Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk

Spillet jeg lager: oppdatering

Skrevet av Jogro den 20 desember 2019 klokken 21:44
Dette innlegget er kategorisert under: SpillDesign

"Det er faktisk ikke langt unna å være spillbart!"

Vel, det er nå 3 måneder siden jeg sa at det var en uke til det var klart for fremvisning. Jeg tok feil. Veldig feil. Det viser seg at det å måle noe samtidig som du oppfinner målestokken med øyemål er en lang og slitsom prossess. Klinisk depresjon hjelper ikke akkurat på motivasjonen heller, så fremskritt har gått sakte, men fremover! Det har kommet såppas langt at jeg kan offisielt snakke om grunnpillarene jeg designer spillet ut i fra og hvordan jeg planlegger å oppfylle dem.

Så spillet skal være en Tabletop RPG som Dungeons and dragons, Vampire the masquerade, Cyberpunk 2020, etc.
Men det skal ikke være en tolkien-inspirert fantasyverden eller edgy vampyrer med uzier her.

Settingen til mitt spill er en post-apokalyptisk ørken (det er veldig inspirert av mad max) hvor du spiller som de muterte menneskene etter en atomkatastrofe. Du skal kunne velge mellom forskjellige "strains" av mutanter (dette spillets versjon av raser) og de forskjellige strainsa av mutanter har tilgang til forskjellige mutasjoner. Noen kan gro ekstra lemmer (meget nyttig), andre er levende bikuber som kan kontrollere insektene som vokser inni dem, og noen kan transportere seg selv og andre til en selvskapt lommedimensjon hvor de er gud (jeg jobber med å gjøre det balansert).

Så bortsett fra den litt merkelige settingen hvorfor skal noen ha lyst til å spille dette i stedet for noen av de utallige andre Tabletop Rpgene som eksisterer?

Svaret er: fordi du skal se hvor lenge du overlever.
I motsetning til mesteparten av alle andre rpger hvor du blir en udødelig demigud når du når maks level så kommer en sterk karakter i mitt spill til å være like dødelig som en nylaget en. Mer kompetent? Definitivt, men en rusten shiv i magen er og vil forbli en trussel gjennom hele spillet. Det å få hendene dine på nok mat og vann til å stryke med i ørkenen kommer til å være et konstant gjøremål, og bensin for bilen du må opprettholde og ofte lage fra bunnen av selv er også verdifull. Du vil jo ikke være strandet med ørken rundt deg så langt øyet kan se?

Det å få tilbake liv etter et uungåelig slagsmål med banditter eller uskyldige forbipasserende som har vannet du trenger for å ikke tørste ihjel tar lang tid. Alle kroppsdelene dine kan og vil bli skadet i kamp, og kan også bli fjernet permanent hvis de tar for mye skade.
Det tar dagesvis med inaktivitet, bandasjer, alkohol, og nok mat og drikke for å helbrede en såret kropp, dette virker kanskje som en slitsom og irriterende spillmekanikk, men med tanke på hvor lite ressurser man har og hvor fort man bruker dem opp så kommer dette ideelt sett til å lede til at du må fortsette din forhåpentligvis metaforiske kamp for å overleve når du er i en svekket tilstand.

I denne verdenen så skyter du først hvis du ikke vil bli skutt, teoretisk sett så kan 1-2 sterke slag til hodet ditt føre til en tidlig død. Så vær paranoid og kast tankene dine om en "rettferdig" kamp og "etisk korrekte" væremåter til vinden. Det fins ingen levende helter i den radioaktive ørkenen du befinner deg i.


Jeg håper den dramatiserte forklaring av designprinsippene mine for spillet maler et semi-synlig bilde av hva jeg jobber med og at det tar form. For øyeblikket jobber jeg med hvordan de forskjellige kroppsdelene skal reagere på å ta skader, hva slags debuffs dette fører til, hvordan man treffer dem og hva slags egenskaper forskjellige våpen skal ha, jeg har kun røffe ideer rundt spillbare strains og settingen er relativt barebones for øyeblikket, men alt til sin tid. Først vil jeg få overlevelsesaspektene på plass.

Etter som alt så langt er i tekstform så har jeg ingen bilder å vise (character sheets er langt i fra mulig å lage nå som jeg endrer på så mange basic mekanikker). Så beklager for mangelen på bilder. Jeg er spent på å fortsette arbeidet mitt og å høre hva dere her i Gamereactor tenker!

Jeg lager fortsatt et spill!

Skrevet av Jogro den 21 september 2019 klokken 11:46
Dette innlegget er kategorisert under: Oppdatering

Heyhey folkens, Jogro her! En stund tilbake så nevnte jeg at jeg lagde en tabletop rpg, og jeg gjør fortsatt det.

