Norsk
Blog
Sea Of Thieves (Førsteinntrykk)

Sea Of Thieves (Førsteinntrykk)

Jeg er en forundret pirat på et skip i en tom verden. Jeg har et håp og en tro. Jeg spiller en shanty på trekkspillet før jeg drikker meg dritings, bare for å glemme. Bare for å glemme...


Da er Sea Of Thieves i våre hender. Et spill som handler om det du som spiller gjør det til. Et online-basert piratspill fra utviklerne som en gang herjet som høvdinger i spillindustrien på 90-tallet, men som senere vistnet og døde brått. Finnes det fortsatt tegn til håp og liv i Rare? Er Sea Of Thieves verdig sin pris?

Jeg var skeptisk til det hele. 649kr. kostet dette før release. Det gikk ned en hundrelapp ved slippdato. Men uansett; det bør være litt valuta for de pengene man innvesterer. Et spill som har blitt hypet opp i Betaer og rost til sky av sin utvikler (!). Det er her ting kan begynne å skurre. Utviklere som krediterer sine spill grenseløst før utgivelse har som regel noen sorte får på marka.
Noen som husker Fable fra Xbox? Peter Molenyx? Jeg sier intet mer.

Nå har jeg seilt på havet i Sea Of Thieves i nærmere 10 timer. Hele gårdagen ble brukt til dette. Desverre våkner jeg i dag opp til at Sea Of Thieves ikke kan spilles grunnet en feil. Feilen jeg får har kodenavnet Kiwibeard. Det vil si at utviklerne har stengt serverne for å fikse på ting. Irriterende? Grenseløst!

Men jeg har nok fått mer enn nok av inntrykk til å videreformidle min opplevelse med spillet så langt. Jeg har seilt både alene og med et mannskap. Grafikken er vakker, havet føles virkeligere enn noe annet spill jeg har vært borti, og det er morro å seile med venner og krige mot fiender (ikke NPC-er). Rare har beholdt den gode humoren sin. Desverre stopper det positive her. Brått og brutalt.

Ja, for Sea Of Thieves er ikke noe mer enn det var i Beta, foruten mulighet til å designe skipet og piraten du velger. Spillet føles veldig uferdig. Jeg forstår at spill som dette er ment å skape sin egen underholdning via online, men uten noen flere redskaper blir det tamt. Havet er stort, men jævlig tomt!
Se for deg et stort kart, vel, et mellomstort kart, hvor du kan seile og utforske øyer for å finne skatter. Flott? Ja, men hvis du ser for deg at disse øyene er meget like og så og si tomme. Hva da?

Øyene kan inneholde skatter om du er heldig. Det vil si kister du tar ombord i skipet for å selge i en landsby, for så å få gryn til å kjøpe utsmykkninger til skipet og deg selv. Ellers er det kun kjedelige skjeletter, slanger, griser og høns som er på øyene, samt tønner med utstyr som liv og ammo. That's it!
Joda, man kan gjøre oppdrag for handelsmenn, som betyr å reke rundt etter skatter og slikt. Men det er det hele.

Spillet mangler dybde og variasjon. Se for deg (som jeg fryktet) GTA V online uten spesielle oppdrag, med tomme gater og ingen andre enn de som gamer online. Se for deg du og dine venner i en tom by. En tom, liten by som føles langt fra ferdig. Og dette har tatt Rare fire år?

Likevel er det morro å styre skuta og møte andre skip og kjempe mot. Rare har et flott utgangspunkt her, men jeg frykter at man lett kan gå lei da resten av spilluniverset føles tomt.
Men Rare har lovet å forme spillet etter hvert. Det er ment å være slik, og skal bli fyllt med mer over tid. Men hvorfor gi det ut, da? Hvordan kan du ha samvittighet til å gi ut et spill som toppen er 10% ferdig hvor det eneste som fyller spillet er vakker grafikk og vi som spiller det? De bør i så fall holde ord og fylle spillet med mer variasjon, spennende øyer og flere fiender og mer entusiastiske oppdrag om de skal redde dette spillet. Jeg føler meg snytt!  Minecraft sin tidligste Beta hadde mer å tilby enn dette "ferdigstillte" produktet. Jeg føler meg snytt!

Nå har min tillitt til Rare sunket dypt med årene. Deres siste spill som var noe tess var Viva Pinata. Da ser jeg bort fra remaken deres av Conker's Bad Fur Day. Rare skuffet meg med Banjo-Kazooie Nuts&Bolts. Jeg har nå gitt dem enda en sjanse, og de skuffer egentlig igjen. Når jeg velger å ikke gå i land på øyer jeg ikke har besøkt for at jeg ikke gidder bruke tid på å heise ankeret etter å ha vært på ENDA EN ØY med den samme dritten som alle andre øyer har, da er det noe feil et sted.
Dessuten kan man ikke gå opp i level i spillet, og alle våpen har like mye ødeleggelseskraft og kan ikke oppgraderes.

Det eneste som holder liv i spillet er oss. Ja, for det er kjempeskøy å samle mannskap og bekjempe andre. Det er bare så synd at det ofte føles verdiløst da det hele foregår i en tom verden i et spill som føles ut som en grytidlig Beta.

Jeg vil likevel spille det. Jeg synes det er morsomt å seile på havet og møte andre. Men jeg er skeptisk til hvor lenge jeg vil like det. Det blir for repeterende. Jeg blir lei meg på Rares vegne om de ikke holder ord og fyller spillet med mer. Det burde vært gjort minst 60% mer på dette verket før release. Å si at det er pointet og at de skal fylle på etter hvert er rett og slett pisspreik og et hån mot oss gamere. De bør holde ord, hvis ikke blir dette det siste spillet jeg vil ofre tid på fra Rare. Det ryster meg å gi en slik uttalelse da disse utviklerne var med på å forme meg med sine fantastiske spill på N64.
Ja, jeg forstår at de vil justere spillet etter hvert når det er online-basert. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor de ikke kunne utfyllt spillet litt mer før release. Om de ikke gjør det snarest, vil nok mange gamere forlate denne skuta.

Jeg har vært mye negativ nå, men jeg liker spillet likevel, og jeg ser at det har et stort potensiale. Jeg er dog usikker på om jeg vil spille det i lengre tid om det potensialet ikke blir utnyttet.
Jeg er dessuten på jakt etter et mannskap, så vil du game med meg er det bare å gi lyd fra seg.

Sea Of Thieves er et synkende skip som Rare bør redde før tiden er ute...

Ship o-hoy!

HQ