Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk

Sekiro: Shadows die twice. Mine tanker.

Skrevet av Jogro den 7 mars 2019 klokken 12:49
Dette innlegget er kategorisert under: Rant

Okay, så jeg begynte nylig å spille Dark Souls 1 (den beste souls-liken, fight me) igjen, og jeg likte det såppas mye at jeg var i ferd med å skrive et positivt innlegg om det (sjokkerende, I know). Men så kom GRs forspill om Sekiro ut, og jeg må si at jeg er veldig skeptisk ovenfor flere av elementene til det kommende spillet.

Sekiro ser ikke ut som en souls-like.

Kampsystemet virker strålende, inklusjonen av faktisk stealth er kul, en dedikert hoppeknapp er virkelig på tide, men man spiller som en preset karakter, med tanke på hvor mange katanarelaterte "death blows" det er og hvordan det ikke ser ut som at det er animert av en sekk med poteter gjør meg bekymret om at vi ikke får velge mellom utallige, unike våpen. Man mister "bare" halvparten av xpen når man dør, noe som får meg til å tro at de fjernet systemet med at man må løpe tilbake dit man døde for å ikke miste alt man hadde. Det er singleplayer og mer historiefokusert, noe som ALLTID setter av røde flagg for meg. Alle disse elementene gjør meg også bekymret for at spillets progresjonssystem mangler dybden med å lage builds som Souls-like spill har. Så for å være helt ærlig så får jeg mer inntrykk av at Fromsoft har med noen mer velkjente elementer som bonfires og xp-tap bare fordi det er forventet.

Jeg vet at souls-like spill alltid har vært og kommer til å være nisje, at fromsoft kan gjøre hva de vil og at Activision sa de ikke var involverte i det hele tatt under utviklingen av spillet, men allikevel så føler jeg at noe ikke er riktig her og at hvis mine tanker er korrekte, så kommer vi til å måtte vente mye lengre på en bra souls-like.

Alt dette betyr selvsagt ikke at jeg tror Sekiro kommer til å være et dårlig spill, men hvis jeg får det, og mine tanker er korrekte, så kommer jeg til å like det av helt andre grunner enn jeg elsker Dark Souls (noe jeg ser på som potensielt det aller beste eksempelet på et spill som finnes).

Men jeg har tatt feil før, så hvem vet? Personlig trodde jeg at souls-like spill bare var masokisme-simulatorer laget for masokismens skyld og jeg tok virkelig feil der altså.

Forresten Ingar, hvis du leser dette, kan du utdype litt om hvordan fjorårets God of War og Cuphead kan bli sett på som Souls-like spill/hvilke elementer de deler med dem? Må innrømme at det fikk meg til å løfte et øyenbryn da jeg leste det, så jeg er interessert i å vite hva tankene dine rundt det er.

Ha en fin dag ellers alle sammen!

Gamereactors samarbeid med EA om Anthem og sponsorer generelt

Skrevet av Jogro den 15 februar 2019 klokken 10:47
Dette innlegget er kategorisert under: Gamereactor, Journalistikk, EA, Sponsor

Å gud.. Jeg liker tydeligvis ikke å skrive om hyggelige ting.

La oss snakke om journalistisk integritet.

Definisjon.
"Integritet er et uttrykk for hvor prinsippfast man er, hvor mye man står på sine meninger, og om man handler etter sin overbevisning." -Wikipedia

Jeg skal ikke kaste anklager rundt uten noen bevis, men for øyeblikket er Gamereactor sponset av EA/Bioware for å lage en informativ serie med videoer om deres nyeste spill (Anthem). Hvor mye penger/goder/tjenester GR får for dette vet ikke jeg, men det er sikkert en del. Dessuten er mengden irrelevant. Det faktum at spilljournalister tar imot sponsorskap fra et spillselskap gir dem et motiv til å ikke være like kritiske ovenfor dette spillselskapet. Vi har jo alle hørt uttrykket "don't bite the hand that feeds you".

Jeg skal ikke lyve det nylig annonserte samarbeidet mellom GR og Anthem har gjort meg veldig skeptisk ovenfor GRs integritet når det kommer til objektiv og genuin kritikk av EA spesielt i nær tid fremover.

TLDR: Jeg tror det ikke er bra for journalister å ha sponsorer som de i utgangspunktet skal være kritiske ovenfor ettersom det har muligheten til å svekke deres integritet.

Assassin's Creed og historisk autentisitet/serieandmeldelse/rant

Skrevet av Jogro den 6 januar 2019 klokken 01:17
Dette innlegget er kategorisert under: Rant, skytmeg, AAA, Assassin's Creed

For 2 måneder siden sverget jeg at jeg skulle runde alle AC-spillene og kryssjekke alt med verdenshistorie for å finne ut sannheten om de var historisk korrekte. Etter å ha funnet ut at jeg må være full eller bli betalt for å runde noen av spillene, så gikk det opp for meg at jeg absolutt ikke var den første som hadde prøvd på dette, og der forsvant all motivasjonen, det stoppet meg fra å kaste resten av pengene mine på Ubisoft, og å rushe det å skaffe meg en ny PSU til pcen så den ikke bottlenecker 2080en min.

