvnløse netter senere så har jeg kommet godt i gang med å lage en Tabletop RPG!

Til de av dere som ikke vet hva en Tabletop RPG er, så er det når du og dine nærmeste venner drikker dere halvfulle, lager vitser om kjønnsorganer og dreper drager med å rulle terninger, altså spill som Dungeons and Dragons, Pathfinder, Vampire the Masquerade, Cyberpunk 2020, etc.

Uansett, jeg er ekstremt spent på å fortsette arbeidet mitt på dette spillet og hvis det blir noe mer enn en half-assa ide så kommer jeg til å holde dere her på GR oppdaterte.

Magi i fantasy-universer

Skrevet av Jogro den 21 juli 2019 klokken 14:46
Dette innlegget er kategorisert under: Diskusjon

DISCLAIMER: Jeg er ikke profesjonell, ta alt jeg sier med en klype/bøtte med salt, de eneste egenskapene jeg kan skryte på meg er at jeg har en marginalt over gjennomsnittslig høy IQ og at jeg er bedre til å ikke skyte meg selv enn Kurt Cobain.

Hey hey folkens, se på meg jeg skriver et blogginnlegg uten at det har gått et halvt år siden forrige. Jeg smir visst mens jernet er varmt her. I dag skal jeg prate om hvorfor jeg sliter med å like magi i fantasy universer

Jeg er kanskje ikke en ekspert når det kommer til HEMA (Historical European Martial Arts) eller alt som har med middelalder Europa, men jeg liker å tro at jeg vet mye mer enn de fleste ettersom jeg finner det utrolig fascinerende. Du spør kanskje deg selv "hvorfor er dette relevant til fantasy?" vel la meg forklare. Små teknologiske fremskritt hadde ENORMT mye å si for krigføringen i Europa, oppfinnelsen av full-stålplaterustning for eksempel førte til at riddere stoppet å bruke skjold ettersom det ikke lenger var nødvendig for å blokkere piler, dette førte til at riddere fikk muligheten til å bruke større tohåndsvåpen som for eksempel Longswords, Zweihandere, Poleaxer og andre våpen som ble sett på som umulig å bruke når man bare hadde en ledig hånd.

Dette er relevant ettersom hvis noe så "lite" som oppfinnelsen av en bedre type rustning kan ha så store ringvirkninger på hvordan man kriget så kan du bare se for deg hvor mye magi hadde endret på ting. Først må vi selvsagt spørre oss selv, hvor vanlig er bruken av magi og hva kan magi gjøre? Hvis vi tenker generisk fantasy så er svaret mer eller mindre "alle kan lære det, og det er hundrevis, kanskje tusenvis av trollmenn/hekser og de kan skyte flammer, få ting til å eksplodere med et knips og hva det nå enn er plottet krever", hvordan endrer dette et hæroppsett, hærformasjoner, taktikker og generel krigsteknologisk utvikling? Jeg kan nok ikke svare på dette ettersom mesteparten av fantasy-universer ikke bryr seg om å ha regler for magien sin og heller ikke vil bruke titalls til hundrevis av timer på å tenke ut hvordan dette endrer alt krigføring og ikke minst hele samfunnet!

En lett måte å fikse dette problemet på, men fortsatt beholde mildt sagt OP magi er ved å gjøre magi ekstremt sjeldent, men da sitter du fortsatt igjen med problemet om hvordan magi fungerer og hva begrensningene er. En god forfatter/skribent/spilldesigner/filmskaper MÅ tenke på disse tingene og definere dem hvis de skal ha et bra magisystem.

Selvsagt er det et bekymringsmoment at eksposisjon kan bli litt for tungt hvis du skal forklare alt dette til en leser/seer/gamer, men det er jo selvsagt måter å komme seg rundt dette på. Kunnskap om oddsene rundt en dramatisk situasjon er jo det som skaper spenningen. Hvis du ser en mann med en pistol true hovedpersonen i en actionfilm så er det dramatisk fordi du vet nøyaktig hva en pistol kan gjøre, mens med magi i mange fantasy-universer så har du bare en ekstremt vag forståelse av at det kan gjøre skumle ting.

