Norsk
Blog
Fruit Wars

Fruit Wars

Jeg var i tvil om jeg skulle skrive om denne ideen i det hele tatt, men utfordringen som ElGamer laget til helgen virket å være en passende anledning og da fristet det veldig.

Ideen til spillet Fruit Wars kom da jeg hadde lite å gjøre på jobben. Eller, ideen til et slikt spill som dette kom kanskje allerede på barneskolen. Jeg likte nemlig å tegne store kriger. Rart med det. Jeg var glad i å tegne kriger med soldater (strekmenn) og tanks osv, men jeg likte også godt å tegne kriger hvor jeg byttet ut soldatene med frukt. Jeg lot fruktene krige mot hverandre, f eks epler mot pærer, og jeg tegnet hvordan de hoppet i fallskjerm fra fly, hvordan de skjøt på hverandre med gevær og hvordan de saboterte hverandre ved å plante bomber under vann osv.

Jeg begynte å tegne på noen lapper på jobben, og så var jeg igang. Ideen om at de fruktene som jeg hadde tegnet på skolen kunne fungere i et spill ble til. Hva er vel ikke morsommere for en unge tenkte jeg, enn hva jeg selv hadde laget da jeg var en unge? Vet ikke hvor sant dette er, men etter litt tenking hadde jeg kommet fram til en idé på hvordan jeg skulle få til et spill der hvor frukt kriget. Konseptet jeg kom fram til var Fruit Wars. Jeg har tenkt meg Fruit Wars som et 2D/3D (en hybrid av de to) strategispill, hvor du styrer én eller flere typer frukt mot én eller flere typer annen frukt. Så for eksempel: epler og pærer mot bananer. Hovedpoenget med spillet skulle være at de ulike fruktlagene hadde særegenheter som kunne brukes for å taktisk utmanøvrere motstanderen.

Brettet

Brettet i Fruit Wars består av en startbase til hver av fruktlagene, én på hver side. Startbasen er en stor frukt (f. eks. melon, gresskar, ananas, jackfrukt) hvor de mindre fruktene først kommer ut av. Inne i startbasen kan fruktene beskytte seg, men dersom basen blir ødelagt er slaget tapt. Mellom startbasene er det tre mulige veier som fruktene kan bevege seg for å komme til den andre basen. Fruktene kan bevege seg langs bakken som fotsoldater, de kan bevege seg i vann enten som dykkere eller med båter og de kan bevege seg i luften ved hjelp av vinger eller flyvemaskiner. Brettene kan variere i innhold slik at de for eksempel ikke inneholder vann, eller at de omtrent bare består av vann. Et brett kan f. eks. være en ørken eller et hav med to øyer på.

Hvordan spilles det?

Fruit Wars spilles som et RTS. Man starter med et visst antall ressurser, som i dette tilfellet er frø. Man kan bruke disse frøene til forskjellige ting. Med frøene kan man plante nye frukttrær slik at man får flere frukter å kjempe med. Man kan også plante frøene slik at man får granater eller bomber. Frøene kan brukes som dødelige kuler mot motstanderen, men dette kan resultere i at man senere vil gå tom for ressurser ettersom man ikke plantet nok av frøene i begynnelsen.

I kampene er det ofte lurt å kjempe på avstand, fordi noe av dynamikken i spillet består i at når én frukt dør, så eksploderer den. Denne eksplosjonen sender ut fruktjuice i en viss radius rundt den omkomne frukten. Denne fruktjuicen styrker egne tropper, men skader fiendene sine tropper om de skulle være så uheldige å være i nærheten av eksplosjonen.

De ulike fruktlagene

Bananer

Den første frukttypen jeg kom opp med var bananer. Bananer er et sjølag ettersom de har bananbåter. De kan sammenlignes med for eksempel vikingene. Bananene kan bruke "toppene" som sverd for å spidde annen frukt, men de kan også skyte de små frøene sine mot motstanderne for å felle dem. De kan også kaste granater i form av blåbær. Blåbærene har en gjennomsnittlig sprengradius og skade.

Basen til bananene er en ananas. Ananasen kan ikke bevege seg, men kan skyte bomber mot luftbårne motstandere. Bombene som brukes av bananene er bringebær, som fungerer liknende klasebomber ved at bringebærene splittes i luften og dekker et stort felt med små eksplosjoner. Som jeg sa innledningsvis er bananene et sjølag, så de kan lage bananbåter som gir stor beskyttelse i vann og gi gode muligheter for angrep derfra.