Det er faktisk ikke langt unna å være spillbart! Med det mener jeg selvsagt ikke at det er i nærheten av ferdig eller at noe er fullført eller finalisert egentlig, men teknisk sett burde det være mulig å spille det innen en ukes tid hvis jeg smir mens jernet er varmt nå.

Alt jeg mangler er en prototype av et character sheet og så burde det være mekanisk utviklet nok til å kunne kjøre Combat encounters og skill checks, jeg er kanskje langt unna mål, men det begynner å ta form!

Vet ikke egentlig om noen her er interesserte i disse oppdateringene, så bare å si i fra hvis jeg skal fortsette med dem.

Jeg lager et spill!

Skrevet av Jogro den 15 august 2019 klokken 22:24
Dette innlegget er kategorisert under: SpillDesign, Oppdatering

Alright, så dette innlegget kommer ikke til å følge mitt normale format ettersom jeg ikke skal klage. Jeg lovet tidligere at jeg skulle lage et magisystem som ga mening og som var fullstendig logisk, men etter litt arbeid på det, så gikk det opp for meg at dette kunne vært en del av et spill, så et par søvnløse netter senere så har jeg kommet godt i gang med å lage en Tabletop RPG!

Til de av dere som ikke vet hva en Tabletop RPG er, så er det når du og dine nærmeste venner drikker dere halvfulle, lager vitser om kjønnsorganer og dreper drager med å rulle terninger, altså spill som Dungeons and Dragons, Pathfinder, Vampire the Masquerade, Cyberpunk 2020, etc.

Uansett, jeg er ekstremt spent på å fortsette arbeidet mitt på dette spillet og hvis det blir noe mer enn en half-assa ide så kommer jeg til å holde dere her på GR oppdaterte.

Magi i fantasy-universer

Skrevet av Jogro den 21 juli 2019 klokken 14:46
Dette innlegget er kategorisert under: Diskusjon

DISCLAIMER: Jeg er ikke profesjonell, ta alt jeg sier med en klype/bøtte med salt, de eneste egenskapene jeg kan skryte på meg er at jeg har en marginalt over gjennomsnittslig høy IQ og at jeg er bedre til å ikke skyte meg selv enn Kurt Cobain.

Hey hey folkens, se på meg jeg skriver et blogginnlegg uten at det har gått et halvt år siden forrige. Jeg smir visst mens jernet er varmt her. I dag skal jeg prate om hvorfor jeg sliter med å like magi i fantasy universer

Jeg er kanskje ikke en ekspert når det kommer til HEMA (Historical European Martial Arts) eller alt som har med middelalder Europa, men jeg liker å tro at jeg vet mye mer enn de fleste ettersom jeg finner det utrolig fascinerende. Du spør kanskje deg selv "hvorfor er dette relevant til fantasy?" vel la meg forklare. Små teknologiske fremskritt hadde ENORMT mye å si for krigføringen i Europa, oppfinnelsen av full-stålplaterustning for eksempel førte til at riddere stoppet å bruke skjold ettersom det ikke lenger var nødvendig for å blokkere piler, dette førte til at riddere fikk muligheten til å bruke større tohåndsvåpen som for eksempel Longswords, Zweihandere, Poleaxer og andre våpen som ble sett på som umulig å bruke når man bare hadde en ledig hånd.

Dette er relevant ettersom hvis noe så "lite" som oppfinnelsen av en bedre type rustning kan ha så store ringvirkninger på hvordan man kriget så kan du bare se for deg hvor mye magi hadde endret på ting. Først må vi selvsagt spørre oss selv, hvor vanlig er bruken av magi og hva kan magi gjøre? Hvis vi tenker generisk fantasy så er svaret mer eller mindre "alle kan lære det, og det er hundrevis, kanskje tusenvis av trollmenn/hekser og de kan skyte flammer, få ting til å eksplodere med et knips og hva det nå enn er plottet krever", hvordan endrer dette et hæroppsett, hærformasjoner, taktikker og generel krigsteknologisk utvikling? Jeg kan nok ikke svare på dette ettersom mesteparten av fantasy-universer ikke bryr seg om å ha regler for magien sin og heller ikke vil bruke titalls til hundrevis av timer på å tenke ut hvordan dette endrer alt krigføring og ikke minst hele samfunnet!

En lett måte å fikse dette problemet på, men fortsatt beholde mildt sagt OP magi er ved å gjøre magi ekstremt sjeldent, men da sitter du fortsatt igjen med problemet om hvordan magi fungerer og hva begrensningene er. En god forfatter/skribent/spilldesigner/filmskaper MÅ tenke på disse tingene og definere dem hvis de skal ha et bra magisystem.