Av disse grunnene og av min frustrasjon rundt dette temaet så har jeg begynt å jobbe på et magisystem selv. Jeg skal holde denne bloggen oppdatert på utviklingen, målet mitt med dette magisystemet skal være å ha regler satt i stein til det punktet hvor man ikke kan ha noen deus-ex machinaer eller uspesifiserte plot-utviklinger hvis det ble brukt i en historie.

Gjerne kom med dine tanker rundt dette temaet og/eller eksempler på magisystemer med vel-definerte regler. Jeg hadde elsket å høre om det. Forresten, hei Kristian!

Epic Store og Steams mangel på moderasjon

Skrevet av Jogro den 18 juli 2019 klokken 15:54
Dette innlegget er kategorisert under: Diskusjon, Rant

DISCLAIMER: Jeg er ikke profesjonell, ta alt jeg sier med en klype/bøtte med salt, de eneste egenskapene jeg kan skryte på meg er at jeg har en marginalt over gjennomsnittslig høy IQ og at jeg er bedre til å ikke skyte meg selv enn Kurt Cobain.

Hey hey folkens, ingens favorittblogger her, jeg har nå prøvd å skrive dette innlegget 2 ganger, og av en eller annen grunn så blir jeg logget ut hver gang jeg har prøvd å poste det, så dette er tredje gang jeg skriver det. Hvis jeg ikke utdyper enkelte temaer så vil jeg anbefale å kalle meg noe stygt i kommentarfeltet for å få oppmerksomheten min slik at vi kan ha en diskusjon om det. Men la oss hoppe i dette her.

Hva er en boikott? I følge en random Wikipedia artikkel er det beskrevet slik:

"Boikott er en handling hvor man frivillig frastår å bruke, kjøpe eller handle med en person, organisasjon eller et land som et uttrykk for protest, vanligvis for sosiale eller politiske årsaker."

Et godt eksempel på dette ville vært at FN land ikke kjøper olje av land som Saudi-Arabia på grunn av deres mange brudd på menneskerettigheter... Vent.. Nevermind.

Men i hvert fall. Nå har vi definert ordet "boikott". Hvorfor er dette sett på som en nødvendighet av mange i dagens spillverden? Vel, vi har ikke akkurat stort annet å gjøre for å slåss mot grådige utgivere og annet ukrutt nå har vi det?

EA fjerner ikke lootbokser fordi folk klager, Todd Howard stopper ikke å lyve, vi får ikke stoppet ekstremt dårlig implementerte politiske meninger pushet inn i spill, oftest spill som aldri har hatt noe med politikk å gjøre. (Eksempel Hainly "Jeg pleide å være en mann, men nå er jeg en kvinne og det er bra" Abrams fra Mass Effect Andromeda).

Så hva kan gamere gjøre? Reviewbombe og boikotte. Reviewbombing er et diskutert tema, var det greit for gamere å reviewbombe Mass Effect Andromeda fordi Manveer Heir er et rasistisk rasshøl? Probably ikke, men igjen så var han veldig offentlig om det på Twitter mens han skrøt av at han jobbet for Bioware, så det kan diskuteres.

Så siden Reviewbombing er i en etisk gråsone for øyeblikket så holder vi oss til boikotting i denne diskusjonen. Dette er i min øyne helt okay, uansett grunn. Enten du har noe imot selskapet som utgir/lager det, om det er eksklusivt til en plattform eller ikke, eller hvis som mange dessverre sier i dag "du hater x gruppe med mennesker" selv hvis det er begrunnelsen din, noe jeg personlig aldri har sett før, så er det A-okay. Fordi ingen andre enn deg (og staten) har noe de skulle sagt om hvordan du bruker pengene dine. Kaller Patrick Soderlund deg en kvinnehater fordi du ikke likte Battlefield 5 traileren? Boikott i vei. Liker du ikke innholdet i et spill fordi du finner det støtende? Boikott i vei.