Lag: Bananer
Base: Ananas
Granater: Blåbær
Bomber: Bringebær

Epler, pærer og fersken

Det neste fruktlaget er samarbeidet mellom epler, pærer og fersken. Disse fruktene er såpass like at jeg tenkte de ville fungere bra sammen. I tillegg skaper dette en dynamikk som spilleren må ta hensyn til i forhold hva slags frukttype som bør produseres utifra den taktiske situasjonen. Epler og pærer er enheter som tåler mye juling, men det er begrenset hvor mye juling de klarer å gi. Fersken tåler lite, men kan sende fra seg frø som gjør mye skade på motstanderen.

Basen til dette laget er en vannmelon. Den kan bevege seg og skyte bomber i form av bjørnebær. Bjørnebær er en sterkere form av bomber enn bringebær ved at de kan spres over et større område og dermed gjøre større skade. Granatene som benyttes av laget er tyttebær. Disse små, røde bærene er ypperlig for å etse gjennom fruktskinnet på motstanderen. Laget er et allround-lag ved at det ikke er spesielt god på noen områder, men ei heller dårlig på noen.

Lag: Epler, pærer og fersken
Base: Vannmelon
Granater: Tyttebær
Bomber: Bjørnebær

Sitrusfruktene

Sitrusfruktene lime, appelsen og sitron er sammen på et ultrasurt lag, ihvertfall å møte på slagmarken. Sitrusfruktene er gode i de fleste situasjoner, da appelsinene tåler mye juling, sitronene er gode defensive enheter på grunn av sitt etsende indre og limeene er raske samtidig som de har litt av egenskapene til både appelsinene og sitronene. Sitrusfruktene sender avgårde mellomstore frø i kamp som volder middels skade på motstanderne.

Basen til sitrusfruktene er et gresskar som kan skyte ut bomber i form av multebær. Multebærene har et mindre spredningsområde enn både bringebærene og bjørnebærene, men etser til gjengjeld gjennom fruktskinn mye raskere. Gresskaret kan bevege seg. Sitrusfruktene kaster grananter i form av markjordbær. Markjordbærene fungerer som en splint-granat. Når de sprenger fyker alle de små frøene på utsiden til alle kanter og feller fruktene som står rundt. Sitrusfruktene er et defensivt lag ettersom fruktene har en stor eksplosjonsradius når de dør, samtidig som at de dør relativt lett.

Lag: Sitrusfruktene
Base: Gresskar
Granater: Markjordbær
Bomber: Multebær

Druer

Det siste laget jeg har tenkt på å ta med er drue-laget. Drue-laget består av lyse druer og mørke druer. Forskjellene mellom de to typene er ikke stor, men det er greit å få med at spillet mitt støtter multifargede allianser. Druene er selvmordsbomber-laget ved at de kan hive hverandre mot motstanderen. Ettersom hver drue eksploderer når den dør vil de fungere som bomber dersom de blir hivd mot motstanderen. Druer produseres raskt, så man bør være kjapp for å spille med dette laget.

Druenes base er en stasjonær jackfrukt, en gigantiske frukt som tåler mye, men som til gjengjeld ikke kan beveges. Dette gjør at de som spiller som drue-laget ikke behøver å være så innstilt på å beskytte basen sin, men heller være opptatt av å angripe motstanderen. Druelaget er også eksepsjonelt bra å angripe fra luften med, ved at man kan produsere stjernefrukter som fungerer som fly man kan sende mot motstanderen. Som granat har druelaget rips, som har en god eksplosjonsradius og etsende innhold. Basen til druene kan skyte bomber i form av jordbær. Jordbærene fungerer på samme måte som markjordbærene, bare at de er større og dermed bedre.

Lag: Druer
Base: Jackfrukt
Granater: Hverandre og rips
Bomber: Jordbær

Dynamikken

Ett av de aller viktigste tingene ved et RTS er balansen eller dynamikken mellom alle lagene. Jeg føler jeg har prøvd å veie litt opp eller litt ned i forhold til hva slags egenskaper og redskaper de ulike lagene har, men dette blir umulig å prøve ut i praksis. Det hadde vært skikkelig interessant å prøve å lage et spill som dette en gang, men vet ikke hvor avansert det ville blitt.

Plattformer

iPad eller PC tenker jeg meg ville vært de beste plattformene å gi ut spillet til, da jeg ser for meg at det å klikke ulike steder på brettet ville vært den enkleste måten å kontrollere laget sitt på.

Potensiell enspiller?

Først og fremst har jeg tenkt på Fruit Wars som et flerspillerspill, og gjerne online. Allikevel hadde det vært kult å lage en enspiller som kunne blitt kalt Fruit Wars: Fruits VS Vegetables. Det å kunne lage en kampanje for hvert av de ulike fruktlagene hvor de kjemper mot sitt nemisis grønnsaklag, kunne vært spennende. Sitrusfruktene mot gullrøttene eller bananene mot potetene virker som en spennende (grønnsaks)miks. Høhø.

Hva syns du om ideen? Vet du om noen spill som likner?

HQ