Selvsagt er det et bekymringsmoment at eksposisjon kan bli litt for tungt hvis du skal forklare alt dette til en leser/seer/gamer, men det er jo selvsagt måter å komme seg rundt dette på. Kunnskap om oddsene rundt en dramatisk situasjon er jo det som skaper spenningen. Hvis du ser en mann med en pistol true hovedpersonen i en actionfilm så er det dramatisk fordi du vet nøyaktig hva en pistol kan gjøre, mens med magi i mange fantasy-universer så har du bare en ekstremt vag forståelse av at det kan gjøre skumle ting.

Av disse grunnene og av min frustrasjon rundt dette temaet så har jeg begynt å jobbe på et magisystem selv. Jeg skal holde denne bloggen oppdatert på utviklingen, målet mitt med dette magisystemet skal være å ha regler satt i stein til det punktet hvor man ikke kan ha noen deus-ex machinaer eller uspesifiserte plot-utviklinger hvis det ble brukt i en historie.

Gjerne kom med dine tanker rundt dette temaet og/eller eksempler på magisystemer med vel-definerte regler. Jeg hadde elsket å høre om det. Forresten, hei Kristian!

Epic Store og Steams mangel på moderasjon

Skrevet av Jogro den 18 juli 2019 klokken 15:54
Dette innlegget er kategorisert under: Diskusjon, Rant

DISCLAIMER: Jeg er ikke profesjonell, ta alt jeg sier med en klype/bøtte med salt, de eneste egenskapene jeg kan skryte på meg er at jeg har en marginalt over gjennomsnittslig høy IQ og at jeg er bedre til å ikke skyte meg selv enn Kurt Cobain.

Hey hey folkens, ingens favorittblogger her, jeg har nå prøvd å skrive dette innlegget 2 ganger, og av en eller annen grunn så blir jeg logget ut hver gang jeg har prøvd å poste det, så dette er tredje gang jeg skriver det. Hvis jeg ikke utdyper enkelte temaer så vil jeg anbefale å kalle meg noe stygt i kommentarfeltet for å få oppmerksomheten min slik at vi kan ha en diskusjon om det. Men la oss hoppe i dette her.

Hva er en boikott? I følge en random Wikipedia artikkel er det beskrevet slik:

"Boikott er en handling hvor man frivillig frastår å bruke, kjøpe eller handle med en person, organisasjon eller et land som et uttrykk for protest, vanligvis for sosiale eller politiske årsaker."

Et godt eksempel på dette ville vært at FN land ikke kjøper olje av land som Saudi-Arabia på grunn av deres mange brudd på menneskerettigheter... Vent.. Nevermind.

Men i hvert fall. Nå har vi definert ordet "boikott". Hvorfor er dette sett på som en nødvendighet av mange i dagens spillverden? Vel, vi har ikke akkurat stort annet å gjøre for å slåss mot grådige utgivere og annet ukrutt nå har vi det?

EA fjerner ikke lootbokser fordi folk klager, Todd Howard stopper ikke å lyve, vi får ikke stoppet ekstremt dårlig implementerte politiske meninger pushet inn i spill, oftest spill som aldri har hatt noe med politikk å gjøre. (Eksempel Hainly "Jeg pleide å være en mann, men nå er jeg en kvinne og det er bra" Abrams fra Mass Effect Andromeda).

Så hva kan gamere gjøre? Reviewbombe og boikotte. Reviewbombing er et diskutert tema, var det greit for gamere å reviewbombe Mass Effect Andromeda fordi Manveer Heir er et rasistisk rasshøl? Probably ikke, men igjen så var han veldig offentlig om det på Twitter mens han skrøt av at han jobbet for Bioware, så det kan diskuteres.

Så siden Reviewbombing er i en etisk gråsone for øyeblikket så holder vi oss til boikotting i denne diskusjonen. Dette er i min øyne helt okay, uansett grunn. Enten du har noe imot selskapet som utgir/lager det, om det er eksklusivt til en plattform eller ikke, eller hvis som mange dessverre sier i dag "du hater x gruppe med mennesker" selv hvis det er begrunnelsen din, noe jeg personlig aldri har sett før, så er det A-okay. Fordi ingen andre enn deg (og staten) har noe de skulle sagt om hvordan du bruker pengene dine. Kaller Patrick Soderlund deg en kvinnehater fordi du ikke likte Battlefield 5 traileren? Boikott i vei. Liker du ikke innholdet i et spill fordi du finner det støtende? Boikott i vei.