Ingen (untatt staten) har krav på dine penger, så du kan kjøpe eller la være å kjøpe hva du vil over de mest vilkårlige grunnene du kan tenke deg. Oftest pleier folk å faktisk ha en god grunn til det, men shit. You do you boo.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så nå hvorfor oppfordrer jeg alle som liker gaming og/eller har en pc om å boikotte Epic? De gjør jo ikke noe galt de? Vel.. Bortsett fra at det er bevist at Epic Store skanner pcen din og spesifikt steam relaterte filer, for så å ikke gi deg avslag på spilltitler der hvis du har steam av en eller annen grunn, vi har også det faktum at Epic er i ekstremt stor grad eid av tencent (et kinesisk statssponset selskap) som ikke bare presser mikrotransaksjoner inn i alle spill de har kontroll over men som også får folk til å bli enda mer skeptiske ovenfor Epics skanning av pcen din. Men jeg skal ikke snakke for mye om dette ettersom jeg vet veldig lite om saken.

Noe jeg vet derimot er at tredjeparts spilleksklusiver er anti-forbruker som fy. Spesielt når det er markedsplasseksklusivt, dette er en ting jeg som forbruker hater konseptet av, det at Epic Store har et monopol på spill som Shenmue 3, Borderlands 3, etc frem til en vilkårlig dato er en skitten og uetisk måte å få folk over på plattformen deres og burde ikke bli tolerert i det hele tatt. Ettersom det er en relativ ny ting å bestikke grådige utgivere for rettigheten på spillene slaveselskapene deres har laget så er det definitivt ikke for sent til å stoppe dette fra å bli en norm.

Markedsplasser burde konkurrere med å være best, og være mest forbrukervennlig ikke ved å holde spill som gissel for å få deg til å bruke dem. Det er totalt uakseptabelt og det faktum at noen som helst går med på dette gjør meg kvalm. Dette minner meg om Oblivions "horse armor" dlc som satte standarden for patetiske dlcer som vi har i dag, og Fifas lootbokser som satte standarden for vel.. lootbokser. Skal vi virkelig la dette bli akseptabelt også? Skal vi la selskaper ødelegge det frie markedet og utslette det lille spillindustrien fortsatt har av verdighet fordi "StEaM sITt MoNoPoL mÅ sToPpEs". Steam har ikket et monopol engang en tredjedel av Cyberpunk 2077 sine preorders er på GoG. En tredjedel av det potensielt største og mest etterlengtede spillet siden Skyrim og en tredjedel av alle preordrene er fra GoG, det er kun en annen plattform en steam, så har Valve virkelig et monopol på pcspill-distribusjon? Nei, det har de ikke.

Så nummer 1 forsvar for Epics monopolisering av tidssekslusiver er enten misinformert eller ondsinnet feil.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Steam suger da, de har null kvalitetskontroll på spillene sine og slipper inn hva som helst"
Ånei, det store multimilliardærselskapet bestemmer ikke hva slags spill jeg får lov til å kjøpe. Dette er en bra ting og jeg klarer ikke å forstå hvordan man kan være uenig om dette. Er det mye dritt på steam? Ja, er det mye obskurt, janky, dårlig laget, men fortsatt fantastisk? Definitivt. Det originale Binding of Isaac for eksempel. Det er ikke et bra spill på noe som helst teknisk nivå og det hadde nok ikke kommet forbi ene eneste kvalitetskontroll, men det er fortsatt manges favorittspill og det ledet til remaken/oppfølgeren Rebirth som ble og fortsatt er DEN BESTE Rouge-liten på markedet og potensielt som vi noensinne kommer til å se. Er det å ikke måtte ignorere shitty assetflipper virkelig så viktig for folk at de er villige til å gå glipp av spill som det originale Binding of Isaac, 7 days to die, Killing Floor 1, Postal 2, WASTED, Superhot, Spartan Fist,House flipper jeg kan fortsette, men du ser poenget mitt. Disse spillene er "kjent" fordi folk som gravde gjennom steam-søppel fant diamanter i dritten, og vet du hva? Det er verdt det.

Jeg liker ikke assetflipper, rare hentai spill eller RPGmaker spill, men det er folk som gjør det og jeg skal ikke ta det fra dem. Steam er et fritt marked og hvis du velger å ikke kjøpe et spill fordi det er dårlig, støtende eller bare ikke faller i smak, så er det greit, men ikke si at det burde bli fjernet fra Steam, det er egoistisk og ikke sunt for industrien.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men igjen hvis du er uenig så hadde jeg likt å finne ut hvorfor, jeg er alltids åpen for en diskusjon.

Sekiro: Shadows die twice. Mine tanker.

