Norsk

Sekiro: Shadows die twice. Mine tanker.

Skrevet av Jogro den 7 mars 2019 klokken 12:49

Okay, så jeg begynte nylig å spille Dark Souls 1 (den beste souls-liken, fight me) igjen, og jeg likte det såppas mye at jeg var i ferd med å skrive et positivt innlegg om det (sjokkerende, I know). Men så kom GRs forspill om Sekiro ut, og jeg må si at jeg er veldig skeptisk ovenfor flere av elementene til det kommende spillet.

Sekiro ser ikke ut som en souls-like.

Kampsystemet virker strålende, inklusjonen av faktisk stealth er kul, en dedikert hoppeknapp er virkelig på tide, men man spiller som en preset karakter, med tanke på hvor mange katanarelaterte "death blows" det er og hvordan det ikke ser ut som at det er animert av en sekk med poteter gjør meg bekymret om at vi ikke får velge mellom utallige, unike våpen. Man mister "bare" halvparten av xpen når man dør, noe som får meg til å tro at de fjernet systemet med at man må løpe tilbake dit man døde for å ikke miste alt man hadde. Det er singleplayer og mer historiefokusert, noe som ALLTID setter av røde flagg for meg. Alle disse elementene gjør meg også bekymret for at spillets progresjonssystem mangler dybden med å lage builds som Souls-like spill har. Så for å være helt ærlig så får jeg mer inntrykk av at Fromsoft har med noen mer velkjente elementer som bonfires og xp-tap bare fordi det er forventet.

Jeg vet at souls-like spill alltid har vært og kommer til å være nisje, at fromsoft kan gjøre hva de vil og at Activision sa de ikke var involverte i det hele tatt under utviklingen av spillet, men allikevel så føler jeg at noe ikke er riktig her og at hvis mine tanker er korrekte, så kommer vi til å måtte vente mye lengre på en bra souls-like.

Alt dette betyr selvsagt ikke at jeg tror Sekiro kommer til å være et dårlig spill, men hvis jeg får det, og mine tanker er korrekte, så kommer jeg til å like det av helt andre grunner enn jeg elsker Dark Souls (noe jeg ser på som potensielt det aller beste eksempelet på et spill som finnes).

Men jeg har tatt feil før, så hvem vet? Personlig trodde jeg at souls-like spill bare var masokisme-simulatorer laget for masokismens skyld og jeg tok virkelig feil der altså.

Forresten Ingar, hvis du leser dette, kan du utdype litt om hvordan fjorårets God of War og Cuphead kan bli sett på som Souls-like spill/hvilke elementer de deler med dem? Må innrømme at det fikk meg til å løfte et øyenbryn da jeg leste det, så jeg er interessert i å vite hva tankene dine rundt det er.

Ha en fin dag ellers alle sammen!

HQ