Ingen (untatt staten) har krav på dine penger, så du kan kjøpe eller la være å kjøpe hva du vil over de mest vilkårlige grunnene du kan tenke deg. Oftest pleier folk å faktisk ha en god grunn til det, men shit. You do you boo.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så nå hvorfor oppfordrer jeg alle som liker gaming og/eller har en pc om å boikotte Epic? De gjør jo ikke noe galt de? Vel.. Bortsett fra at det er bevist at Epic Store skanner pcen din og spesifikt steam relaterte filer, for så å ikke gi deg avslag på spilltitler der hvis du har steam av en eller annen grunn, vi har også det faktum at Epic er i ekstremt stor grad eid av tencent (et kinesisk statssponset selskap) som ikke bare presser mikrotransaksjoner inn i alle spill de har kontroll over men som også får folk til å bli enda mer skeptiske ovenfor Epics skanning av pcen din. Men jeg skal ikke snakke for mye om dette ettersom jeg vet veldig lite om saken.

Noe jeg vet derimot er at tredjeparts spilleksklusiver er anti-forbruker som fy. Spesielt når det er markedsplasseksklusivt, dette er en ting jeg som forbruker hater konseptet av, det at Epic Store har et monopol på spill som Shenmue 3, Borderlands 3, etc frem til en vilkårlig dato er en skitten og uetisk måte å få folk over på plattformen deres og burde ikke bli tolerert i det hele tatt. Ettersom det er en relativ ny ting å bestikke grådige utgivere for rettigheten på spillene slaveselskapene deres har laget så er det definitivt ikke for sent til å stoppe dette fra å bli en norm.

Markedsplasser burde konkurrere med å være best, og være mest forbrukervennlig ikke ved å holde spill som gissel for å få deg til å bruke dem. Det er totalt uakseptabelt og det faktum at noen som helst går med på dette gjør meg kvalm. Dette minner meg om Oblivions "horse armor" dlc som satte standarden for patetiske dlcer som vi har i dag, og Fifas lootbokser som satte standarden for vel.. lootbokser. Skal vi virkelig la dette bli akseptabelt også? Skal vi la selskaper ødelegge det frie markedet og utslette det lille spillindustrien fortsatt har av verdighet fordi "StEaM sITt MoNoPoL mÅ sToPpEs". Steam har ikket et monopol engang en tredjedel av Cyberpunk 2077 sine preorders er på GoG. En tredjedel av det potensielt største og mest etterlengtede spillet siden Skyrim og en tredjedel av alle preordrene er fra GoG, det er kun en annen plattform en steam, så har Valve virkelig et monopol på pcspill-distribusjon? Nei, det har de ikke.

Så nummer 1 forsvar for Epics monopolisering av tidssekslusiver er enten misinformert eller ondsinnet feil.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Steam suger da, de har null kvalitetskontroll på spillene sine og slipper inn hva som helst"
Ånei, det store multimilliardærselskapet bestemmer ikke hva slags spill jeg får lov til å kjøpe. Dette er en bra ting og jeg klarer ikke å forstå hvordan man kan være uenig om dette. Er det mye dritt på steam? Ja, er det mye obskurt, janky, dårlig laget, men fortsatt fantastisk? Definitivt. Det originale Binding of Isaac for eksempel. Det er ikke et bra spill på noe som helst teknisk nivå og det hadde nok ikke kommet forbi ene eneste kvalitetskontroll, men det er fortsatt manges favorittspill og det ledet til remaken/oppfølgeren Rebirth som ble og fortsatt er DEN BESTE Rouge-liten på markedet og potensielt som vi noensinne kommer til å se. Er det å ikke måtte ignorere shitty assetflipper virkelig så viktig for folk at de er villige til å gå glipp av spill som det originale Binding of Isaac, 7 days to die, Killing Floor 1, Postal 2, WASTED, Superhot, Spartan Fist,House flipper jeg kan fortsette, men du ser poenget mitt. Disse spillene er "kjent" fordi folk som gravde gjennom steam-søppel fant diamanter i dritten, og vet du hva? Det er verdt det.

Jeg liker ikke assetflipper, rare hentai spill eller RPGmaker spill, men det er folk som gjør det og jeg skal ikke ta det fra dem. Steam er et fritt marked og hvis du velger å ikke kjøpe et spill fordi det er dårlig, støtende eller bare ikke faller i smak, så er det greit, men ikke si at det burde bli fjernet fra Steam, det er egoistisk og ikke sunt for industrien.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men igjen hvis du er uenig så hadde jeg likt å finne ut hvorfor, jeg er alltids åpen for en diskusjon.