Norsk
Blog
#Temabloggen11 PlatinumGames

#Temabloggen11 PlatinumGames

Er det en utvikler som jeg føler gjør alt for at spillet skal bli best mulig, så er det Platinum Games. I mange tilfeller i spillindustrien virker det for meg som om utgiverne, og ikke utviklerne, av spill har for mye påvirkning på spills skapelse. Jeg tenker da spesielt på micro-transactions og DLC hvor spilleren må betale mer og mer for å få tilgang til alt innholdet som utviklerne har laget. Det virker kanskje som at blant de største i spillindustrien er det ganske få som tenker på selve kvaliteten på spill eller selve kunsten å lage spill. Det er her PlatinumGames skiller seg ut syns jeg. Jeg mener PG lager de mest ekstreme, oppfinnsomme og intense spillopplevelsene man kan finne. Spillene deres er alltid rare, men samtidig pene å se på.

PlatinumGames er ikke store nok til selv å gi ut spill, de er kun en utvikler, men man kan være sikker på at dersom deres logo er på spillet, så vet man at man vil oppleve spillmagi. Mitt første møte med utvikleren var Bayonetta, og for å være ærlig, likte jeg det dårlig. Men det var med én gang, for når jeg lot meg selv arbeide litt og gjøre meg kjent med spillet, fant jeg ut at dybden som fantes nesten er bunnløs. Og spillet var veldig vanskelig, men samtidig tilfredsstillende.

Det andre spillet jeg prøvde fra utvikleren er Vanquish, et spill jeg er veldig glad i. Det er få skytere jeg syns er morsomme, men Vanquish er blant mine favorittspill uansett sjanger.

Det som gjør PlatinumGames unikt synes jeg, er følelsen jeg får av å spille som forteller at folkene bak har dedikert alt for å lage den beste opplevelsen. Det virker som om de skviser maskinvaren for alt den er verdt, når spillet deres kjører. De viser at fornyelse sammen med teknisk finesse er mulig når det gjelder store spill.

HQ