Skrevet av Jogro den 7 mars 2019 klokken 12:49
Dette innlegget er kategorisert under: Rant

Okay, så jeg begynte nylig å spille Dark Souls 1 (den beste souls-liken, fight me) igjen, og jeg likte det såppas mye at jeg var i ferd med å skrive et positivt innlegg om det (sjokkerende, I know). Men så kom GRs forspill om Sekiro ut, og jeg må si at jeg er veldig skeptisk ovenfor flere av elementene til det kommende spillet.

Sekiro ser ikke ut som en souls-like.

Kampsystemet virker strålende, inklusjonen av faktisk stealth er kul, en dedikert hoppeknapp er virkelig på tide, men man spiller som en preset karakter, med tanke på hvor mange katanarelaterte "death blows" det er og hvordan det ikke ser ut som at det er animert av en sekk med poteter gjør meg bekymret om at vi ikke får velge mellom utallige, unike våpen. Man mister "bare" halvparten av xpen når man dør, noe som får meg til å tro at de fjernet systemet med at man må løpe tilbake dit man døde for å ikke miste alt man hadde. Det er singleplayer og mer historiefokusert, noe som ALLTID setter av røde flagg for meg. Alle disse elementene gjør meg også bekymret for at spillets progresjonssystem mangler dybden med å lage builds som Souls-like spill har. Så for å være helt ærlig så får jeg mer inntrykk av at Fromsoft har med noen mer velkjente elementer som bonfires og xp-tap bare fordi det er forventet.

Jeg vet at souls-like spill alltid har vært og kommer til å være nisje, at fromsoft kan gjøre hva de vil og at Activision sa de ikke var involverte i det hele tatt under utviklingen av spillet, men allikevel så føler jeg at noe ikke er riktig her og at hvis mine tanker er korrekte, så kommer vi til å måtte vente mye lengre på en bra souls-like.

Alt dette betyr selvsagt ikke at jeg tror Sekiro kommer til å være et dårlig spill, men hvis jeg får det, og mine tanker er korrekte, så kommer jeg til å like det av helt andre grunner enn jeg elsker Dark Souls (noe jeg ser på som potensielt det aller beste eksempelet på et spill som finnes).

Men jeg har tatt feil før, så hvem vet? Personlig trodde jeg at souls-like spill bare var masokisme-simulatorer laget for masokismens skyld og jeg tok virkelig feil der altså.

Forresten Ingar, hvis du leser dette, kan du utdype litt om hvordan fjorårets God of War og Cuphead kan bli sett på som Souls-like spill/hvilke elementer de deler med dem? Må innrømme at det fikk meg til å løfte et øyenbryn da jeg leste det, så jeg er interessert i å vite hva tankene dine rundt det er.

Ha en fin dag ellers alle sammen!

Gamereactors samarbeid med EA om Anthem og sponsorer generelt

Skrevet av Jogro den 15 februar 2019 klokken 10:47
Dette innlegget er kategorisert under: Gamereactor, Journalistikk, EA, Sponsor

Å gud.. Jeg liker tydeligvis ikke å skrive om hyggelige ting.

La oss snakke om journalistisk integritet.

Definisjon.
"Integritet er et uttrykk for hvor prinsippfast man er, hvor mye man står på sine meninger, og om man handler etter sin overbevisning." -Wikipedia

Jeg skal ikke kaste anklager rundt uten noen bevis, men for øyeblikket er Gamereactor sponset av EA/Bioware for å lage en informativ serie med videoer om deres nyeste spill (Anthem). Hvor mye penger/goder/tjenester GR får for dette vet ikke jeg, men det er sikkert en del. Dessuten er mengden irrelevant. Det faktum at spilljournalister tar imot sponsorskap fra et spillselskap gir dem et motiv til å ikke være like kritiske ovenfor dette spillselskapet. Vi har jo alle hørt uttrykket "don't bite the hand that feeds you".

Jeg skal ikke lyve det nylig annonserte samarbeidet mellom GR og Anthem har gjort meg veldig skeptisk ovenfor GRs integritet når det kommer til objektiv og genuin kritikk av EA spesielt i nær tid fremover.

TLDR: Jeg tror det ikke er bra for journalister å ha sponsorer som de i utgangspunktet skal være kritiske ovenfor ettersom det har muligheten til å svekke deres integritet.