Så er de autentiske? Nei, de tar feil med alt for det meste, med unntak av årstall, person og stedsnavn. Bortsett fra det så er alt relativt feil.

Det gikk nylig opp for meg etter at jeg rundet AC4 at jeg absolutt hater Assassin's Creed. Hvert sekund av disse spillene spiser sjelen min. Det er ingenting unikt med dem lenger. De er ikke vanskelige, de har ikke noe jeg ikke kan oppleve bedre andre steder.

Det føles ærlig talt som at for hvert spill som kommer i serien så adder/bytter de ut en mekanikk uten dybde. AC4 er elsket for piratmekanikkene som ble gjort bedre i Sid Meier's Pirates, Combat systemet er mindre flashy og enda mindre komplekse enn andre Free-flow kampsystemer som Arkham-spillene har, de nyere spillene la til et mer generisk kampsystem som krever minst en ensifret IQ for å "mestre" så tommel opp fra meg, raske og tunge angrep i tillegg til å kunne dukke unna er virkelig nytt og spennende.

Så for å oppsummere:
For guds skyld ikke ta måten de presenterer noe som helst av verdenshistorien som noe annet enn "Trekkie's Tale" nivå av fanfiction.

Og seriøst spørsmål, ingen fiendtlighet ment her, men hvorfor liker dere Assassin's Creed? Jeg er faktisk nysgjerrig, jeg ser virkelig ingen elementer i denne spillserien som ikke har blitt gjort MYE bedre av andre spill, så jeg hadde satt pris på dine/deres meninger om dette.

Denne bloggens fremtid - STORT prosjekt underveis

Skrevet av Jogro den 15 november 2018 klokken 14:06
Dette innlegget er kategorisert under: Oppdatering

Hei igjen, dere som venter på en follow-up til mitt første Dark Souls innlegg kommer dessverre til å bli skuffet her, fordi jeg har nylig startet på mitt absolutt aller største prosjekt angående denne bloggen. Vanligvis ventilerer jeg frustrasjon eller bare lufter tankene mine om tilfeldige temaer her, men nå skal jeg sette meg ned, ignorere tentamene mine og begynne arbeidet på et mildt sagt tidkrevende prosjekt.

Jeg skal spille gjennom hvert ENESTE Assassin's creed spill og kryssjekke den historiske nøyaktigheten med faktisk verdenshistorie. Du spør kanskje hvorfor jeg skal spille hundrevis av timer med en spillserie jeg ikke nødvendigvis liker for å gjøre dette og hvorfor jeg i det hele tatt velger å gjøre det. Det er fordi jeg har sett folk klage over at AC: Odyssey er unøyaktig og en romantisert versjon av antikkens Hellas, så jeg skal sjekke om det er sant og eventuelt hvor unøyaktig det er i forhold til andre Assassins creed-spill. For slik jeg husker det i hvert fall så var det første spillet mer eller mindre spot-on når det kom til autentisk avbildning av korsfarerne, og i hvert fall det visuelle til Ottomanerne i Revelations virket korrekt, men nå skal jeg virkelig finne ut av det.

Så vi snakkes om 10 år når jeg har fullført dette prosjektet

Så jeg har begynt å spille Dark Souls

Skrevet av Jogro den 22 oktober 2018 klokken 14:35
Dette innlegget er kategorisert under: Spilljournal

På bursdagen min fikk jeg Dark Souls Remastered til pc av fetteren min, han hadde skrevet en melding på 7 ord som kom sammen med spillet. "Ikke drep deg selv ut av frustrasjon".

Jeg er nå 11 timer inn i spillet og har kommet til Blightown, sist jeg sjekket så har jeg en puls, så jeg tør påstå at det går greit, det har vært litt frustrasjon, et par skjellsord og mye rebinding av taster (Jeg spiller Dark Souls med mus og tastatur, sue me.)

Men jeg må si at så langt så ser jeg ikke helt hva alle ryktene om hvor ekstremt vanskelig spillet er. Er det vanskeligere enn alle AAA-spill nå til dags? Ja. Dør jeg mye? Ja. Men når jeg dør så vet jeg at det var fordi jeg ble overmodig, ikke fordi spillet er dårlig laget, så jeg kan ikke klandre det.

Jeg liker dette spillet veldig mye. Det tør å metaforisk trampe på meg når jeg er nede og det respekterer jeg. Dette er hva jeg har savnet i spillindustrien, jeg har fått en utfordring av et AAA-spill for første gang siden jeg runda DOOM (2016) På Nightmare-vanskelighetsgraden.

Jeg går Semi-blindt inn i spillet, sjekker opp et par ting på wikien og tok en titt på noen builds, og for øyeblikket løper jeg rundt med en Zweihander og går for et Strength-build.

Dark Souls er fantastisk og jeg elsker (nesten) alt ved det så langt. Hvis dere er interesserte i å høre resten av tankene mine om spillet, mens jeg spiller gjennom, så anbefaler jeg å si i fra, så holder jeg dere oppdatert!